Hoppas på inspel från kunniga här i forumet! Har försökt söka men inte hittat just den a frågeställning, tacksam för länk om det redan diskuterats.

Vi har ett hus från 1993 med två badrum (ett med badkar, ett med dusch). Huset är generellt välbyggt för sin tid, inga större problem eller indikation på “fuskbygge”. Huset är vinterbonat, 1 1/2 våning med träbjälklager. Kommunalt VA. Det används ca 10 veckor per år, för det mesta under sommarhalvåret.

Nu till frågan. Badrum har ju en teknisk livslängd på 30 år. Vad innebär detta i praktiken? Hur farligt är det att avvakta med att renovera? Finns det några andra faktorer än en inträffad vattenskada som bör leda till beslut om snabb renovering?

Tacksam för svar!
 
S Suburbia skrev:
Hoppas på inspel från kunniga här i forumet! Har försökt söka men inte hittat just den a frågeställning, tacksam för länk om det redan diskuterats.

Vi har ett hus från 1993 med två badrum (ett med badkar, ett med dusch). Huset är generellt välbyggt för sin tid, inga större problem eller indikation på “fuskbygge”. Huset är vinterbonat, 1 1/2 våning med träbjälklager. Kommunalt VA. Det används ca 10 veckor per år, för det mesta under sommarhalvåret.

Nu till frågan. Badrum har ju en teknisk livslängd på 30 år. Vad innebär detta i praktiken? Hur farligt är det att avvakta med att renovera? Finns det några andra faktorer än en inträffad vattenskada som bör leda till beslut om snabb renovering?

Tacksam för svar!
Bilder hjälper, det finns badrum som klarar sig i 50 år, utan fuktskador. Oftast är det runt brunnar det blir problem.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Rent praktiskt så innebär det väl att försäkringsbolaget anser att det inte finns något av värde att ersätta vid en skada. ..
Möjligen runtomkring skador
 
  • Gilla
Ubbe8
  • Laddar…
Vad bör bilden visa? Alltså vilka delar är känsliga?
 
S Suburbia skrev:
Vad bör bilden visa? Alltså vilka delar är känsliga?
Ja, Bilder på golvbrunnar, genomföringar för rör m.m.
 
Försäkringsbolaget har väl inte så höga tankar om ett badrum från 1993 i vilket fall? Uppbyggnad av bytt badrum får man ju helt klart stå för själv, hur stor ”smäll” extra gör en vattenskada? Alltså vad tjänar vi på att renovera innan något händer?
 
Lite bilder.
 
  • Blått badrumsgolv med avlopp och rördragning längs väggen, samt synlig del av handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en avloppsbrunn i ett turkost golv, visar löst sittande packning kring avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll koll så att mattan inte släpper vid golvbrunnen. Eftersom ni inte använder huset permanent lär badrummet hålla många år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack! Finns det något annat vi kan hålla koll på?
 
BirgitS
S Suburbia skrev:
Badrum har ju en teknisk livslängd på 30 år.
Det gäller badrum med kakel och klinker. När det är plastmattor och -tapeter brukar försäkringsbolagen räkna med 20 år.

Det som brukar hända med plastmattor efter 20 är att de torkar och då lätt spricker där mattan är böjd, alltså kring golvbrunnen, rörgenomföringar och i vinkeln mot väggen. Eventuellt kan det bli svårare att se sprickor när mattan är målad.
S Suburbia skrev:
Försäkringsbolaget har väl inte så höga tankar om ett badrum från 1993 i vilket fall? Uppbyggnad av bytt badrum får man ju helt klart stå för själv, hur stor ”smäll” extra gör en vattenskada? Alltså vad tjänar vi på att renovera innan något händer?
Om badrummet läcker vatten så kan träreglar i väggar och golv bli förstörda liksom annat omkring dem så att man behöver byta mer av konstruktion än om det inte är en vattenskada.
 
Jag monterade ett duschkar i mitt badrum på landet för att förlänga livslängden på ytskiktet.
Jag har klinkergolv förvisso som är från 1980 talet.
 
Man kan se ur synvinkeln att OM det händer något vad kan skadas? Är det platta på mark eller källare under?
 
D Danne824 skrev:
Jag monterade ett duschkar i mitt badrum på landet för att förlänga livslängden på ytskiktet.
Jag har klinkergolv förvisso som är från 1980 talet.
jag tänkte precis skriva att man kan sätta in en duschkabin med avlopp rätt ner i brunnen så kan man köra 20 år till (?) utan renovering
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Har ni krypgrund så kanske ni kommer åt underifrån och kollar av, men som tidigare har svarat så är brunnen och att mattan torkar de kritiska punkterna.

Till det positiva är att mattan binder ihop konstruktionen. En bekant tyckte att toaletten var lite lös och golvet svajade lite i duschen. Allt var mer eller mindre ruttet och badrummet hängde fast i mattan.

De fick en ny lägenhet snabbt av hyresvärden.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S Suburbia skrev:
Försäkringsbolaget har väl inte så höga tankar om ett badrum från 1993 i vilket fall? Uppbyggnad av bytt badrum får man ju helt klart stå för själv, hur stor ”smäll” extra gör en vattenskada? Alltså vad tjänar vi på att renovera innan något händer?
Det gör egentligen ingen skillnad vid en vattenskada, om det är gamnalt. Försäkringsbolaget kommer ändå att ersätta/laga skadan innanför/under badrummet. Men som du förstått får man inte mycket för själva badrummet. Dock vet jag att Folksam ersätter väldigt mycket av badrum som är äldre än 30år, om man har deras stora försäkring.
Försäkringsärenden är dock inte roliga, varpå det är bättre att renovera innan det blir en skada. Men gör det inte bara för att den tekniska livslängden uppnåtts. Om det fortfarande ser och luktar fräscht, samt att du inte ser några skador, håller det sannolikt några år till.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.