kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Du säger du har en wilos para ,är det den här enligt bild
Ja nästan exakt ja bofogar bild på min..
 
  • Värmesystemets cirkulationspump av märket Wilo med justerbar hastighetsratt, monterad på kopparledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju avstängningar där så passa på att göra som lordi skrev dvs ta isär pumpen och kolla så den går lätt och att det är rent i hus och pumphjul.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Vet ej
GK100 GK100 skrev:
Du har ju avstängningar där så passa på att göra som lordi skrev dvs ta isär pumpen och kolla så den går lätt och att det är rent i hus och pumphjul.
Men den är väl redan kass,, har vi väl komstaterat!?
 
Det är nog inte klarlagt även om det givetvis kan vara troligt, det är enkelt att öppna och kolla hur det står till inte omöjligt med dina symptom pga igensättningar, avlagringar.

Avstängningarna är vreden i mässingskopplingarna över och under pumpen där man kan vrida med en insexnyckel. När spåret står tvärs röret horisontellt är det avstängt och vertikalt längs röret öppet. Stäng bara av strömmen också om du labbar med det.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
L
Den står på max fart nu enligt bild , om du sätter ned farten på vredet lite med att vrida det åt vänster , inte mycket och ser vad som händer då .
Anledningen till min fråga var att se om vredet stått rakt upp , så hade det varit i ett avluftningsläge där pumpem går i ett antal minuter och stannar , startar om , så länge som den är aktiverad för detta fortsätter den att starta och stoppa
Till höger är det raka rör med farten som går att ställa
Till vänster så är pumpen tryckstyrd , som innebär om några termostater stänger så reglerar pumpen ned flödet själv till vad som behövs
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Det är nog inte klarlagt även om det givetvis kan vara troligt, det är enkelt att öppna och kolla hur det står till inte omöjligt med dina symptom pga igensättningar, avlagringar.

Avstängningarna är vreden i mässingskopplingarna över och under pumpen där man kan vrida med en insexnyckel. När spåret står tvärs röret horisontellt är det avstängt och vertikalt längs röret öppet. Stäng bara av strömmen också om du labbar med det.
Men om vi öppnar vad är det jag ska titta efter då!?
 
L
PS Du kan även prova att sätta den i läge till vänster , har du då skit någonstans så kommer pumpen att gå ned i varv och inte gå så hårt ,
PS igen , det ska finnas ett filter på något av de rör som går in VP , har du kollat det
 
  • Värmeväxlare med markerat filter för underhåll och rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Den står på max fart nu enligt bild , om du sätter ned farten på vredet lite med att vrida det åt vänster , inte mycket och ser vad som händer då .
Anledningen till min fråga var att se om vredet stått rakt upp , så hade det varit i ett avluftningsläge där pumpem går i ett antal minuter och stannar , startar om , så länge som den är aktiverad för detta fortsätter den att starta och stoppa
Till höger är det raka rör med farten som går att ställa
Till vänster så är pumpen tryckstyrd , som innebär om några termostater stänger så reglerar pumpen ned flödet själv till vad som behövs
Jag ska testa vrida ner det lite. Varför
På max är för att trrmostater är helt öppna för tillfället därav,, om det skulle fungera när jag vrider vad skulle då problemet vara annars!?

Den har gått på detta läget under lång period o fungerat så ej avluftning. Frågan är om jag kan byta till ett självreglerande system!? Som jag ej kan justera på behöver ju fullflödes!? Grundfors har ett in store 25/6 samma som mitt fast då självreglerande ska jag köpa detta och byta vad tycks!?!?
Tack för all hjälp
Mvh
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men om vi öppnar vad är det jag ska titta efter då!?
Tex kolla så att pumphjulet går lätt att snurra på och att det är rent i huset och kanalerna på hjulet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Tex kolla så att pumphjulet går lätt att snurra på och att det är rent i huset och kanalerna på hjulet.
Jo fast hjulet snurrar ju lltid 40 min innan det stannar nästa gång..,!?
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
PS Du kan även prova att sätta den i läge till vänster , har du då skit någonstans så kommer pumpen att gå ned i varv och inte gå så hårt ,
PS igen , det ska finnas ett filter på något av de rör som går in VP , har du kollat det
Aha ok ska testa vrida...ne tyvärr har ej sånt filter vet ej varför!?
 
L
Du har sagt att det är yrkesmän som kopplat in din VP , då har dom felat , en VP ska alltid ha ett filter före innan växlaren , så den inte sätts igen , om den av någon anledning behöver bytas
p-g-a skit i den så har du en kostnad på kanske runt 10Kkr
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Jo fast hjulet snurrar ju lltid 40 min innan det stannar nästa gång..,!?
Den kan ju gå tungt så drivelektroniken uppfattar det som överlast eller överhettning som det stod i bladet tidigare.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Du har sagt att det är yrkesmän som kopplat in din VP , då har dom felat , en VP ska alltid ha ett filter före innan växlaren , så den inte sätts igen , om den av någon anledning behöver bytas
p-g-a skit i den så har du en kostnad på kanske runt 10Kkr
Det ska kolls jag återkommer, eller ska jag köpa ny direkt!?:
 
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Den kan ju gå tungt så drivelektroniken uppfattar det som överlast eller överhettning som det stod i bladet tidigare.
Absolut, gå tungt som i skräp eller annat!? Menar du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.