D Daniel 109 skrev:
E

Faktum är att även frånluft i bad och tvättrum kallades imkanal förr.
Jaha, men inte längre , eller ?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Adam Gustafsson1 Adam Gustafsson1 skrev:
Kontorsutrymme/förråd som byggts om till lägenheter. OVK gjord innan renovering, inte efter av någon anledning
Ok, det som skulle ha hänt är att det skulle ha sökts bygglov för denna ändring av utrymmet till bostadslägenhet. Sen inför startbeskedet så skulle en ventilationsprojektering ha gjorts av en firma och detta skulle ha lämnats in till kommunens byggnadsnämnd. Innan lägenheten togs i bruk så skulle en OVK ha gjorts, detta skulle ha listats i kontrollplanen som byggnadsnämnden fastställt. Ett slutbesked skulle sen ha givits innan lägenheten togs i bruk.

Har du sett någon av dessa handlingar? Finns bygglov, kontrollplan, starbesked, slutbesked? OVK finns ju inte säger du. Kan vara bra att reda ut just hur illa det är med lägenheten juridiskt, om den är ett svartbygge. Var det 2018 som lägenheten skapades av det gamla förrådet/kontorsutrymmet eller var det bara senaste renoveringen?

Adam Gustafsson1 Adam Gustafsson1 skrev:
Enligt BRF är det jag/den som renoverade lgh som blir ansvarig för detta. I verkligheten jag, då jag inte fått tag på säljaren
Jag är inte så säker på det. Det beror på skulle jag säga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, det som skulle ha hänt är att det skulle ha sökts bygglov för denna ändring av utrymmet till bostadslägenhet. Sen inför startbeskedet så skulle en ventilationsprojektering ha gjorts av en firma och detta skulle ha lämnats in till kommunens byggnadsnämnd. Innan lägenheten togs i bruk så skulle en OVK ha gjorts, detta skulle ha listats i kontrollplanen som byggnadsnämnden fastställt. Ett slutbesked skulle sen ha givits innan lägenheten togs i bruk.

Har du sett någon av dessa handlingar? Finns bygglov, kontrollplan, starbesked, slutbesked? OVK finns ju inte säger du. Kan vara bra att reda ut just hur illa det är med lägenheten juridiskt, om den är ett svartbygge. Var det 2018 som lägenheten skapades av det gamla förrådet/kontorsutrymmet eller var det bara senaste renoveringen?


Jag är inte så säker på det. Det beror på skulle jag säga.
Tack för ett utförligt och förståeligt svar. Verkar som att jag har några roliga samtal med styrelse/förvaltare/kommun att ta, tur att man semester...
 
2018 var den s
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, det som skulle ha hänt är att det skulle ha sökts bygglov för denna ändring av utrymmet till bostadslägenhet. Sen inför startbeskedet så skulle en ventilationsprojektering ha gjorts av en firma och detta skulle ha lämnats in till kommunens byggnadsnämnd. Innan lägenheten togs i bruk så skulle en OVK ha gjorts, detta skulle ha listats i kontrollplanen som byggnadsnämnden fastställt. Ett slutbesked skulle sen ha givits innan lägenheten togs i bruk.

Har du sett någon av dessa handlingar? Finns bygglov, kontrollplan, starbesked, slutbesked? OVK finns ju inte säger du. Kan vara bra att reda ut just hur illa det är med lägenheten juridiskt, om den är ett svartbygge. Var det 2018 som lägenheten skapades av det gamla förrådet/kontorsutrymmet eller var det bara senaste renoveringen?


Jag är inte så säker på det. Det beror på skulle jag säga.
2018 var den senaste renoveringen, så det är möjligt att kanal/frånluft byggdes över eller monterades bort i samband med det
 
Claes Sörmland
Adam Gustafsson1 Adam Gustafsson1 skrev:
2018 var den s

2018 var den senaste renoveringen, så det är möjligt att kanal/frånluft byggdes över eller monterades bort i samband med det
Där kan ansvar hamna hos dig. Om t ex köksinredningen som du ansvarar för blockerar imkanalen så får du låta montera bort den så att imkanalen blir tillgänglig.

Om istället tidigare bostadsrättshavare har monterat bort t ex spirorör så att det inte finns någon imkanal i köket. Ja då blir det typiskt sett föreningen som ansvarar för att återställa och bekosta detta. Den personen fick inte fick göra detta ingrepp utan styrelsens tillstånd, så antingen har ingreppet gjorts med styrelsens tillstånd eller så har det varit en ingrepp i föreningens ventilationssystem utan tillstånd. Underhållsansvaret för ventilationssystemet ligger på föreningen och är alltså upp till styrelsen att ordna så att det återställs. Sen kan föreningen välja att rikta skadeståndskrav mot den bostadsrättshavare som rev delar av föreningens ventilationssystem. Men det är i så fall inte ditt ansvar utan tidigare innehavares.

Så det beror på.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns en färsk tråd om samma lika ärende som du kan leta fram. En OVK-besiktning är inte något lagkrav som ska följas nitiskt. Om bygglov finns när lokalen blev bostad lär allt vara i sin ordning. Om du vill kan du se till att koppla in frånluft i köket. Frågan är om det är görbart då det förmodligen är föreningen som äger och ansvarar för ventilation om inte stadgarna säger annat.
Jo, OVK är ett lagkrav.
Det ska definitivt följas som vilken annan lag som helst.
Även om ovk:n var godkänd 2018 så kan saker hända på vägen. Tex att man renoverar och oklokt nog tar bort imkanal.
Du anar inte hur tokigt det ibland är när man renoverat. Sett folk som flyttat köket till vardagsrum och byggt badrum i sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.