Inga bilder idag heller?
Snart skiter jag i detta:geek:
 
A Alexn72 skrev:
Inga bilder idag heller?
Snart skiter jag i detta:geek:
Tja, en gång när vi hade spolbilen här så filmade de hela avloppet inifrån. Vi fick inspelningen på DVD, jag kan lägga upp filmen här om du vill...?
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jävla skitrör (ursäkta språket) grrr..

Rensade förra veckan (funkade jättebra efter) och tjoho.. nu är det stopp igen :oops:..blä..

Vi trodde vi fick bort stoppet, frågan är om vi verkligen fick det!? Vi kanske bara fick bort en del, eller flyttade allt en aning neråt...

Står vatten upp i inspektionsröret utanför iaf, indikerar att stoppet är utanför huset. Kollade även ner i trekammarbrunnen. Sipprar vatten från inkommande...och hänger lite dynga.

Mycket siktkaka, meninte direkt översvämning så vitt jag kan se.
Ja, då kan det vara läge att tömma fler än en gång om året. Ifall det nu inte är markbädden som är slut, som sagt.

Ett annat problem med gamla gjutjärnsrör är att de blir skrovliga inuti med åren. Där kan det fastna lite allt möjligt, och så blir det stopp. Har man enskilt avlopp ska man därför inte snålspola, spara på vatten osv, utan se till att ha skjuts i rören så ofta och mycket som möjligt.

Sen är det ju det här med animaliska fettrester, som man absolut inte ska spola ner i avloppet. Steker du i smör t ex så ska du absolut icke diska stekpannan utan att torka ur den med hushållspapper först. Animaliskt fett koagulerar nere i rören och då blir det stopp kan jag säga; googla på ”fatberg” för några av de mer extrema exemplen. Med enskilt avlopp finns det inga kommunala rörisar som rensar, utan det blir du och din spolbil som åker på skiten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tja, en gång när vi hade spolbilen här så filmade de hela avloppet inifrån. Vi fick inspelningen på DVD, jag kan lägga upp filmen här om du vill...?
Vilken kategori förvarar du filmen under;)
 
A Alexn72 skrev:
Vilken kategori förvarar du filmen under;)
Sånt som man kan plocka fram och titta på tillsammans med hela familjen t ex till jul. ”Gissa bajset” är en uppskattad frågesport.
 
  • Haha
  • Gilla
Victor1987 och 1 till
  • Laddar…
harry73
@Snigla Ditt problem är inte markbädden eller trekammarbrunnen, men som du själv är inne på rör mellan hus och trekammarbrunn.

Har du högtryckstvätt och speciell munstycke för avloppsrensning, kan du testa själv och framförallt underhållsspola ofta när stoppet är borta, men annars blir det nog billigare att lägga nytt rör än att beställa spolbilen hela tiden.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Snigla Ditt problem är inte markbädden eller trekammarbrunnen, men som du själv är inne på rör mellan hus och trekammarbrunn.

Har du högtryckstvätt och speciell munstycke för avloppsrensning, kan du testa själv och framförallt underhållsspola ofta när stoppet är borta, men annars blir det nog billigare att lägga nytt rör än att beställa spolbilen hela tiden.
I beg to differ. Problemen yttrar sig ungefär som när vår markbädd gav upp.
 
harry73
Vad jag läser i @Snigla s beskrivning är att det finns mycket vatten i en spolbrunn direkt utanför huset men att nivån i 3kammarbrunnen är normal, och det finns inga tecken på att vattennivån har varit högre. Sedan sipprar det vatten ur röret från huset.
Min slutsats är då att problemet bara finns i röret mellan hus och trekammarbrunn
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Sånt som man kan plocka fram och titta på tillsammans med hela familjen t ex till jul. ”Gissa bajset” är en uppskattad frågesport.
De där är gammelmorfars
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Snigla Ditt problem är inte markbädden eller trekammarbrunnen, men som du själv är inne på rör mellan hus och trekammarbrunn.

Har du högtryckstvätt och speciell munstycke för avloppsrensning, kan du testa själv och framförallt underhållsspola ofta när stoppet är borta, men annars blir det nog billigare att lägga nytt rör än att beställa spolbilen hela tiden.
Vi har införskaffat en sådan, den vi rensade med för första gången förra veckan (innan har vi haft vvsare här).. tyvärr är slangen lite för kort och vi verkar inte ha nått stoppet så att säga (hela vår slang går ner utan något motstånd.. dvs stoppet ligger nedanför).

Angående markbädden har jag inte kommit dit i mitt filosoferande än (tänker på den ibland, då jag inser att vi kommer få gräva om den med så småningom.. då fd ägarna har både träd och buskar där..) - men just nu, känns det som om skiten inte kommer så långt ..! Det bara smådroppar ner i brunnen.. trots att röret är proppfullt..

Första anhalten måste rimligen vara trekammarbrunnen.. och med tanke på hur mycket vatten vi har i röret nu .. vi har precis försökt rensa igen och nu är hela inspektionsröret fullt med vatten och svämmar över och hela huset ploppar (i alla rör där avloppet försöker suga in syre..). Vi har täppt till det helt.. tjoho..

.. och vattentrycket (i mängd) verkar inte heller hjälpa för en gångs skull :( så nu har vi helstopp.. skitkul *mutter*.. inte det fredagsnöjet jag planerat! Och inte vill man gå på toa mindre.. när man inte kan/får :rolleyes: suck

Har ringt en vvs:are.. och frågat om hen hade nån utrustning (många har inte det som egna, de rekommenderar ju oftast spolbilar) .. hen hade en bättre högtryckstvätt, med längre slang.. så hen skulle titta förbi om nån timme och se om hen o maskinen kunde hjälpa oss :poop:

Håll tummarna..(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, då kan det vara läge att tömma fler än en gång om året. Ifall det nu inte är markbädden som är slut, som sagt.

Ett annat problem med gamla gjutjärnsrör är att de blir skrovliga inuti med åren. Där kan det fastna lite allt möjligt, och så blir det stopp. Har man enskilt avlopp ska man därför inte snålspola, spara på vatten osv, utan se till att ha skjuts i rören så ofta och mycket som möjligt.

Sen är det ju det här med animaliska fettrester, som man absolut inte ska spola ner i avloppet. Steker du i smör t ex så ska du absolut icke diska stekpannan utan att torka ur den med hushållspapper först. Animaliskt fett koagulerar nere i rören och då blir det stopp kan jag säga; googla på ”fatberg” för några av de mer extrema exemplen. Med enskilt avlopp finns det inga kommunala rörisar som rensar, utan det blir du och din spolbil som åker på skiten.
Tror att föregående ägare installerade trekammarbrunnen, så den är nog inte hutlöst gammal. Vi har bara PLASTrör på hela "nya" systemet. Dvs från toaletten, handfaten, diskhon.. större stammen som är nergjuten och sedan fortsätter till trekammarbrunnen.
 
harry73
Försök mata rensslangen från trekammarbrunnen in i avloppet.
Eftersom den sprutar bakåt, försvinner skiten då i trekammarbrunnen istället för att ni spolar det bak och fram
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag har använt damsugare i luckan på brunnen och tätat luftningen på infiltratio. Det fungerade bra men damsugaren fick stå på altanen några dagar.
 
harry73 harry73 skrev:
Försök mata rensslangen från trekammarbrunnen in i avloppet.
Eftersom den sprutar bakåt, försvinner skiten då i trekammarbrunnen istället för att ni spolar det bak och fram
VVS:aren gjorde så, tog ”bakvägen” :) vi hade svårt at nå dit. Lyckades få ut en del vattendy .. men hittade inget stopp/propp den vägen (tyvärr delar sig röret någon meter förebrunnen - en går till oss och en går upp till ett annat hus - så man vet ungdom spolmojjen gick upp i just vårt..).

Iaf fick hen flytta grejerna till vårt inspektionsrör tillslut (det vi jobbar så hårt med att fylla upp...) och köra från det hållet.. gick trögt men sedan lossnade ett fettklot:surprised: .. och sedan ett till och swooisch så verkade allt vatten försvinna ur inspektionsröret (positivt) hehe.. och vattnet i slasken försvann (y)

De tog en kratta och slog sönder alla stora kockor .. och så spolade vi extra mycket i toa/diskho för att se så detgled ner i brunnen. Kul o räkna toapapper ;)

Imorgon får jag nog prisförslag på omgrävning av avloppet (igen) ..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nu sitter jag på toa !
;):D:rofl:

Haha
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.