29 984 läst · 45 svar
30k läst
45 svar
När ska man, och inte, löda ändarna på ledarna?
Det är ingen särskild tång, skaffa en vettig inte de allra billigaste kanske eftersom du inte är van att bedöma kvaliten om du har möjlighet kolla vid köpet. Annars behöver det inte vara något fel på budgetvarianterna om du inte sliter dagligen på dem. Och smältlimmet kommer ju till efter pressningen vid varmkrympningen.
Funderar också på att sätta en 13-polig hona och köra med en 13-13 adapterkabel mellan bil och släp (kör med 7-polig kabel med adapter på bilen kontakt som är 13-polig) för att få lite mer funktioner på släpet bl.a backljus.dof skrev:
Men vet inte riktigt om jag skall köpa en färdig kabel eller tillverka en själv, lär väl kosta en del vilket som. Var köpte du dina delar? Finns det färdiga 13-13 kablar som inte kostar skjortan, har bara hittat för nästan 600 hundra eller är det där priset hamnar?
thomasx ..möjligtvis kanske du kan koppla backljus på 54G i kontakten , enligt en bild på en husvagnskoppling som jag har så är den för direktström till batteri i husvagnen.
Den är enda som inte fyller någon funktion med lysen bromsar osv.
Har för mig att det finns 2 olika sätt att koppla 7 poliga släpvagnskontakter och jag vet ej vilken denna är.
Den är enda som inte fyller någon funktion med lysen bromsar osv.
Har för mig att det finns 2 olika sätt att koppla 7 poliga släpvagnskontakter och jag vet ej vilken denna är.
Tack för tipset, ska kolla upp detta. Vill minnas att min är full, men jag vill ha backljus på kärran. Backar ofta på en mörklagd väg och man ser inte ett skit med vita positionsljus framåt som bländar och inte ett smack bakåt. Med en backljussignal, kan man ju reläa positionsljusen så de slocknar när man backar, och tända backljus istället, det hade varit riktigt smuttMicro skrev:thomasx ..möjligtvis kanske du kan koppla backljus på 54G i kontakten , enligt en bild på en husvagnskoppling som jag har så är den för direktström till batteri i husvagnen.
Den är enda som inte fyller någon funktion med lysen bromsar osv.
Har för mig att det finns 2 olika sätt att koppla 7 poliga släpvagnskontakter och jag vet ej vilken denna är.
Har haft funderingar på backljus också , men har ännu inte fått tummen ur.
D
Har även jag 7polig men med ett dimljus på vagnen som fungerar när man slår på bilens dimbakljus , så min är nog fullkopplad också.
skickar med bilden jag har också.
D
Har även jag 7polig men med ett dimljus på vagnen som fungerar när man slår på bilens dimbakljus , så min är nog fullkopplad också.
skickar med bilden jag har också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyller du kontakten vaselin/fett så behövs ingen kopparpasta. Man behöver heller inte fylla kontakten, det räcker att skydda de ytor som kan korrodera/ärja.
Så har vi gjort på alla våra släpvagnskontakter (både på släp- och bilsida) de senaste 30-35 åren och det har aldrig varit några problem med att inte kunna byta en ev. skadad kabel.
Så har vi gjort på alla våra släpvagnskontakter (både på släp- och bilsida) de senaste 30-35 åren och det har aldrig varit några problem med att inte kunna byta en ev. skadad kabel.
Det där var man skall placera sin backlampa i en 7-polig kontakt fungerar inte så bra på hyrsläp. De brukar ha dimljus på pos. 54G, så på de släpen blir det inget backljus. Men på ett eget släp som man själv använder är det den bästa platsen att ha ljuset på.
Håller själv på att koppla om mitt släp så att det får ljuset separerat som höger och vänster sida. Då jag har tröttnat på att alltid få varningslampan för trasiga lampor tänd i bilen när man kopplar släpet (släpet som är från -97 hade tidigare allt ljus kopplat på 58L).
Skall även byta till 13-poligt på släpet då jag även vill ha möjlighet till arbetsljus i kåpan utan att behöva köra det via släpets ljus... Men att hitta "fullmatade" 13-poliga adapter kablar (spiralkabel med en hane i varje ände) som inte kostar skjortan är tydligen inte det lättaste, lär nog bli att man får koppla/tillverka en själv..... Behöver egentligen inte 13 kablar eftersom kontakten på bilen endast har anslutningar på 10 poler från fabrik?! Varför följer man inte standarden fullt ut?? Snålar för att komma lite billigare undan???
Håller själv på att koppla om mitt släp så att det får ljuset separerat som höger och vänster sida. Då jag har tröttnat på att alltid få varningslampan för trasiga lampor tänd i bilen när man kopplar släpet (släpet som är från -97 hade tidigare allt ljus kopplat på 58L).
Skall även byta till 13-poligt på släpet då jag även vill ha möjlighet till arbetsljus i kåpan utan att behöva köra det via släpets ljus... Men att hitta "fullmatade" 13-poliga adapter kablar (spiralkabel med en hane i varje ände) som inte kostar skjortan är tydligen inte det lättaste, lär nog bli att man får koppla/tillverka en själv..... Behöver egentligen inte 13 kablar eftersom kontakten på bilen endast har anslutningar på 10 poler från fabrik?! Varför följer man inte standarden fullt ut?? Snålar för att komma lite billigare undan???