pursch1 skrev:
Har haft Alcros fasadexpert hos mig som rekommenderar byte av panel, så det får det nog bli.

Som några varit inne på undrar jag hur bra denna Z-panel egentligen är.....Borde vara mycket lättare att denna panel slår sig och blir skev än panel som har riktig spont, några fler som håller med eller är jag ute o cyklar?

Tack för alla synpunkter hittils.
Då får han ju sälja mera färg om du bytar fasad
 
LOS skrev:
Det där ser väl inte så farligt ut tycker jag. Håller säkert 10 år till.
håller med. Den behöver inte ens akutmålas som jag kan se. Torrsprickor är vanliga och rötan är sällsynt på södra sidan. Nya plankor kommer se likadant på kort tid. En hett sommar och en fuktig höst räcker.

En pedantisk ägare har spacklat med missprydande resultat. Lär man sej av hans fel så spacklar man inte om. Är man envis så kan man göra samma fel en gång till :).
gaia
 
"Det där håller säkert 10 år till skrev ngn"

Nu har det gått 6 år sedan jag gjorde inlägget, vad har hänt sedan sist?

Mer fogmassa har lossnat, en del spikar har krupit ut en bit och på några få ställen är det trärent, dvs färgen helt borta, men fortfarande ingen fara på taket (väggen) hoppas jag. Tror bräderna har ungefär samma kupning som syns i ursprungsbilderna.

På en av de nya bilderna syns tilläggsisolering, vad jag tror är Asfa board och därefter panelen.

Skulle ni:

1. Sätta samma panel mot Asfaboarden förutsatt att det är torrt o fint (det har ju fungerat bra hitils) ?
2. Riva bort Board och sätta vindduk, och ny panel med luftspalt (som jag tror är det som rekommenderas?)

3. Göra något annat?

MVH

Peter

IMG_1182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
De där vindskyddsskivorna är 100 gånger bättre än någon vindduk. Är skivan dålig på någon del är det bara att byta några skivor mot nya motsvarande.
Vindduk är snåljåparnas motsvarighet till asfaboard.

Jag tycker du skall försöka åstadkomma en luftspalt mellan bräder och asfaboard den dagen då du byter bräder.....och så en sak till. Latexfog hör inte hemma någonstans på en träfasad. Jag vet inte vad det är för fylltrattar som har brädat fasaderna på ditt hus.

Själv föredrar jag gammaldags locklistpanel i stället för lodräta spontade bräder när det är möjligt. Då kan man använda 22 eller 25 mm tjocka bräder i stället för 19 mm spåntat. Kvadratmeterpriset blir ungefär det samma men hållbarheten ökar till nästan det dubbla. Ren ekonomisk vinst med andra ord.
 
Håller med Heimlaga, Ordna till en luftspalt, behåll asfaboarden.

Protte
 
  • Gilla
maanfe
  • Laddar…
allt beror väl på val av färg sen. Är det vanlig falu rödfärg så behövs det ingen luftspalt.
Det stora problemet tycker jag ser ut att vara dåligt virke. Nog för att det kan kupa sig lite och det är en sak men så där tycker jag att skitvirke ser ut rent generellt. Ett par spänn till per meter hade nog besparat mycket.
 
Att det kupat sig beror på att man inte fräst några spår på undersidan av panelen. Absolut ska du ha luftspalt oberoende vilken måla du använder. Regnvatten tränger in bakom panelen när det regnar hårt, utan luftspalt förstörs den. Och som flera har sagt, behåll asfaboarden, vindduk är inget att ha.
 
luftspalten kan man ju dividera om i evigheter men en sak är helt klar. Det är ett modernt påfund och förr tillbaks fanns det då ingen och det regnade även då. Min panel är från 1900 kallt och nog för att den ser lite tråkig ut här och var så är den frisk. Det är å andra sidan ingen som målat med nån plastfärg heller...........
 
Kul med uppföljning efter sex år. Verkar varit rätt beslut då att avvakta...?
 
Tack för alla svar!

Vet inte om det var rätt, jag var skeptisk till att kosta på färg på vad jag tyckte var virke i dåligt skick för 6 år sedan, skicket är ju inte bättre på virket nu direkt.

Verkar vara enighet runt: Behåll board och montera ny panel med luftspalt.

Passar på att skicka ur mig en fråga till. Enligt monteringsanvisning som jag läst spikas Z-panel som denna med 1 spik istället för som den på bilden som är spikad med 2 spik.

1 eller 2 spikar eller skitsamma?

Peter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.