Axelzons skrev:
ja, det stämmer.. Arbetskostnaden med att bära omkring gamla pannor upp & ner går nästan jämt ut med priset på nya pannor..
Betongpannor ja, inte lertegel...
 
Fotografen skrev:
Betongpannor ja, inte lertegel...
Ja det är riktigt, dumt av mig att inte nämna det, såg nu att det var lertegel det gällde.. :)
 
Hej igen
Just nu känns det som att vi vill satsa på SHINGEL om vi skall göra något med taket.
Vi skall ju också byta våra fyra takfönster och det verkarsom att det skulle vara idé att ordna fönstren och taket på samma gång.
Bl.a skall ju takfönstren ha en lägre "krage" vid shingel än med vårt nuvarande tegel.
Dessutom är jag rädd att det kan bli överraskningar om vi sätter igång med takfönstren först.
Jag oroar mig för kommentaren: " det blir problem med bärläkten, de är ju nästan uppruttna."

Hälsningar
Axelman
 
P
När pappen ser ut så här är det nog dags :) vårat tak på hus byggt 1929. Hur gammal pappen är är det dock svårt att säga. taket las om 1985 har jag för mig men när jag lusläste det gamla kvittot stod det bara översyn av papp. Tror tanten som bodde här då blev lite blåst då summan på kvittot var 32 000 för enbart byte av takpannor.
 
  • papp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peter_K skrev:
När pappen ser ut så här är det nog dags :) vårat tak på hus byggt 1929. Hur gammal pappen är är det dock svårt att säga. taket las om 1985 har jag för mig men när jag lusläste det gamla kvittot stod det bara översyn av papp. Tror tanten som bodde här då blev lite blåst då summan på kvittot var 32 000 för enbart byte av takpannor.
Hej
Tack för bild.
Jag har ju också eländet med björkfrö o. dyl, som gör att det ofta är fuktigt kring läkten.
Det känns omöjligt att hålla rent under pannorna.
/axelman
 
Enligt min mening ska man (som företag) Alltid byta pappen, finns ingen mening med att "se över" eller "laga här o där" är pappen slut på ett ställe så dröjer det inte länge innan resten av pappen torkar sönder.... så den tanten blev inte blåst på summan, hon blev nog blåst på jobbet, under normala förhållanden är pappen slut efter 40 år, ibland tidigare & ibland senare.. men så att kontrollera taket lite efter 30 år är nog ingen dum idé.. jag har även sett tegeltak med 65 år på nacken utan en skada på pappen, men torr och dax att byta ändå..
 
P
Satt och läste igenom de gamla dokumenten från när huset byggdes om&till 1965 och de ser ut som att ny papp las då fast när jag lagade taket i somras då hela nedre råsponten var rutten så var det olika papp på "gamla" och nya delen från -65 så man kan ju fundra på om inte pappen kan vara ännu äldre. Torr och spröd som kex.

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/98725-laga-taket-synpunkter.html
 
Redigerat:
Hej igen
 
Hej igen
Är det någon som har koll på var man kan hitta de olika tegelfabrikaten och de olika varianterna, som finns ?
Vi börjar luta åt att ersätta det gamla pannorna med mera "täta" pannor.

axelman
 
axelman skrev:
Hej igen
Är det någon som har koll på var man kan hitta de olika tegelfabrikaten och de olika varianterna, som finns ?
Vi börjar luta åt att ersätta det gamla pannorna med mera "täta" pannor.

axelman
Köp danskt tegel. Bättre kvalitet och lägre priser, särskilt om du kan direktimportera. Sök på Höjslev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.