Vår granne har några träd vid gränsen som han säger sig vilja fälla. Frågan blev aktuell när jag bad om tillstånd att at bort en gren som skuggar vår buskpion.

Det var helt ok att ta grenen. och han sade att han länge funderat på att fälla träden helt.

Jag tänkte erbjuda mig att hjälpa till. I ett av träden finns det ett skatbo. Och man vill ju inte orsaka alltför stor skada för skatorna.

Någon som vet hur sent på året man kan fälla utan risk att de har hunnit lägga ägg?
 
Runt slutet av april eller början av maj börjar det bli risk för ägg i boet. Om det inte är alltför högt upp kan du sticka upp en pinne eller VP-rör eller liknande i boet, så brukar de inte vilja vara där. Ofta har de flera påbörjade bon för att kunna välja annan plats för äggläggningen om det behövs.
 
Nu innan saven stiger är rätt tid att fälla träd.
Heller inga problem med häckande fåglar.
Skator är ju åretruntboende, och våren är här. Det har inget djur missat. Så även om de inte ännu har börjat så kan de börja inreda boet tidigt om inte vintern kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Nu innan saven stiger är rätt tid att fälla träd.
Heller inga problem med häckande fåglar.
Skator är ju åretruntboende, och våren är här. Det har inget djur missat. Så även om de inte ännu har börjat så kan de börja inreda boet tidigt om inte vintern kommer tillbaka.
Det kan vara problem med häckande fåglar även vid denna tid på året, men inte med häckande skator!
 
H hempularen skrev:
Vår granne har några träd vid gränsen som han säger sig vilja fälla. Frågan blev aktuell när jag bad om tillstånd att at bort en gren som skuggar vår buskpion.

Det var helt ok att ta grenen. och han sade att han länge funderat på att fälla träden helt.

Jag tänkte erbjuda mig att hjälpa till. I ett av träden finns det ett skatbo. Och man vill ju inte orsaka alltför stor skada för skatorna.

Någon som vet hur sent på året man kan fälla utan risk att de har hunnit lägga ägg?
Vi har en björk med ett fågelbo i, vi tänker fälla björken. Vad för rekommendationer finns det då?
 
A
B Bobo23 skrev:
Vi har en björk med ett fågelbo i, vi tänker fälla björken. Vad för rekommendationer finns det då?
Inga alls.
Det är bara att fälla.. (y)
 
Maskintok skrev:
Inga alls.
Det är bara att fälla.. (y)
är det inte atf låta ligga med löv i 6 veckor nu?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
är det inte atf låta ligga med löv i 6 veckor nu?
Jajemän.
fäll och låt ligga tills att löven faller av(y)
 
BirgitS
B Bobo23 skrev:
Vi har en björk med ett fågelbo i, vi tänker fälla björken. Vad för rekommendationer finns det då?
Fågelbon med ägg eller ungar är skyddade till 31 juli enligt jaktlagen så du får vänta.
 
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Fågelbon med ägg eller ungar är skyddade till 31 juli enligt jaktlagen så du får vänta.
Finns ingen maskinförare som behöver tänka på detta... Inte manuellfällare heller..
 
BirgitS
Maskintok skrev:
Finns ingen maskinförare som behöver tänka på detta... Inte manuellfällare heller..
Menar du att ni står över lagen eller att ni struntar i att ni bryter mot lagen?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att ni står över lagen eller att ni struntar i att ni bryter mot lagen?
Inget av det skogsbruket har aldrig behövt tagit hänsyn till detta, det är bara inom skogsvården som man behöver tänka sig för..
skördarföraren kör på som vanligt..
Inte har denne en suck att se om det är fågelbo eller ej.. jo rovfågel typ örn. möjligtvis..
 
BirgitS
Maskintok skrev:
Inget av det skogsbruket har aldrig behövt tagit hänsyn till detta, det är bara inom skogsvården som man behöver tänka sig för..
skördarföraren kör på som vanligt..
Inte har denne en suck att se om det är fågelbo eller ej.. jo rovfågel typ örn. möjligtvis..
Jag tolkar det som att ni struntar i lagen. Inte undra på att det blir allt färre fåglar, eller vad säger du @Abies koreana ?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Men den som frågade hade en björk, kanske inte skogsbruk;)
Det lilla jag handfäller till ved tar jag före fåglar börjar bygga bon, eller senare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkar det som att ni struntar i lagen. Inte undra på att det blir allt färre fåglar, eller vad säger du @Abies koreana ?
slakta inte mig för vad som sker varje dag i skogsbruket med skogsbolagen..
Jag som manuell röjare.. får ta mitt ansvar.
Och spara dungar med skog för fågelbo skull..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.