Göran.W
En sjö bli inte djup direkt som en pool som går från 0 cm till över 1 meter direkt.
En 2 åring som ramlar i en pool kommer inte upp men ramlar den i vattnet i en sjö kan den krypa upp igen.
En sjö på 5x10 meter kallas damm och ska ha staket om inte den släntar ner mot vattnet.
När det gäller berg/klippa/litet stup kan jag inte direkt reglerna men man ska enl lag förebygga uppenbara faror vilket berg/klippa/litet stup torde vara.
En normalt funtad förälder låter inte små barn gå själv till bäcken vid lekplatsen eller det höga berget i skogen.
Hemma är man den mesta tiden och man kan ju inte förbjuda barnet vara ute i trädgården och barn är inpulsiva och snabbaren än blixten när dom hittar på något och då vill man inte ha en pool som dom kan ramla i.

.
 
Redigerat:
jag har förvisso 75 m till havet med både långgrunt och klippa samt brygga där dom 2 senare är djupare än min pool.

Trots detta ser jag till att täcka över poolen på sommaren för att slippa skräp o hålla värmen och på vintern för att hålla bort djur och skräp.

Hade vi haft småbarn i närheten hade jag anpassat mig till detta och kanske även täckt poolen vid tillfällen vi låter den stå öppen idag.
 
Håll ungarna på din tomt då..





(så kunde man ha skrivit)





Har det löst sig?
 
Av denna anledning så avstod vi från pool, min fru tyckte att det kändes osäkert och var orolig att få ett olyckstillbud på sitt samvete.. Och javisst en del kanske tycker att det är en dålig ursäkt för att man inte har råd med pool. Men i vårt fall hade det varit en baggis att bygga pool när vi ändå sprängde för huset.
Dessutom så slipper jag ha ytterligare en sak att hålla koll på och underhålla.
 
Havsutsikt skrev:
Av denna anledning så avstod vi från pool, min fru tyckte att det kändes osäkert och var orolig att få ett olyckstillbud på sitt samvete.

Dessutom så slipper jag ha ytterligare en sak att hålla koll på och underhålla.
Antar att ni av den anledningen åxå avstår från att äga och köra bil.;)

Kan inte påstå att det är en baggis o bygga pool bara för att man spränger lite på tomten, däremot så är det svårare om man ska spränga efter att huset är byggt....
 
Nja baggis är det kanske inte, men eftersom jag föredrar att bada i saltvatten utomhus, så är de 300 tusen som polen skulle kostat investerade i en lämplig båt för att åka ut på havet och bada.
Att bara ha pool för att det är coolt och för att kunna ha värsta poolpartyt som gör grannarna tok avundsjuka, bedömer jag inte att det är värt arbetsinsatsen med skötsel för.
Bilar och cyklar och båtar och gud vad prylar vi har som ska skötas om, jag vill inte avstå från allt, men kanske inte lägga till en massa prylar bara för att vi kan. Så kul är det inte att bara hålla på och fixa hela tiden.
 
Milkshaken
Havsutsikt: Det är inte en massa "Hålla på och fixa hela tiden".

En välskött pool är väldigt enkel att underhålla, det är endast vid uppstart och avstängning man får lägga ned några timmar... (2 ggr/år) Resten är max en kvart nån ggn i veckan, alt, varannan vecka...

Kan tillägga att en pool kan vara till så mycket annat än att bara ha poolpartyn..
Tex att svalka sig smällheta sommardagar.... Att gå ned en sommarkväll när det har varit stekhett, och bada i poolen 20 min sådär... Sen in i en avsköljande dusch efter det... ja det är helt kanon.... Sover som en liten belåten gris sen...

Och vad gäller båt, så är ju det en hel del mycket mera jobb, och ett riktigt stort ansvar oavsett om båten ligger vid brygga eller om ni är ute och kör med den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.