MultiMan
Gick direkt från CRT till projektor runt 2005 (Optoma HD65 tror jag, begränsad budget). Använde ca ~8 år tills jag köpte en plasma (LG). Efter det har jag fått en nästan oanvänd Samsung plasma (antagligen därför den funkar fortfarande och kondensatorerna inte har exploderat, än). Båda används och särskilt Samsungen värmer gott i sovrummet på vinterhalvåret.

Skaffade parabol tidigt, men minns inte hur tidigt, troligen tidigt 1990-tal (Viasat kanske). Det som fick mig att sluta helt med satellit-TV var deras ständiga ändringar av kanalutbudet under pågående bundet abb. Tittade redan då massor på CNBC (en av mina favorikanaler alla kategorier) och när den kanalen försvann för andra eller tredje gången sa jag upp alla abonnemang och lovad mig själv att aldrig mer ha en parabol, än mindre betala för kanalpaket. Detta var nog för ca 10 år sedan. Sedan dess har jag inte prenumererat på några kanalpaket, utan bara enstaka kanaler, via vanligt internet då givetvis.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men det sistnämda gör du även med fiber tv, nån gräver av en kabel där är du utan tv. Du tvingas betala för gratiskanaler som tom SVT. Du tvingas in i deras boxar och appar.
Har ingen box och betalar ingenting för SVT :) (Utom avgiften vi alla betalar på skatten)
 
Jag hade bestämt mig för att köpa platt-TV när man kunde få en Sony 40" full-hd (1024x768?) För under 10k. Jag tror det var 2008.

Parabol har jag aldrig haft någon, dels för att jag bott mycket i lägenhet med Comhem och för att jag generellt inte tittar så mycket på TV. Om man ska titta på svenne banan när han super sig full i "Färjan" efter jobbet så kvittar det lite om svärtan är perfekt eller om 130" på fyra meter upplevs som större än 65" på 2 meter. :rofl:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även fast en OLED har bättre kontrast på pappret så upplever jag subjektivt att bilden är bättre på en bra projektor
Ett klassiskt fall av kognitiv dissonans. :D
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Första platt tv köptes där nångång när Xbox 360 var aktuellt.
Parabol har aldrig använts, alltid känts ghetto. Tv tittandet är ändå inget för mig. Frugan tycker om TV zappande men bryr sig inte mer tekniskt hurbdet går till.
 
kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Gick direkt från CRT till projektor runt 2005 (Optoma HD65 tror jag, begränsad budget). Använde ca ~8 år tills jag köpte en plasma (LG). Efter det har jag fått en nästan oanvänd Samsung plasma (antagligen därför den funkar fortfarande och kondensatorerna inte har exploderat, än). Båda används och särskilt Samsungen värmer gott i sovrummet på vinterhalvåret.

Skaffade parabol tidigt, men minns inte hur tidigt, troligen tidigt 1990-tal (Viasat kanske). Det som fick mig att sluta helt med satellit-TV var deras ständiga ändringar av kanalutbudet under pågående bundet abb. Tittade redan då massor på CNBC (en av mina favorikanaler alla kategorier) och när den kanalen försvann för andra eller tredje gången sa jag upp alla abonnemang och lovad mig själv att aldrig mer ha en parabol, än mindre betala för kanalpaket. Detta var nog för ca 10 år sedan. Sedan dess har jag inte prenumererat på några kanalpaket, utan bara enstaka kanaler, via vanligt internet då givetvis.
CNBC kan du få in gratis via t ex Astra satteliten. Där ligger även CNN helt gratis! Nu är jag dock inte intresserad av dessa kanaler själv.

Eurosport 1, Disney channel (dock med tysk tal).

Ca 90st Tyska kanaler. Flera år kunde man se Formel 1 gratis från RTL. Går dock inte idag.

28 öst får man in en hel del engelska kanaler gratis.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Du tvingas betala för gratiskanaler som tom SVT. Du tvingas in i deras boxar och appar.
Nja skaffar du en TV med appar, t.ex Android eller annat OS så kan du kolla på SVT-kanaler, TV4, etc, utan någon extra box. Bara att koppla upp den med wifi.
Utvecklingen går i den riktningen, var väl TV6 som försvann i öppna marknätet.
I fritidshuset kör jag de fria kanalerna i marknätet och övriga vi har hemma via playapp och mobilnätet.(y)
Det enda jag saknar från min första LuxorTV på 70-talet är trähöljet med låsbar lucka över touchknapparna, fanns ingen fjärr.:cool:
 
MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
CNBC kan du få in gratis via t ex Astra satteliten. Där ligger även CNN helt gratis! Nu är jag dock inte intresserad av dessa kanaler själv.

Eurosport 1, Disney channel (dock med tysk tal).

Ca 90st Tyska kanaler. Flera år kunde man se Formel 1 gratis från RTL. Går dock inte idag.

28 öst får man in en hel del engelska kanaler gratis.
Tack för tipset, men parabolen åkte till återvinningen samtidigt som jag slutade med kanalpaketen de erbjöd, så det är tyvärr för sent. Nu ser jag CNBC via internet på alternativa sätt.
 
Nissens
S Staffan-N skrev:
Upplever inte att det är automatiskt fetare med större skärm. Så länge man kan sitta bekvämt och tillräckligt nära. Men jämför man bio med hemmautrustning så är det ju massa andra skillnader också, som uppdateringshastighet och dynamisk range och inte minst formatet på median.
Du kan ju jämföra att sitta nära en 32 tummare med tex en biografduk.. helt olika ligor…

Även ljudet är viktigt, jag har rejält ljud hemma. Det är minst lika viktigt som bilden…
 
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju jämföra att sitta nära en 32 tummare med tex en biografduk.. helt olika ligor…

Även ljudet är viktigt, jag har rejält ljud hemma. Det är minst lika viktigt som bilden…
Har kört med B&W högtalare, de första var DM4, som fortfarande finns kvar och inga trasiga/torra membran. Däremot en äldre AudioPro som bas. Byggde på 70-talet kopior av deras B2-50 när de hade fabriken i Lövånger, men de finns inte kvar längre. Nostalgi
 
Nissens Nissens skrev:
Även ljudet är viktigt, jag har rejält ljud hemma. Det är minst lika viktigt som bilden…
Speciellt idag när man mest tittar i telefonen och har TV på i bakgrunden...
 
Aldrig nyttjat parabol.
CRTn (29" ganska fancy modell) stannade hemma när jag flyttade hemifrån 2007.
Gick över till projektor, först en billig enkel och jag var fast, köpte strax därefter en 720p (optimera hd720x) och köpte för tio år sedan :rolleyes: en optoma 1080p-modell som jag har kvar än.
Lite väl lite nyttjande av den idag för att motivera en ny.
 
S sjoelund skrev:
Speciellt idag när man mest tittar i telefonen och har TV på i bakgrunden...
Nää det gör man ju inte;)
Upptäckte att jag hade det beteendet och att det inte kändes "sunt". Så nu får var sak ha sin tid och är ganska avstressande.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Nja skaffar du en TV med appar, t.ex Android eller annat OS så kan du kolla på SVT-kanaler, TV4, etc, utan någon extra box. Bara att koppla upp den med wifi.
Utvecklingen går i den riktningen, var väl TV6 som försvann i öppna marknätet.
I fritidshuset kör jag de fria kanalerna i marknätet och övriga vi har hemma via playapp och mobilnätet.(y)
Det enda jag saknar från min första LuxorTV på 70-talet är trähöljet med låsbar lucka över touchknapparna, fanns ingen fjärr.:cool:
Så sant och vi husägare får ju själv bestämma tack o lov!

Men finns dem som tar betalt var det 49kr per box. Vissa hyresbolag och brf har gjort såna sjuka avtal!

Jag har också som husägare bytt till Ownit fiber. Även om dem erbjuder fiber tv så ringer dem inte mig stup i kvarten och kränger ip tv som bla Telenor gör. Jag vet samma bolag men olika namn olika medarbetare och även olika priser :thinking:
 
Är ganska skönt att lite konservativt se på t.ex. serier i tablåTV och ett avsnitt/vecka, inte mata x avsnitt i följd. Ger ett visst lugn och acceptera att "allt ska inte hända här och nu". :D
Någon skrev tidigare i en tråd gällande vår vistelse i fritidshuset "ska inte titta på TV utan göra andra saker". Men jag tycker det är rätt skönt efter att gått upp 6.30 och börjat med lite kaffe och en hel dag med "andra saker" dra sig in på kvällen när mörket närmar sig och låta tablåTV styra lite.:cool:
Är kanske lite åldersberoende att det alltid inte måste hända något, är rätt skönt att ibland bara betrakta.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.