Hej, tänkte att detta var en fråga som man borde få svar på efter 5 minuters surfande på detta forum men det jag lyckas inget vidare.

Jag skulle vilja ha lite synpunkter om min panel och framförllt vad ska jag göra? Måla över? Byta panel? Skrapa och sätta ny latexfog och måla? Eller kanske inte göra någonting?

Som novis tycker jag att det borde vara väldigt svårt att skrapa när panelen är så buktande, eller? Latexfogen har krupit ut och hänger lös nästan överallt?

Varför är det latexfog i springorna förresten, beror det på att man målat om efter att panelen har blivit buktad?

Färgen är enligt uppgift Akrylatfärg. Enligt förra ägaren är det bara ommålat en gång på 26 år.

Novis, tacksam för utlåtanden!!
 
  • IMG_3372.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3373.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör morakniven lite här och där, mest där (nertill):) Om den inte sjunker in mer på vissa ställen än andra (Prova på något material du vet är riktigt bra, för alla trycker olika hårt) Så är det väl bara att köpa stålborstar och pilsner, därefter ringa några polare.:D
 
Kort svar är att det blir billigare att göra iordning befintlig fasad men självklart inte lika bra som att riva ner och sätta upp nytt.

Vad som är mest arbetssamt kan man fundera på. Jag som personligen ogillar att renovera gamla saker har i liknande fall rivit ner, köpt nytt och sen fått nöjet att måla på helt obehandlat och fräscht virke.

Men totaltiden blir nog i ärligheten namn något högre när man byter ut än när man skrapar ner det gamla. Men för mig som upplever skraptiden som 10 ggr värre än nybyggnadstimmarna så är valet ofta ganska lätt.
 
  • Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Vad säger ni om den här fogmassan som håller på och ramla bort då? Springan som blir kvar bedömer jag som för stor för att fylla med färg, bara att stoppa i ny fogmassa som gäller, eller?
 
B
din panel just på dessa bilder är lite torr sprucken. kan va annat på annan fasad på huset. du får göra kniv testet.( på annat ställe kanske fasaden är fin)
jag tycker det är tid att byta fasad. kanske tilläggs isolere också.
 
pursch1 skrev:
Tack för snabba svar! Vad säger ni om den här fogmassan som håller på och ramla bort då? Springan som blir kvar bedömer jag som för stor för att fylla med färg, bara att stoppa i ny fogmassa som gäller, eller?
Har aldrig varit med om fogmassa på utsidan på en fasad:S Det får nog en målare svara på.
Är det inte bara tjockt med färg?
 
Har för mig att någon har sagt att det är fogmassa, men jag ska inte svära på det. Som Henke sa så är gäller detta 1 sida av huset, resten är som nytt:)
 
Skumt med fogmassa. Har det läckt in? Borde inte ha så stor betydelse om det finns luftspalt bakom.
 
Ang. målarfogen:
Det ser ut som att det är "z-panel" eller liknande, det finns olika namn på det, men i alla fall sånt virke som inte har riktig spont utan bara är fasat/falsat så att brädorna överlappar varandra. Vi har sådan på vårt hus, monterades av förre ägaren efter tilläggsisolering -81, och överlappningen har blivit väldigt otät på sina ställen på sydgaveln där brädorna har kupat sig eller vridit sig mycket. Förmodligen är det något sånt som har hänt och så har man försökt åtgärda det så här i samband med någon ommålning.

Jag tror inte att det är någon bra metod eftersom brädorna säkert rör sig en hel del med klimatets svängningar, det ser man ju också på hur det har blivit hos er. Av den anledningen skulle jag inte sätta någon ny fog. Överlappningen brukar vara rätt stor så det klarar sig kanske bra utan till nästa fasadbyte, om ni inte vill byta nu...
 
Skrapa, borsta panelen och måla om, det är tillräckligt om inte "knivtestet" indikerar att panelen är rutten. Det finns fogmassa för utomhusbruk, jag köpte sånt när jag böt garageportar (nä inte till portarna:)) kan vara tidigare ägare som lappat stora skador. Fungerar nog inte så bra på trä som rör sej mycket. Byt ut enstaka brädor om dom är väldigt dåliga eller har stor hål.
Fast gör Du som martinradbo får Du en ny, fin panel som inte har några hål och som går lätt att måla.
Personligen skulle jag också hellre spika ny panel än skrapa/borsta den gamla men det är ju ett större jobb.
 
B
akrylfog brukar användas ute när man målar
 
Fogmassa? Hur ska då fukten kunna vandra genom fasaden? Låter riskabelt...
 
Hej

Som det ser ut på bilden så har jag samma panel på mitt hus som också behöver åtgärdas. Jag kommer att sätta upp ny panel utanpå den befintliga och då också passa på att lägga ett lager isolering när man ändå håller på. Håller med tidigare inlägg om känslan av nytt och fräscht virke.
 
Har haft Alcros fasadexpert hos mig som rekommenderar byte av panel, så det får det nog bli.

Som några varit inne på undrar jag hur bra denna Z-panel egentligen är.....Borde vara mycket lättare att denna panel slår sig och blir skev än panel som har riktig spont, några fler som håller med eller är jag ute o cyklar?

Tack för alla synpunkter hittils.
 
Det där ser väl inte så farligt ut tycker jag. Håller säkert 10 år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.