I mitt hus är elementen avsäkrade med 15A-säkringar och strömbrytarna till dom är märkta 380V/15A.
Jag försöker lura ut hur gammal anläggningen är. När bytte man standard till 16A?
 
Jag hittade några signaturer som visar att man renoverade 1952. Då drog man in direktverkande el, så förmodligen är all el från då. Man var noga med att förtenna ändarna på alla flerkardeliga kablar på den tiden.
 
  • Förtent elledningsändar i en eldosa från en renovering 1952.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det tog några år innan man upptäckte att det normalt var bättre utan lödning.
Och jag undrar om 15 A har varit standard, möjligen under "kristiden" på 40 talat och den kopparbrist som då rådde.
 
Prylarna är märkta 15A. Jag är dock ganska säker på att anläggningen är från 1952. Då renoverade man och drog in direktverkande el. Kablarna mellan strömbrytaren och elementen är blymantlad med sönderfallande gummiisolering runt ledarna. Från centralen är der draget RK i pansarrör som ser ut som om den var ny.
 
  • Gammal elektrisk anslutningsdosa märkt 'CEWE TYP KS 315 15A 380V' med blymantlade kablar mot en vägg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elanordning märkt 15A, möjligen från 1952, delvis synliga anslutningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla elektriska kablar med blymantling och sönderfallande isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen säkerhetskurs med märkningen 15A och gamla, svarta och röda blymantlade kablar med sliten isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
För den elhistoriskt intresserade kan jag ju lägga upp lite bilder på radiatorerna också. Det är ganska biffiga saker på 3kW styck och dom är fyllda med ca 300 kg grus i varje. Jag har 14 stycken i huset...
 
  • 3kW elektrisk radiator fylld med 300 kg grus i ett öppet schakt under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationskylt på en historisk radiator från Elektriska Aktiebolaget ERGO med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator och 8 till
  • Laddar…
men vad fränt. Hoppas du inte tänkt slänga dem?
 
Tyvärr står dom lite i vägen eftersom jag måste riva upp golvet. Du får gärna komma och hämta dom. Helst dom på övervåningen.. ;)
 
T
Dra åt helsike vilka as till element :D
Snabb överslagsräkning vid full drift 14 element 'a 3Kw, max drifttid 10h/dygn blir 420 Kwh per dygn i uppvärmning, skapligt :D
 
fast när gruset är varmt så håller de nog värmen skapligt länge så det är nog inte meningen att de ska gå så ofta.
 
Nä, max 10 timmar per dygn. Då blir det nästan billigt... Vi provkörde värmen i höstas då vi skulle använda huset en helg. Det tar ju ett tag innan dom blir genomvarma, men sen är dom varm ganska många timmar.
1400kWh gick det då för att värma upp från 8 till 20 grader.
 
Är passkontakten svart? Det brukar väl betyda 13A numera? Har du någon 15A säkring kvar också?

Elementen är alltså utan termostat? Man slår på dem i några timmar och de håller värmen ungefär som en kakelugn. Intressant. Med max 10 timmar per dygn borde man alltså kunna ersätta ett 3000W element med ett nyare på 1250W. 14 element om vardera 3 kW innebär 42 kW. Skall alla gå samtidigt lär det behövas 63 A. Vad är det för huvudsäkring i huset?
 
Jag har massor av 15A säkringar... Passdelen är grå och det är en grå färgklick på säkringarna. Värmecentralen verkar ha varit avsäkrad med 60A en gång i tiden, men numera är det ombyggt så det är 25A till hela huset.
Det finns inga termostater, så jag antar att den fast anställde vaktmästaren gick runt och slog på och av elementen lite på känn så att det var bra värme inne. Numera sitter det en timer med kontaktor som styr matningen till alla element och en lapp som påminner om att man bara får slå på 6st samtidigt.
 
  • Närbild av en 15A säkring med grå passdel och tydliga markeringar på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över en elcentral med olika mätartavlor och säkringar märkta med amperevärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på värmecentral visar "3x60A 380V STRÖMART KAT Nº 628".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är inte säkert att det varit avsäkrat 60A. Skylten anger väl bara max avsäkring, det kan alltså varit lägre.

Mycket coola elprylar i huset dock. :geek:

Är det ett jättestort hus. Det borde väl nästan vara det utifrån centralens storlek om den satts upp på 50-talet.
På den tiden hände det att en vanlig egnahemsvilla fick nöja sig med typ 6 säkringsplatser. :)


edit:
Nu såg jag att det även stod 60A på den skrivna förteckningen. Det jag ju ev betyda att det faktiskt var 60A.
Även det är i så fall ett udda äldre värde. Idag är det ju 63A
 
Jag trodde att säkringar följde E6-serien, men det stämmer uppenbart inte. E6-serien är 10 15 22 33 47 68. 15A är visserligen närmare serien än 16A, men 60A är ännu längre ifrån än 63A.

I dag är väl värdena på diazed-säkringar 10 16 20 25 35 50 63A och givetvis några lägre värden. Någon kanske har tyckt att E6-serien var för gles men ändå inte velat gå på E12-serien.
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Jag trodde att säkringar följde E6-serien, men det stämmer uppenbart inte. E6-serien är 10 15 22 33 47 68. 15A är visserligen närmare serien än 16A, men 60A är ännu längre ifrån än 63A.

I dag är väl värdena på diazed-säkringar 10 16 20 25 35 50 63A och givetvis några lägre värden. Någon kanske har tyckt att E6-serien var för gles men ändå inte velat gå på E12-serien.
Jag tror säkringars värden är tagna ifrån Renard serien...
https://en.wikipedia.org/wiki/Renard_series
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.