I köket:

-Spetstång att dra benen ur en gädda med före den får en svängom i matberedaren och blir fiskbullar. Numera har en spetstång flyttat in på heltid för det ändamålet.

-Bågasåg att dela fruset kött med.

-En gång knäckte jag nötter i skruvstycket hemma hos flickvännen. Lyckligtvis fanns det ett skruvstycke i huset.

Underhållsavdelningen:

-Vinkelslipmaskin och stålborste att rengöra stekpannor och grytor med. Då man har stekt i många år blir ju till slut ett tjockt fett sotlager i och framför allt på kanterna av pannorna. Putsar man bort det och diskar och bränner in pannan på nytt med matolja så blir den som ny....... nu talar jag givetvis om gjutjärnspannor.

-Våtslipsten och brynen att vässa köksknivar med

-Vinkelslipmaskin med slipskiva för grovarbetet och en stor grov fil för finputsningen eftersom den gamla stekpannan som har tjänat släkten väl i 150 år hade gjutskägg och andra ojämnheter i bottnen och därför hade stekt ojämt åt tre generationer under alla år ända sedan det skaffades vedspis och senare ett antal elektriska spisar..... I fjol tröttnade jag och slipade bort gjutskägget och de största knölarna och nu är pannan väldigt bra.

Flickvännen har en större panna med ojämn botten som väntar på att jag skall få kipphyveln i skick så jag kan plana den ordentligt....... men vi är inte där ännu.....
 
Jag har sett en betongvisp i ett restaurangkök en gång. Jag hörde även ljudet av en borrmaskin från köket.
 
Färskt ur bakhuvudet: Detta var runt 1990. Kom på en släkting stå och möra kött i köket med en snickarhammare ty mörningsklubban hittade han inte igen, fungerade lika bra med en vanlig hammare. :crysmile:
 
richardtenggren
Saknade elvisp som student/innan jag blev sambo, så löste det på ett liknande sett som TS, dock med en vanlig handvisp. Detta var drygt fem år sedan nu :)
 
  • En handhållen borrmaskin används som mixer med en visp som borrtillbehör för att vispa ingredienser i en skål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använde hammare och spik när jag öppnade kokosnötter.
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Använde hammare och spik när jag öppnade kokosnötter.
O kokosnöten är sig lik?:cool:

 
Kanske inte i köket, men väl matrelaterat:

När jag som ung jobbade på ett plåtslageri i Uppsala så hörde det till att öppna läskflaskor med tumstocken när vi åt lunch ute på gården. Man vek ut ett blad, satte bladet längs flaskan under kapsylen, höll tumstocken och flaskan i vänster hand och drämde till under de återstående nio ihopvikta bladen med högerhanden varpå kapsylen flög iväg i en vid båge upp i luften. Med lite skicklighet kunde man skjuta en trocadero-kapsyl över staketet och ända ut på cykelbanan längs järnvägen mot Gävle. Helst vältimat när någon gick förbi.

Ett sådant partytrick kunde jag ju senare inte låta bli att visa för mina studiekamrater under de otaliga kvällar då vi drack öhl kring Chalmers. En lagom sliten tumstock låg därför alltid i byxfickan. Naturligtvis ville många prova själva. Oftast hände inget annat än att de fick en halvöppnad kapsyl och lite ölskum i knät på grund av för dålig snärt i handleden.

Men en kille gav sig f-n på att lyckas, så han slog ordentligt hårt. Varpå han naturligtvis knäckte tumstocken. Men skam den som ger sig. Så han gav på tumstocken en redig smäll till innan någon hann stoppa honom. Med resultatet att han slog den avbrutna tumstocken en bra bit in i handflatan. Huruvida han också lyckades öppna ölen minns jag inte. Det blev i alla fall en tur över berget till Sahlgrenska istället för fest den kvällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.