Vi har ett enkelt kyl/frys-skåp (60 cm brett, 200 cm högt) och med en växande familj börjar det kännas lite trångt.

Tyvärr är det inte så lätt att ställa in ett till bredvid då det högra skåpet dels är lite smalare (58 cm) mot det vänstra (60 cm) och dels sitter det en radiator lite dumt som skulle göra att det blir svårt att öppna dörrent helt på det högra.

Illustration av en kökslayout med ett kyl/frys-skåp som lyfts upp 20 cm från golvet, omgiven av vita skåp. En radiator syns på högra sidan av skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat lite på om man skulle kunna bygga om skåpet litegrann för att ge plats för ett 90 cm "fransk dörr"-kylskåp. Här t.ex. med modellen från Bertazzoni inritad (https://www.myrangecooker.se/product/13340). Jag kan då behålla den ena skåpdörren på det högra skåpet och flytta väggen i skåpet så att det blir kvar ett mindre skåp på sidan.
3D-ritning av ett kök med ett kylskåp med fransk dörr upphöjt med 20 cm reglar, intill ett smalare skåp och en radiator till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är de fåtalet kylar med franska dörrar som är 200 cm höga orimligt dyra och skåpet ovan blir då 20 cm lägre än det vi har nu. I bilden har jag därför lyft upp det 20 cm från golvet för att undvika ett hål ovanför. Tänker att man lägger in några reglar under och någon skiva så att det blir ett stadigt golv för kylen. Tror ni detta blir bra eller hade ni tänkt/gjort annorlunda?

Skiss av köksskåp med en grå kyl/frys placerad till vänster om ett vit skåp. En radiator är placerad på väggen till höger om skåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en köksinredning med en 90 cm bred kyl/frys med franska dörrar, upplyft 20 cm från golvet. Bredvid kylen finns ett smalare skåp och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med kolla upp ventilationsbehovet för den nya kombon.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Vi har ett enkelt kyl/frys-skåp (60 cm brett, 200 cm högt) och med en växande familj börjar det kännas lite trångt.

Tyvärr är det inte så lätt att ställa in ett till bredvid då det högra skåpet dels är lite smalare (58 cm) mot det vänstra (60 cm) och dels sitter det en radiator lite dumt som skulle göra att det blir svårt att öppna dörrent helt på det högra.

[bild]

Jag har funderat lite på om man skulle kunna bygga om skåpet litegrann för att ge plats för ett 90 cm "fransk dörr"-kylskåp. Här t.ex. med modellen från Bertazzoni inritad ([länk]). Jag kan då behålla den ena skåpdörren på det högra skåpet och flytta väggen i skåpet så att det blir kvar ett mindre skåp på sidan.
[bild]

Tyvärr är de fåtalet kylar med franska dörrar som är 200 cm höga orimligt dyra och skåpet ovan blir då 20 cm lägre än det vi har nu. I bilden har jag därför lyft upp det 20 cm från golvet för att undvika ett hål ovanför. Tänker att man lägger in några reglar under och någon skiva så att det blir ett stadigt golv för kylen. Tror ni detta blir bra eller hade ni tänkt/gjort annorlunda?

[bild][bild]
Det går inte att flytta elementet? Måste ni ha ett element där? Vi tog bort vårt element i köket när vi gjorde om köket. Har aldrig haft problem med att det varit kallt. Vi har mekanisk frånluft i köket så värmen från vardagsrummet dras dit. Vi har kök och vardagsrum ihop.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
K Kane skrev:
Börja med kolla upp ventilationsbehovet för den nya kombon.
Bra tips, det ska jag kolla på. På bilder har det åtminstone byggts in helt men någonstans måste väl värmen kunna få komma ut.

Inbyggd rostfri kyl och frys med dubbeldörrar och två fryslådor, omgiven av grå skåp och marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F FdW skrev:
Det går inte att flytta elementet? Måste ni ha ett element där? Vi tog bort vårt element i köket när vi gjorde om köket. Har aldrig haft problem med att det varit kallt. Vi har mekanisk frånluft i köket så värmen från vardagsrummet dras dit. Vi har kök och vardagsrum ihop.
Vi har ganska stort kök som ibland kan kännas lite kyligt på vintern så jag tror inte att jag skulle kunna ta bort det helt. Det är inte inritat på mina skisser men ovanför det sitter det också ett fönster så att flytta det lite åt sidan skulle göra att det inte längre är rakt under fönstret. Men tåla att fundera på, skulle det inte vara där skulle ju en vanlig 60 cmx2 kunna funka.

Någon som sett 60 cm bred kyl/frys-kombo med låda för frysdelen förresten (som i modellen ovan alltså)?
 
BirgitS
Det ser ut som att det finns lite utrymme till vänster om kyl/frysen. Skulle det gå att flytta kyl/frys med skåpen åt vänster så att det sedan får plats ett 60 cm kyl utan att dess dörr krockar med elementet?
En del element är väl tunnare än det där gamla också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att det finns lite utrymme till vänster om kyl/frysen. Skulle det gå att flytta kyl/frys med skåpen åt vänster så att det sedan får plats ett 60 cm kyl utan att dess dörr krockar med elementet?
En del element är väl tunnare än det där gamla också.
Stämmer! Det finns nästan 15 cm där så det skulle möjliggöra det. Skåpet är platsbyggt så det känns spontant som ett ganska stort projekt att flytta det ut från väggen men kanske är det inte det (?).
 
Om ni har lite tur kan det gå att byta radiatorn mot en sockelradiator som ni sätter under skåpet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har en sån fransk kyl och kan inte rekommendera det. Lådorna är svåra att få täta så de blir väldigt mycket frostbildning på det i frysen. Kyl-delen är trevlig dock! Tror allihopa mer eller mindre tillverkas i Slovenien, Ikeas, Smeg, osv (jag har smeg)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni har lite tur kan det gå att byta radiatorn mot en sockelradiator som ni sätter under skåpet.
Intressant idé! Den skulle säkerligen gå in i sockeln som är 15 cm hög. Krypgrund under så inte så krångligt att dra om rören heller. 🤔

Tyvärr har de som byggt köket gjort den högra av de övre luckorna ett par centimeter smalare än den vänstra så det skulle inte bli helt symmetriskt ändå men kanske inget man skulle tänka på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jag har en sån fransk kyl och kan inte rekommendera det. Lådorna är svåra att få täta så de blir väldigt mycket frostbildning på det i frysen. Kyl-delen är trevlig dock! Tror allihopa mer eller mindre tillverkas i Slovenien, Ikeas, Smeg, osv (jag har smeg)
Tack för det inspelet, det låter ju mindre kul förstås… Hur ofta behöver du frost av frysen? Har din modell automatisk avfrostning?
 
Förlåt, men det känns redan för redan välgenomtänkt för att inte köra på och prova! Vad kan gå fel och vad kan inte fixas om det blev fel?

Jag tror stenhårt på att förverkliga sina egna idéer och påfund, så länge man inte utsätter varken sig själv, någon annan, eller stora värden för den delen, för någon riktig risk.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
S
P Peter321 skrev:
Tack för det inspelet, det låter ju mindre kul förstås… Hur ofta behöver du frost av frysen? Har din modell automatisk avfrostning?
Den frostar av sig själv sägs de, men fyller jag för mycket där nere så blir de frost runt fläkten. Framförallt är de grejerna i som blir fort frostiga.

Tycker även de är svårt att få den i balans så den inte knarrar från kompressorn... Men de har nog mer med mitt kök osv att göra.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Att fixa bredden är väl enkelt - ta bort skåpen och bara ställ in fullhög kyl+frys. Om radiatorn går att flytta på det vill säga.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Jag har inte hört så mycket positivt om den typen av skåp heller (förutom designen) och jag tänker att två separata enheter är smidigare om något ev. går sönder. Kan du inte ta dit dom som platsbyggde det för att mäta noga och få ett utlåtande om det går att flytta antingen den vänstra skåpväggen eller hela "paketet" på något sätt och om det skulle skapa tillräckligt mycket utrymme för den högra dörren att öppnas helt.

Nu vet jag inte ens om det finns frysskåp utan lådor eller luckor inne i skåpet men ett sånt skulle annars kunna vara en ful-lösning för då behöver inte dörren kunna öppnas helt. Men problemet med bredden återstår förstås, hmmm.

Äh, ta dit dom som bygde't och spåna tillsammans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.