Y
Ska göra en egen förlängningskabel för dragkrokselen.

Först hade jag tänkt löda ändarna på ledarna, sedan skruva fast i kontakten.
Men så har jag svagt minne att det inte alltid är rätt att göra så.

Och nu i skrivande stund tänker jag att släpvagnsel alltid är något som glappar så jag kanske skulle löda fast ledarna helt till sina kontaktstift?

Så, vad är rätta svaret.

1) Inte löda alls. Skruva bara fast.
2) Löd ändarna. Skruva fast.
3) Löd fast ändarna ihop med kontaktens ytor.
 
Lödning och vibrationer brukar inte vara någon bra kombination. Skruva ledarna och fuktskydda så bra som möjligt. Är det 7 eller 13 poliga kontakter?
 
Y
ska göra en 13 -> 7

Hur fuktskyddar man släpvagnskontakter?
Kan man lägga något fett inuti ifall man är riktig nördig?
 
Ändhylsa sen skruva fast.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Det är aldrig bra att löda trådar som sedan skall klämmas i en koppling.

Lödningen flyter vid mekanisk belastning. Och klämkraften från skruven kommer att variera med temperaturen. Därför blir det glapp efter ett tag.
 
Y
Okej då kör jag på det (bara skruva). :)


När vi ändå pratar bil-el.
En tunn kabel till dimljuset är i två delar. Troligen varit någon sockerbit där eller så som nu är borta.

Jag är sugen på träpå en krympslang, löda samman kablarna och sen krympa slangen ovan.

Men vore det bättre att sätta såndär Wagos-klämmor som klarar 0,08-4 mm istället?
 
Där skulle jag ta en presshylsa med krympskal med lim i.
Annars funkar löda+krympslang, gärna då krympslang med lim så det blir tätt.
 
Om du nu inte vill att det ska glappa skulle jag inte bara skruva utan köra på det led-zep säger.
då blir din lista:
1) Inte löda alls. Skruva bara fast. - helst inte, möjligtvis om ledarna är någorlundagrova och förtennade. ren koppar kan ärga och bli glapp så småningom
2) Löd ändarna. Skruva fast. - ej ok, lödningen kan flyta och glappa så småningom
3) Löd fast ändarna ihop med kontaktens ytor. - borde funka
4) förtennad ändhylsa som pressas med rätt tång och sen skruvas fast. - rekommenderas i första hand.
 
Yrrol skrev:
ska göra en 13 -> 7

Hur fuktskyddar man släpvagnskontakter?
Kan man lägga något fett inuti ifall man är riktig nördig?
Finns rostskyddsvax att köpa på aerosolburkar exempel på leverantör är wurth, detta borde funka då det har stelnat.

Annars kan klarlack på burk fungera
 
Överväg att även sätta 13-poligt på vagnen. Så har jag gjort på min då jag tycker dom kontakterna är mycket bättre. Då jag gjorde mina kablar (1st 7-13 och 1st 13-13) skruvade jag ledarna samt fyllde med vaselin. Dom ser som nya ut invändigt. För det andra problemet skulle jag, som det redan tipsat om, använda en presshylsa med lim.
 
Yrrol skrev:
...
Hur fuktskyddar man släpvagnskontakter?
Kan man lägga något fett inuti ifall man är riktig nördig?
Vanligt vaselin funkar bra, och smutsar inte ner.
 
Använd förtennad kabel, den är avsedd för dylika ändamål ;)
Skruva fast
Spreja med vaselin

Så har du nog gjort det bästa du kan. :)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Notera skillnaden mellan förtennad (ok) och lödd (nok) ledarände.
 
Y
Satt och kikade lite på vad det kunde tänkas vara som ni alla föreslog.

Här är några frågetecken.

1) Gällande min släpvagnskontakt så säger ni ändhylsa.
Menar ni då - och ifall A så undrar jag ju ifall det verkligen fårplats att ha massa sånna i handsken:
A
50501-11380-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Y60B98010_8500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


----------------

Sen när jag kollade pressverktyg samt hylsor med limkrympskal så tänkte jag först "oj har alla mina sånna kopplingar gått att krympa" fast såg sedan att man måste köpa rätt då det finns standard också. Och det intryck man fick från ena el-butiken så var presstången anpassad för limkrympskal och kunde inte hantera vanliga.
- Så då vågade jag inte köpa kjell o companys presstång som förvisso såg likdan ut men som inte nämnde att den var gjord för limkrympskal.
- Någon som sett en mer vanlig butik man kan åka till som har tång och kontakter?

------------

(vitt) Vaselin läste jag på andra forum att man skamset kunde köpa ifrån apoteket om inget annat.
 
Både A och B är ändhylsor, man får använda det som får plats. För att det ska bli bra kan det vara viktigt med en bra presstång också, och de riktigt bra presstängerna kostar mycket. Så krångla inte med detta om du inte redan har grejorna, en gammal hederlig skruvanslutning håller tillräckligt bra. Det är ju inte direkt säkerhetssystemet till en kärnkraftverk...du riskerar lite glapp till bromslyset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.