2 år har vår stått framme hittills. Dottern hoppar året runt. Tillåter skor även om det kanske sliter mer men oftast är det blött och kallt och jag ser hellre att de använder den.
Räknar med att solstrålar sliter mer än kyla och dem är det mest av på sommar. Inga jättesnömassor i Småland. Har blivit lite algpåväxt läbgs kanten som jag hoppas kunna ta bort med borste till våren.
 
  • Gilla
malg01
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Här kommer en sida om studsmattor

[länk]

Hade jag köpt en matta hade jag nog grävt ner den så slipper man steg upp. Och det blir lätta att täcka på vintern med ett tak/presenning.
Så jobbigt med ett tak/press när det ska hoppas...
Bygg du nått rejält och rymligt som går att ha mattan i när man ska hoppa på vintern istället innan du köper studsmatta
 
P peter.linkan skrev:
Har precis köpt studsmatta och barnen är taggade på att montera upp den. Samtidigt vill jag inte montera upp den för tidigt, om det sliter på mattan?

Vad är skälet till att man monterar ner den inför vinterhalvåret? För att vädret sliter? Eller för att det är för kallt för att hoppa barfota och man inte får hoppa med skor?

När brukar ni montera ner och upp?
Vi hade vår uppe året runt i 7-8 år. Tillslut sprack det runt fästena pga att gummit blivit skört. Den kanske hade hållit i 2-3 år längre om vi skött den bättre. Så värt istället för att meka upp o ner varje år.
 
  • Gilla
malg01
  • Laddar…
Jag köpte vår studsmatta för ca 10 år sedan. Den har stått ute sedan montering. Köpt på trampolinexperten, tror jag dom hette eller heter. Vi har tagit in skyddssargen över fjädrarna varje vinter och varje år. Studsmattan och nät ser fortfarande nya ut! Ser inget åldrande överhuvudtaget förutom skyddssargen som blivit lite stelare. Ingen har fått hoppa med skor. Hoppandet har varit i sol regn och tillochmed snö!! Ser till att inte vatten lägger sig i mitten när mattan inte används på vintern genom att sätta en pinne och skiva underifrån.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Man kan ju förhålla sig till studsmattan som till rattmuffen.

Rimfrost - rattmuff på, tjällossning - rattmuff av.
Rimfrost - studsmatta in, tjällossning - studsmatta ut.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Man kan ju förhålla sig till studsmattan som till rattmuffen.

Rimfrost - rattmuff på, tjällossning - rattmuff av.
Rimfrost - studsmatta in, tjällossning - studsmatta ut.
Opraktiskt här i Götaland då det kan bli rimfrost många gånger under en vinter, mattan tål att stå ute i flera år och det är väl fint om ungar kan nyttja den mycket.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har tagit över en Berg 4.2 eller 4.8 som varit ute hela tiden i 8 år. Lite solblekt men går fint att hoppa på :) det som är positivt med de som plockar ner dem är att du kan köpa en studsmatta som ser ut som ny för någon 1000 istället för 10 000 :cool:
 
Vår studsmatta är 17-18 år. De första 6-7 åren monterades den ner inför vintern och förvarades under tak, men sedan har de stått ute. Kantskydd och nät är bytt en gång, skulle nog behöva bytas igen inför säsongen. Den står hyfsat i lä, och har liksom självförankrats, då den sjunkit ner i lerjorden en aning, och gräs växt över benen...

Den kommer få stå kvar tills den dör. Då kanske jag bygger om den till växthus.
 
Våran är typ 4 år och vi har tagit in den varje vinter, vilket ju tar runt en timme varje gång upp och ner. Det känns bättre att följa rekommendationen men med tanke på vad som framkommer här känns det onödigt nu...
Min största farhåga är att den töjer sig permanent av snölasten. Den behöver hålla några år till men är påkostad. Det går ju att byta någon del också vid behov.
 
F fribygg skrev:
Opraktiskt här i Götaland då det kan bli rimfrost många gånger under en vinter, mattan tål att stå ute i flera år och det är väl fint om ungar kan nyttja den mycket.
It+is+a+joke+you+didnt+get+_c3c5d0e895b00356857f68ab840be712.jpg
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.