Väldigt fint johkje, det har verkligen åldrats snyggt och hållit ihop fint. Timret är lika snyggt nu som när ni fick det byggt, och planteringarna på terasserna är väldigt härliga mot det grova träet!
Jag tror vi kanske ska bli lite inspirerade av er och fundera på något liknande när det är dags att göra i ordning vår nya tomt om ett år eller så, fast utan terasseringen då vår tomt är mestadels plan. Kanske att man ska ha sånt här snyggt byggtimmer som stödmur/avdelar bredvid en uppfart och vid vår lilla slänt...
- Tack för alla fina bilder och inspirationen!

Fota gärna mer under fler årstider, t ex nu på hösten och i vinter, för jämförelse med den gröna årstiden.
 
Snygg lösning! Väcker liv i tråden med några frågor. Är timmerstolparna förankrade i jord eller betong? Hur djupt under ytan har ni satt dem? Var hittar ni kantiga timmer, jag har bara sett rundat byggtimmer?
 
Man gräver upp jord nära en blomstrande rabatt för att förbereda läggning av kullersten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kullerstensbelagd stig längs ett staket med rosa och vita rosor, omvandling från ogräsodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår ogräsodling mot gatan har transformerat till 1,5 ton kullersten.
 
11433 skrev:
Snygg lösning! Väcker liv i tråden med några frågor. Är timmerstolparna förankrade i jord eller betong? Hur djupt under ytan har ni satt dem? Var hittar ni kantiga timmer, jag har bara sett rundat byggtimmer?
Ursäkta att jag inte svarat. Missade din fråga helt enkelt.
Timmerstolparna är förankrade i betong. Om jag minns rätt så är djupet drygt 40 cm.

Byggtimmret fixade vår entreprenör Sigmark från någon firma i norra Stockholm.
 
Hej johkje!

Vi har också planer på att göra något liknande för att ersätta vår gamla stenmur som håller på att rasa. Har du möjligtvis något ritning som du vill dela med dig? Vore intressant för att se dimensioner på virke/bultar, hur duk och dränering är gjord.

Tack på förhand! /Rasmus
 
Nu var det sju år sedan vi gjorde muren och jag minns inte allt. Vi är tyvärr inte hemma just nu så jag kan inte ge dig dimensionerna på virket. Så här gick det till i grova drag: 1) grävde ut plats för att sätta muren/virket. 2) grävde ner virket så att det stod stadigt 3)lade dit rejält med singel som dränering 4) skruvade ihop virket med rejäla skruvar) 5) gjöt fast alltsammans med betong 6) putsade till muren med motorsåg så att den blev jämn och fin. Kostnaden blir ungefär densamma som med sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.