S Suburbia skrev:
Försäkringsbolaget har väl inte så höga tankar om ett badrum från 1993 i vilket fall? Uppbyggnad av bytt badrum får man ju helt klart stå för själv, hur stor ”smäll” extra gör en vattenskada? Alltså vad tjänar vi på att renovera innan något händer?
Det stämmer ju inte riktigt, har man t.ex. "utökad byggnadstillägg" hos Trygg Hansa så begränsas åldersavdraget till 10tkr, vilket skulle göra en väldigt skillnad för er. Jag gissar att andra försäkringsbolag har liknande tillägg, så steg 1 för er kanske vore att kolla vilka försäkringsvillkor ni har och teckna något tillägg ifall ni inte väljer att renovera nu.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det bästa ekonomiskt är ju att byta badrum dagen innan det börjar läcka, när den dagen kommer vet man ju tyvärr inte i förväg. Jag skulle inte bytt nu i ert fall om ni inte har ett överskott på pengar, det befintliga kan ju lätt hålla 10 år till (och sätter ni in en duschkabin minskar ni riskerna ytterliggare)
Börja lägg undan pengar till en framtida badrumsrenovering nu, placera pengarna så att de får ordentlig avkastning.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det stämmer ju inte riktigt, har man t.ex. "utökad byggnadstillägg" hos Trygg Hansa så begränsas åldersavdraget till 10tkr, vilket skulle göra en väldigt skillnad för er. Jag gissar att andra försäkringsbolag har liknande tillägg, så steg 1 för er kanske vore att kolla vilka försäkringsvillkor ni har och teckna något tillägg ifall ni inte väljer att renovera nu.
Jag har också den utvidgade tilläggsförsäkringen hos TH och kan varmt rekommendera den (totalrenoverat badrum; ett par år tidigare förstörde åskan pelletskaminens elektronik så det blev ny kamin). Skäms lite faktiskt - hoppas på många skadefria år nu!
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Hade nog satt in duschkabin med rör rakt ner i brunnen och sedan inte funderat på renovering på många år. 👏
 
Instämmer angående duschkabin!
Nu har vi precis sålt vårt hus, men vi hade precis som ni ett badrum med fräscha ytskikt - bara lite omodern färgsättning. Då vi satsade på andra renoveringar installerade vi en duschkabin istället. Duschkabinen kostade väl 8-10K och monterades ihop och installerades relativt enkelt av min sambo och svärfar. Röret gick rätt ned i golvbrunnen och därmed minskade man risken för fuktskador kring golvbrunnen.

Dessutom såg jag bara en fördel med duschkabinen. Lättare att hålla rent och dessutom valde vi en ganska snygg modell som förhöjde utseendet på badrummet, trots att det var från 80-talet.
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.