En modern har ju mer utrymme på samma yttermått i och med effektivare isolering och kanske till och med automatisk avfrostning vilket brukar leda till att platsen inuti dessutom bibehålls! :)
 
Jo, det är förenklat att bara tänka energikostnad. Men helt fel kan det inte vara.
Angående storlek inuti så har vår nya mycket mindre inuti än den gamla pga tjockare isolering.

sänt from my fån
 
För väldigt mycket av det vi köper så är resan till o ifrån affären det som ger störst CO2 påverkan.
Hur det är just med frysar vet jag inte.
 
När jag flyttade till nybygget tog jag med en fullt fungerande 25 år gammal frysbox för att ha i förrådet. Den var av 'modern' typ dvs alls inte skrymmande. Fick ändå rådet att göra mig av med den pga brandrisken - i förrådet skulle jag ju heller inte ha någon uppsikt över den (hm - vore lika illa att ha den i huset förstås!). Vet fortfarande inte om det var onödigt att låta den gå på tippen.
 
En anledning till för att byta: Slippa avfrostning ....
 
Livscykelanalysspåret är intressant - det är dock svårt att jämföra äpplen och päron.

En sak du också kan beakta är den mat du har i din gamla frys. Den dagen frysen drar sin sista suck så riskerar du att förlora en inte helt försumbar mängd mat (gissar jag). Nu är det ju så att även nya frysar går sönder, så därför blir väl en ny frys bara ett sätt att minska risken för att detta skall ske. Det är dock med 100% säkerställt att allting har en begränsad teknisk livslängd. :) Hm, kanske du skall koppla ett sms-larm till frystemperaturen. Fick mig osökt att fundera över nya funktioner som jag nog vill ha mitt hus... ;)
 
Intressant diskussion. Men en aspekt som inte tagits upp tidigare är ju var frysboxen står och vilken uppvärmningsform man har. Står den ute i ett förråd med dålig isolering utan ambition att värmas upp eller står den i ett hus i norra Sverige med direktverkande el. I det sistnämnda fallet så blir den extra elkostnaden försumbar iom att man ändå fått använda de kWh för att värma huset.
 
Lidd skrev:
Intressant diskussion. Men en aspekt som inte tagits upp tidigare är ju var frysboxen står och vilken uppvärmningsform man har. Står den ute i ett förråd med dålig isolering utan ambition att värmas upp eller står den i ett hus i norra Sverige med direktverkande el. I det sistnämnda fallet så blir den extra elkostnaden försumbar iom att man ändå fått använda de kWh för att värma huset.
En annan intressant aspekt på det är vad den kräver för omgivningstemperatur för att fungera. När vi köpte vårt hus ingick det en äldre frysbox som stod i det oisolerade garaget. Vi bytte efter ett tag ut den mot en modernare frys, främst av utrymmesskäl. Den nya frysen visade sig ha problem att kyla på vintern när det blev kallt i garaget, ett problem som den gamla boxen inte verkade ha. Min gissning är att den modernare frysen är energisnålare och därmed kräver en större differens mellan temperaturen i frysen och omgivningen för att orka frysa. Lösningen på detta blev att värma garaget med en värmefläkt under de kallaste dagarna. Något som nog knappast ger någon vidare energibesparing. Men vill man inte förstöra innehållet i frysen, finns det inte så mycket att välja på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.