harry73
Du verkar tycka att den är för stor nu. Och då skulle jag ta bort några av de lägsta grenar och låta stå den i minst 10 år till. Då kan du ta en funderare igen. Är man inte alltför höjdrätt klarar man det själv med stege + handsåg
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
harry73 skrev:
Du verkar tycka att den är för stor nu. Och då skulle jag ta bort några av de lägsta grenar och låta stå den i minst 10 år till. Då kan du ta en funderare igen. Är man inte alltför höjdrätt klarar man det själv med stege + handsåg
Jag hade nog hellre suttit på grenen ovanför i så fall.... :D

https://www.youtube.com/watch?v=xNko0O2-bJU
 
harry73
Det gick inte så bra :(

Jag ändrar min rekommendation :)

Är man inte alltför höjdrätt klarar man det själv med handsåg + stege som är så lång att man kan klättra på grenen ovanför eller ett annat säkert ställe där man når grenen :p
 
harry73 skrev:
Det gick inte så bra :(

Jag ändrar min rekommendation :)

Är man inte alltför höjdrätt klarar man det själv med handsåg + stege som är så lång att man kan klättra på grenen ovanför eller ett annat säkert ställe där man når grenen :p
(y)
 
Det är väl att rekommendera att såga i "omgångar".
Det är ju stor risk, och det visas också på videon" att barken följer med på den del som ska vara kvar.

Därför sågar jag i regel av den "tunga" delen av grenen en bra bit ifrån där det avslutande snittet ska vara.

Således är det bara en stump utan större tyngd på kanske 1 m som avverkas till sist och med "snyggt" snitt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Så gör jag också, och då kan man fästa den del som sågas av med rep, så att den inte ramlar på marken/staketet/taket
 
roland53 skrev:
:banghead: :banghead:

Att jag inte tänkte på det harry73.

Jag råkar ha en väldigt stor samling av foto från orten.

Jag kan nu se att 1931 och 1935 fanns inte trädet synligt.
1957 var det litet, närmast en buske
1961 var det ett väl synligt träd.

Tydligen är lönnen snabbväxande och åldern inte så hög som jag trodde, men ändock ca 60 år.

Vad kan man dra för slutsats då?

Att trädet har kapacitet att växa i 60 år till? Att det bli kanske 10 meter högre?

Att stammen blir dubbelt så stor diameter?

Känns inte spontant som en bra idé, i så fall, att ha kvar i en trädgård med angivna (inlägg # 1) förutsättningar? :(
Snabbväxande ja, Lönn växer som ogräs i våra Syrénbuskar. Några skott som stuckit säkert 1,5m sen vi flyttade in i Augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.