Om man har ett hus med solcellsanläggning och batterier, och vill köra ödrift, så sägs det överallt där jag läser att man måste ha ett jordtag. Jag har en aning om varför, tror jag, efter väldigt mycket läsande, men det vore skönt att få det bekräftat.

Det som egentligen fått mig att fundera på detta är att det finns solcellsanläggningar med batterier som ger 230V till husbilar och husvagnar som av naturliga skäl inte kan ha ett jordtag. Det finns också portabla energilösningar som kan kopplas till portabla solceller, t.ex. https://www.jackery.com/products/explorer-2000-pro-portable-power-station, som inte heller kräver jordtag.

Varför krävs jordtag i ena fallet (huset), men inte i det andra (portabla lösningar, t.ex. husvagn)?

Det jag lyckats läsa mig till är att det inte handlar om personskydd, vilket många verkar tro, utan det handlar om att skydda utrustning från inducerade strömmar (?) vid t.ex. åskväder.

Är det så enkelt som att utslagen utrustning och eventuell efterföljande brand i huset är dyrt, och utslagen utrustning och eventuell efterföljande brand i en husvagn inte är riktigt lika dyrt? Plus att det är svårt/omöjligt att ordna jordtag för mobila applikationer, så man får gilla läget?

(Jag leker med tanken på att bygga om en gammal husvagn från chassit och upp, och då med solceller och batterilagring för långtida fricamping, därav mina funderingar.)
 
Det kan ju bero på att "mobila" husbilar husvagnar båtar mm inte går under samma regler som "husinstallationer".
 
E elmont skrev:
Det kan ju bero på att "mobila" husbilar husvagnar båtar mm inte går under samma regler som "husinstallationer".
Så den naturliga följdfrågan blir då: Varför är det olika regler?
 
Vet inte men det är ju en mycket stor skillnad på tex bilel och husel, det är väl bara minimala likheter.
 
När man använder "landström" i en husvagn/båt kommer den i en treledad kabel; fas, nolla och skyddsjord.
Skyddsjorden levereras alltså via kabeln. I vagnen/båten gör man sedan ingen skillnad på fas och nolla, därför har man alltid en tvåpolig säkring på inkommande kabel (fas och nolla) eftersom europeiska kontakter går att sätta in på på två sätt
Elektriska apparater bryr sig ju inte om vilken ledare som är fas och nolla vid växelström. I praktiken går ju all ström fram och tillbaka, lika mycket i båda ledarna
I ett hus är man lite grinigare för man vill ju inte ha spänning fram till ex en lampa när brytaren är frånslagen så man kan öka säkerheten lite grann, (och så slipper man säkring på nollan)
Har du ett off-grid-hus så får du fixa till skyddsjorden på egen hand
 
H
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
När man använder "landström" i en husvagn/båt kommer den i en treledad kabel; fas, nolla och skyddsjord.
Skyddsjorden levereras alltså via kabeln. I vagnen/båten gör man sedan ingen skillnad på fas och nolla, därför har man alltid en tvåpolig säkring på inkommande kabel (fas och nolla) eftersom europeiska kontakter går att sätta in på på två sätt
Elektriska apparater bryr sig ju inte om vilken ledare som är fas och nolla vid växelström. I praktiken går ju all ström fram och tillbaka, lika mycket i båda ledarna
I ett hus är man lite grinigare för man vill ju inte ha spänning fram till ex en lampa när brytaren är frånslagen så man kan öka säkerheten lite grann, (och så slipper man säkring på nollan)
Har du ett off-grid-hus så får du fixa till skyddsjorden på egen hand
Jo men som ts skrev så var det solcell på husvagn som försörjer via inverter till 230 volt då blir systemet likt som ett Off grid hus egentligen.
 
H Hallerudsbo skrev:
Jo men som ts skrev så var det solcell på husvagn som försörjer via inverter till 230 volt då blir systemet likt som ett Off grid hus egentligen.
Precis. Frågan gäller husvagn i ödrift (dvs ingen landström) vs hus i ödrift. Varför krävs jordtag i det senare fallet, men inte i det förra?

Dessutom handlar detta inte ö.h.t. om skyddsjord, som är något annat så vitt jag förstått det. Det är bl.a. denna missuppfattning som gör det så jäkla svårt att googla fram ett svar på min undran.
 
B bakterie skrev:
Om man har ett hus med solcellsanläggning och batterier, och vill köra ödrift, så sägs det överallt där jag läser att man måste ha ett jordtag. Jag har en aning om varför, tror jag, efter väldigt mycket läsande, men det vore skönt att få det bekräftat.

Det som egentligen fått mig att fundera på detta är att det finns solcellsanläggningar med batterier som ger 230V till husbilar och husvagnar som av naturliga skäl inte kan ha ett jordtag. Det finns också portabla energilösningar som kan kopplas till portabla solceller, t.ex. [länk], som inte heller kräver jordtag.

Varför krävs jordtag i ena fallet (huset), men inte i det andra (portabla lösningar, t.ex. husvagn)?

Det jag lyckats läsa mig till är att det inte handlar om personskydd, vilket många verkar tro, utan det handlar om att skydda utrustning från inducerade strömmar (?) vid t.ex. åskväder.

Är det så enkelt som att utslagen utrustning och eventuell efterföljande brand i huset är dyrt, och utslagen utrustning och eventuell efterföljande brand i en husvagn inte är riktigt lika dyrt? Plus att det är svårt/omöjligt att ordna jordtag för mobila applikationer, så man får gilla läget?

(Jag leker med tanken på att bygga om en gammal husvagn från chassit och upp, och då med solceller och batterilagring för långtida fricamping, därav mina funderingar.)
Hej,

Jag har en gång lärt mig att i ett isolerat system så behövs ingen jordledare eller anslutning till jordtag (som är en anslutning till marken som kan anses som ledade).

Detta eftersom i ett isolerat system så kan ingen strömkrets uppstå (t.ex. genom kroppen) även vid en spänningssättning mot marken.

Om du alltså har ett elsystem (elverk) där bara en apparat är ansluten då kan det anses som ett isolerar system. Men systemet är inte garanterat isolerat om t.ex. ett isolationsfel uppstår och du har flera apparater anslutna.

Sedan blir det länga utläggningar om (när) vi skall förklara och utreda alla de olika fall som kan uppstå.

Med jordfelsbrytare, skyddsjord etc. kan vi sedan öka säkerheten.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
H
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Jag har en gång lärt mig att i ett isolerat system så behövs ingen jordledare eller anslutning till jordtag (som är en anslutning till marken som kan anses som ledade).

Detta eftersom i ett isolerat system så kan ingen strömkrets uppstå (t.ex. genom kroppen) även vid en spänningssättning mot marken.

Om du alltså har ett elsystem (elverk) där bara en apparat är ansluten då kan det anses som ett isolerar system. Men systemet är inte garanterat isolerat om t.ex. ett isolationsfel uppstår och du har flera apparater anslutna.

Sedan blir det länga utläggningar om (när) vi skall förklara och utreda alla de olika fall som kan uppstå.

Med jordfelsbrytare, skyddsjord etc. kan vi sedan öka säkerheten.
De elverk vi har på jobbet från 5,6 kW och upp har faktist jordspett med som man kan använda.
Dock är oftast de spetten lika oanvända när aggregaten går på skroten som när dom var nya.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
De elverk vi har på jobbet från 5,6 kW och upp har faktist jordspett med som man kan använda.
Dock är oftast de spetten lika oanvända när aggregaten går på skroten som när dom var nya.
Hej Hallerudsbo

Jag har haft körkort i mer än 50 år men aldrig varit med om en incident där säkerhetsbältet har behövts.

Men jag använder alltid säkerhetsbältet, och kommer att fortsätta att använda säkerhetsbältet.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
Jag trodde också länge att jordspett/-tag handlade om personskydd, men tror inte det längre. Det enda som räddar någon som blivit del av en strömkrets är att bryta kretsen. Jag kan inte se hur ett jordtag kan göra det. Det som hjälper är JFB, och möjligen i viss mån säkringar, men de bryter vid för höga strömmar för att gå att lita på som personskydd. Så min slutsats är att kravet på jordtag handlar om något annat. Det är det här jag skulle vilja få mer klarhet i.

Så jag tror att Hallerudsbo inte har utsatt sig för någon ökad risk genom att jordspett inte använts. Iaf givet att elverket varit utrustat med JFB.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag trodde också länge att jordspett/-tag handlade om personskydd, men tror inte det längre. Det enda som räddar någon som blivit del av en strömkrets är att bryta kretsen. Jag kan inte se hur ett jordtag kan göra det. Det som hjälper är JFB, och möjligen i viss mån säkringar, men de bryter vid för höga strömmar för att gå att lita på som personskydd. Så min slutsats är att kravet på jordtag handlar om något annat. Det är det här jag skulle vilja få mer klarhet i.

Så jag tror att Hallerudsbo inte har utsatt sig för någon ökad risk genom att jordspett inte använts. Iaf givet att elverket varit utrustat med JFB
Hej bakterie

Jag har ett Honda inverterelverk som jag vid reservkraftdrift av mitt hus, ansluter till husets skyddsjord (som är anslutet till jordtag, jordspett) om jag vill att en jordfelsbrytare skall kunna fungera (bryta strömmen från elverket) vid jordfel.

Jordfelsbrytare mäter och jämför strömmen i fasledare med strömmen i nolledaren från mitt elverk. Är det skillnad i dessa strömmar från elverket kallar vi det jordfel (eller läckström) och en jordfelsbrytare skall då bryta strömmen.

Utan anslutning till husets skyddsjord så kan det finnas spänningsättning av t.ex. elverkets hölje och skyddsjordsanslutning, men ingen skillnad i ström som går genom fasledare och nolledare till elverket.

Samma sak om jag använder elververket till ett antal elverktyg ute i skogen (och vi då saknar jordspett) så kan det finnas spänningsättning av t.ex. elverkets hölje och skyddsjordsanslutning, men ingen skillnad i ström som går genom fasledare och nolledare till elverket, då löser inte jordfelsbrytaren ut, eller hur?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Jordfelsbrytare mäter och jämför strömmen i fasledare med strömmen i nolledaren från mitt elverk. Är det skillnad i dessa strömmar från elverket kallar vi det jordfel (eller läckström) och en jordfelsbrytare skall då bryta strömmen.

Utan anslutning till skyddsjord (jordspett) så kan det finnas spänningsättning av t.ex. elverkets hölje och skyddsjordsanslutning, men ingen skillnad i ström som går genom fasledare och nolledare, eller hur?
Men så länge det inte är någon skillnad i ström mellan fas och nolla så finns heller inget jordfel för en jfb att lösa ut för, precis som du skriver. Så snart jag blir en del av kretsen så blir det en skillnad, och jfb löser ut och skyddar mig. Jordtaget har inget med detta att göra. Det räcker med en fas och en nolla för att en jfb ska lösa ut, och jag ser inget som kräver att nollan ska ha samma potential som sann jord för att detta ska fungera.

Som jag ser det så skulle ett jordtag öka risken för mig att bli en del av kretsen genom att låta strömmen hitta en väg genom mig, genom marken, och tillbaka till strömkällan via jordtaget. Utan jordtaget blir det svårare att hitta en sådan väg.

Jag har funderat en del kring att det skulle uppstå en potentialskillnad mellan ödriftens nolla och sann jord, men hittills landat i att det i värsta fall skulle bli som ett elstängsel: Möjligen obehagligt, men ofarliga strömmar. Men även här välkomnar jag bra förklaringar till varför jag har fel eller rätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Men så länge det inte är någon skillnad i ström mellan fas och nolla så finns heller inget jordfel för en jfb att lösa ut för, precis som du skriver. Så snart jag blir en del av kretsen så blir det en skillnad, och jfb löser ut och skyddar mig. Jordtaget har inget med detta att göra. Det räcker med en fas och en nolla för att en jfb ska lösa ut, och jag ser inget som kräver att nollan ska ha samma potential som sann jord för att detta ska fungera.

Som jag ser det så skulle ett jordtag öka risken för mig att bli en del av kretsen genom att låta strömmen hitta en väg genom mig, genom marken, och tillbaka till strömkällan via jordtaget. Utan jordtaget blir det svårare att hitta en sådan väg.

Jag har funderat en del kring att det skulle uppstå en potentialskillnad mellan ödriftens nolla och sann jord, men hittills landat i att det i värsta fall skulle bli som ett elstängsel: Möjligen obehagligt, men ofarliga strömmar. Men även här välkomnar jag bra förklaringar till varför jag har fel eller rätt.
Hej Bakterie

Du skriver ” Så snart jag blir en del av kretsen så blir det en skillnad, och jfb löser ut och skyddar mig. Jordtaget har inget med detta att göra.”

Jordtaget är anslutningen till marken som ingår i strömkretsen när en jordfelsström från ett spänningssatt hölje passerar din kropp och sluts tillbaka via marken till elverket och orsakar att fasströmmen och strömmen i nolledare är lite olika.

Sedan finns en mängd andra vägar strömmen kan passera, men elverkets jordanslutning måste ingå.

När jag ansluter elverket till mitt hus då ansluts elverkets jordanslutning till husets skyddsjordsystem (där jag har en ringlina runt huset ansluten till elcentralen)

Tar jag ur elverket till skogen då behövs ett jordtag (jordspett) för att elverkets jordanslutning skall få kontakt med marken.

Du skriver ” Utan jordtaget blir det svårare att hitta en sådan väg.”

Du beskriver ett isolerat system som jag tidigare beskrev att det är svårt att garantera att det är alltid är isolerat om det innehåller fler än en apparat ansluten till elverket.

Sjukhus använder bland annat isolerade system med övervakning vid t.ex. operationer. Övervakningen larmar om det isolerade systemet slutar vara isolerat, Men kan då besluta att t.ex. avbyta med det men gör, innan ett till fel inträffar.
 
Redigerat:
B bakterie skrev:
Jag trodde också länge att jordspett/-tag handlade om personskydd, men tror inte det längre.
Jo det är huvudskälet i princip i alla fall du kommer röra dig med. Som Martin nämner och som ofta är uppe i de här frågorna på BH kan man se det som ok vid en liten anläggning dvs i princip en last ansluten till ett litet verk, omformare etc. I praktiken då kanske inte strikt en last utan några få som i husvagnen osv och ofta med matning från källor som inte stöder jordning av någon pol utan får ses som isolerade.

När du inför ett jordfelsskydd antingen det är med i utrustningen eller du sätter in JFB ska du direkt för att säkra verkan av det använda ett ordnat enkelt jordtag tex spett. Som du förstår räcker det då normalt att komma i häradet < 1 kohm med det alltså väldigt enkelt ordnat. Att som någon tidigare skrådera med att spetten är oanvända är i princip idiotiskt och okunnigt om nu verken är utförda med skydd.

Vi håller det så här enkelt det bör räcka tycker jag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.