Har precis köpt studsmatta och barnen är taggade på att montera upp den. Samtidigt vill jag inte montera upp den för tidigt, om det sliter på mattan?

Vad är skälet till att man monterar ner den inför vinterhalvåret? För att vädret sliter? Eller för att det är för kallt för att hoppa barfota och man inte får hoppa med skor?

När brukar ni montera ner och upp?
 
Jag tror att studsmattan kan vara monterad de år som är aktuellt för 1 unge om vindförhållandena på platsen tillåter och man har förankrat tillräckligt.
Här har den stått monterad 3 år och nog håller den likalänge till.
 
  • Gilla
sejonas och 2 till
  • Laddar…
Vi tar ner studsmattan i september/oktober och sätter upp den i mars. Jag inbillar mig att den håller längre då (vi har ställningen under tak och duken och nätet i uterummet). Nån sa att de tar in sin för att duken inte tål tyngden av för mycket snö, vet inte om det stämmer. Dessutom blir man ju nervös över alla stormar som brukar vara under höst/vinter, även om man har försökt förankra den.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Mina erfarenheter av studsmatta är att skyddsnät och mattan som skyddar fjädrarna tar mest stryk... Att hålla dem borta från för mycket vind och sol när de inte används förlänger helt klart livslängden....
 
  • Gilla
@ndreas och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Vi köpte vår studsmatta 2015 tror jag, möjligen 2016. Den har stått monterad ute sen dess och den ser ut att vara i toppskick. Jag bor rätt blåsigt då det ligger högt, utan att det för den skull är extremt. Jag har satt tre jordankare, typ dessa, dragit en skruv/mutter igenom och sen en spännrem. Jag är inte orolig för fem öre.

Vi köpte dock inte billigaste modell på Rusta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi hade en biltema studsmatta uppmonterad i 6år, plockade aldrig ner den inför vintern men skottade av när det var 2-3 decimeter snö på den.

Det som tog mest stryk var själva hållarna för skyddsnätet för dom var gjorda av nå pressenings liknande material som blev skör av solen. Men några buntband avhjälpta det.

Enda anledningen till att vi skrotade den var för att det var enklare att montera ner den med tigersågen och köpa en ny istället då vi flyttade.

Dock satt den fast med rejäla krokar av armeringsjärn så det fick blåsa bäst det ville utan att den fick vingar.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi köpte dock inte billigaste modell på Rusta.
Men det har vi! Och bor med öppet läge 1 km från havet, Västra Götaland, ser havet klart och tydligt :cool: blåser rejält 3-4 gånger i veckan och har haft bara i vinter 3 rejäla stormar :thinking: haft våran matta uppe nu i 2 år med 2 vintrar. Har likt dig 2 jordankare med spännband och inte en tillstymmelse till att ha rört sig eller blivit sämre.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
B
Efter 5år var skyddsnätet slut efter ha stått ute året om, fick även vissa skador på mattan med och det var dyrare att köpa dessa som reservdelar jämfört med att köpa en ny (köpte till bra pris på höstrean).

Vi tog in den 1 år, det året byggde mössen bo i mattan.

Så nu får den nya stå ute tills barnen ledsnar eller att den går sönder.

Däremot skulle jag inte montera så länge som du inte kan förankra den i marken. Antar att det är tjäle nu? Studsmattan är inte så dyr om den går sönder av vinden... men grannens bil är dyr att krasha på.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi tog in vår i garaget för att frugan propsade på att det var bättre för den, själv misstänker jag att det som lär slita på den inte är vatten och is utan solljus och det är det rätt lite av under vintern så vet inte hur mycket jag vinner på att plocka in den. Har möss byggt bo i den, kommer den aldrig mer komma in det är ju helt klart. Det räcker med att de kommer in i väggarna på huset, tänker de gnaga sönder studsmattan blir jag riktigt sne.
 
  • Gilla
Svetspinnen och 1 till
  • Laddar…
Om den är köpt och barnen är taggade så kör igång direkt tycker jag!

Synd att spara några procent av mattans livslängd på bekostnad av ungarnas entusiasm, den är ju till för att användas.
 
  • Gilla
  • Älska
Kustvägen och 9 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående, klart ungarna ska studsa. Jag tror att solen är det som tar hårdast på studsmattan så att sätta upp den nu är nog ingen nackdel.
 
Tack alla för era svar! :)

Hur gör ni med skor? Har noterat att många har en regel om att barnen (och vuxna...) måste ta av skorna före de hoppar. Men har man den regeln så kan man ju bara hoppa när det är varma regnfria dagar? Eller gäller ta av skorna-regeln bara när vädret tillåter, och övriga dagar får de hoppa med skor?

Stora frågor det här.. Tack för er vägledning :rofl:
 
P peter.linkan skrev:
Tack alla för era svar! :)

Hur gör ni med skor? Har noterat att många har en regel om att barnen (och vuxna...) måste ta av skorna före de hoppar. Men har man den regeln så kan man ju bara hoppa när det är varma regnfria dagar? Eller gäller ta av skorna-regeln bara när vädret tillåter, och övriga dagar får de hoppa med skor?

Stora frågor det här.. Tack för er vägledning :rofl:
Här går det fint att hoppa en stund i strumplästen även en sån här solig och snöfri februaridag
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det blir skitigt med skor på mattan och sämre "hoppkänsla".
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Tack alla för era svar! :)

Hur gör ni med skor? Har noterat att många har en regel om att barnen (och vuxna...) måste ta av skorna före de hoppar. Men har man den regeln så kan man ju bara hoppa när det är varma regnfria dagar? Eller gäller ta av skorna-regeln bara när vädret tillåter, och övriga dagar får de hoppa med skor?

Stora frågor det här.. Tack för er vägledning :rofl:
Jag har upplevt väldigt blöta kläder på väldigt blöta barn efter att de hoppat direkt efter ett regnoväder. Man kan byta blöta strumpor. Det är enligt mig i det långa loppet bättre än att hoppa på en matta full med grus och lera.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.