Karl_Pedal skrev:
Ja hade tätskikt saknats hade det ju märkts ganska fort. Ca 10 års regelbundet duschande hade definitivt lämnat mer spår än så. Alltså manschetten är väl en del av tätskiktet så jag förstår inte invändningen att manschetten syns men inte tätskiktet. Ingen skulle väl sätta manschett utan att ha ett tätskikt i övrigt? Här är manschetten ur en annan vinkel:


[bild]
Säg inte det, jag har sett minst 3-4 badrum, utan tättskikt och med manschett. Förbrukningsålder för såna badrum är just mellan 5 till 10 år. Alltså spånskivorna kan funka rätt så bra utan större fuktskador upp till 5-10 år. Sen börjar de ge upp och svullna eller droppar det vatten. Funktskadorna brukar hålla sig till spånskivor. Inga större fuktskador på bjälklag kunde jag observera.
Iofs det är helt otroligt att ett badrum utan tättskikt inte skapar gigantiska fuktskador men så är det. Har man rätt så bra fall då klarar sig golvet ändå utan tättskikt i några år.
Men ser du inga gröna spår av tättskiktet nånstans vid kanten av golvbrunn eller nån annanstans ?!
 
Redigerat:
Kraven på tätskikt 2003/04 var ju inte i nivå med dagens krav.
Det var rollade tätskikt och enklare/tunnare brunnsmanschett.

Jag har svårt att se/fatta hur brunnen är fixerad i skivan? Kan det ha varit våtrumsmatta tidigare, och man sparat den urfrästa skivan?
 
Nja, jag tror det här badrummet gjordes från scratch. På tidigare planritningar saknas badrum helt på ovanvåningen. Efter vad det ser ut så är brunnen satt på den övre av de två 22mm-spånen. Det är som sagts tidigare antagligen dubbla skruvlimmade skivor så styvheten i golvet är god. Det sitter reglar på båda sidor om brunnen så det är inte något jättefrihäng att tala om.

Jag har testat spola med duschen nu när vattenlåset är rensat och allt fungerar som det ska igen. Alla misstankar pekar mot vad-det-nu-är som inte längre sitter under klämringen i ett stycke.

Jag har inte sett något färgglatt tätskikt men så har jag inte varit under plattorna heller så jag tror man får bara anta att det finns. I ett annat badrum från samma era som vi rev ut här i huset var det ett grönt tätskikt under så jag skulle bli förvånad om de förra ägarna bara tätade i ett av badrummen.
 
Om tättskikt finns då är det väl synd att riva ner hela badrummet pga golvbrunnen. Undrar om man kan svetsta ihop och förlänga manschetten och sen sätta den fast runt ringen.
Alternativ 2: Klippa 5 cm lång manschett och vika in under den nuvarande och sätta fast den ner till med nuvarande klämring och upptill med en annan klämring.
 
Hur menar du med två klänningar?
 
Eftersom ingen vet hur resten av vatten och avlopp är installerade så kan man bara gissa att det också är undermåligt gjort. Det är väl samma folk som gjort allt. Därför skulle jag ta det via försäkringsbolaget och riva / bygga om hela badrummet nu.
 
det går inte att lossa på klämringen och få ner manschetten några mm o klämma fast den?
 
kontakta ditt f bolag har du tur tar dom skadan eller i alla fall en del av den.. har varit med om samma sak med ett badrum som var ca 4 år gammalt fick inte ett juta av f bolag och driva det är inte lönt kan jag säga dig äen om du får rättskydd av f bolag... hade sattsat alla kort på f bolag annars e det bara att göra om göra rätt efter dagens normer..
 
Karl_Pedal skrev:
Nja, jag tror det här badrummet gjordes från scratch. På tidigare planritningar saknas badrum helt på ovanvåningen. Efter vad det ser ut så är brunnen satt på den övre av de två 22mm-spånen. Det är som sagts tidigare antagligen dubbla skruvlimmade skivor så styvheten i golvet är god. Det sitter reglar på båda sidor om brunnen så det är inte något jättefrihäng att tala om.

Jag har testat spola med duschen nu när vattenlåset är rensat och allt fungerar som det ska igen. Alla misstankar pekar mot vad-det-nu-är som inte längre sitter under klämringen i ett stycke.

Jag har inte sett något färgglatt tätskikt men så har jag inte varit under plattorna heller så jag tror man får bara anta att det finns. I ett annat badrum från samma era som vi rev ut här i huset var det ett grönt tätskikt under så jag skulle bli förvånad om de förra ägarna bara tätade i ett av badrummen.
Jag tycker inte det ser ut som att den är monterad som du beskriver. Eller har du demonterat något?

Alla tätskikt var/är inte färgglada. Exempelvis Cascos Aquastop var grått.

Problemet med de äldre rollade tätskikten är ju att de är närmast omöjliga att laga.
Och här har du ju påtagligt blöta spånskivor redan.
 
Olaf3: Det är väl bara frågan hur sugna de är på att hosta upp 200K+ för att göra om hela rasket.

Daugaard: Nej, det finns just inget slack att tala om. Antagligen har manschetten gett upp just ovanför klämringen.

Systemfel: Surt. Här är min förhoppning att besiktningsmannen inte gjorde något nedslag på brunnen tidigare så då måste ju allt sett rätt ut vid besiktningstillfället.
 
GoForIt: Nej inget är borttaget eller ändrat. Kanske är det lite svårt att se på bilden jag lade upp. På bilden är det mycket riktigt blött på skivorna men det har torkat upp rätt kvickt, antagligen med hjälp av golvvärmen. Reparation av tätskiktet hade varit önskvärt eftersom badrummet är mycket trevligt i övrigt. Sista utvägen är ju att fortsätta ha det som det är men ha läckagevarnare och vara flitig med vattenlåsrensningen men det är ju inte direkt optimalt.
 
Karl_Pedal skrev:
O

Systemfel: Surt. Här är min förhoppning att besiktningsmannen inte gjorde något nedslag på brunnen tidigare så då måste ju allt sett rätt ut vid besiktningstillfället.
Den nitiske besiktningsmannen borde anat oråd när det är silikon eller vad det nu va kletat där ovanför klämringen och undersökt noggrant.
Det som förmodligen har inträffat är att när man monterar brunnen på det sättet (felaktigt alltså) är att den inte har korrekt stöd under och när den sen börjar svikta så bryts tätskiktet.
Nån reparation av tätskiktet blir endast en kortsiktig lösning.
 
Andreas_kalmar skrev:
Hur menar du med två klänningar?
Jag menar en till klämring ovanför den nuvarande så att hålla i plats den nya manschett/tättskikt (eller vad det nu är) i plats vid skarven.
Röstar föröverigt för lagning av golvbrunnen. Helt onödigt att riva badrummet bara för en icke fungerande golvbrunn.
Det går att laga den fast jag har inget färdigt recept för det.
 
En till klämring kommer inte ha nån som helst effekt, det fungerar inte så.
När man monterar brunnen ska det alltid ske med en monteringsram som skruvas i regelverket under golvet, blir inte lätt att lösa det utan att riva en hel del av golvet ovanifrån.
bild_117_7133825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kanske kan vara en väg att riva upp golvet bara i själva duschdelen, och sedan montera korrekt brunnsmanchett och ett rollat tätskikt. Men det kommer ju aldrig att bli hundra eftersom tätskiktet blir svårt att skarva mellan nytt och gammalt.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.