B byggarätt skrev:
EPS är difusionsöppet!
Är perfekt som golvisolering!

Randisolering gör du lämpligast med stående eps och Leca mot stenarna!
Skumplast är den bästa isolering du kan ha i markisolering men den är dyr....
Koljernelement ...ett sätt att bygga bjälklag i skumglas

Torpargrund i form av moderniserad är överlägsen platta

Det låter ju lovande! Vore fint att få isolervärdet EPS ger då det är överlägset all typ av ull.

Så att jag inte missförstår dig gällande randisoleringen. Vår grund har väldigt ojämna grundstenar på insidan. Jag ställer då EPS-skivorna mot stenarna och fyller hålrummen som ojämnheterna skapar mellan sten och EPS-skiva med leca? Hur tjockt lager EPS skulle du använt där? 100mm? Mer?
 
A anderslofwall skrev:
Det låter ju lovande! Vore fint att få isolervärdet EPS ger då det är överlägset all typ av ull.

Så att jag inte missförstår dig gällande randisoleringen. Vår grund har väldigt ojämna grundstenar på insidan. Jag ställer då EPS-skivorna mot stenarna och fyller hålrummen som ojämnheterna skapar mellan sten och EPS-skiva med leca? Hur tjockt lager EPS skulle du använt där? 100mm? Mer?
Exakt 100mm de är tillräckligt stadiga staga skivorna med oorganiskt material garvad plåtregel eller aluminiumregel!
Tejpa skarvarna med tejp till byggplast och limma skarven med lim som inte löser upp eps
Temperaturen du ska ha i grunden ska vara tillräckligt hög för att hålla RF under 70% jämfört med utetemperaturen så när det är högre än 70% bör du kunna stänga ventilerna också på andra årstider samt när utetemperaturen är låg
Det kan också vara bra med luftavfuktare !
 
B byggarätt skrev:
Exakt 100mm de är tillräckligt stadiga staga skivorna med oorganiskt material garvad plåtregel eller aluminiumregel!
Tejpa skarvarna med tejp till byggplast och limma skarven med lim som inte löser upp eps
Temperaturen du ska ha i grunden ska vara tillräckligt hög för att hålla RF under 70% jämfört med utetemperaturen så när det är högre än 70% bör du kunna stänga ventilerna också på andra årstider samt när utetemperaturen är låg
Det kan också vara bra med luftavfuktare !
Tack för alla tips! det behövs alltså både limma och tejpa skarvarna mellan skivorna eller välja ett av alternativen? När det kommer till att staga skivorna, menar du stötta dem så att de inte faller ned och lägger sig på marken eller staga som i att göra de styvare? Om det gäller att stötta dem bör detta kunna göras även med grus antar jag (egentligen blir ju det både stötta och staga samtidigt i och för sig)?
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
Tack för alla tips! det behövs alltså både limma och tejpa skarvarna mellan skivorna eller välja ett av alternativen? När det kommer till att staga skivorna, menar du stötta dem så att de inte faller ned och lägger sig på marken eller staga som i att göra de styvare? Om det gäller att stötta dem bör detta kunna göras även med grus antar jag (egentligen blir ju det både stötta och staga samtidigt i och för sig)?
Ja du fattar själv att på marken i grunden lägger du ut kapilärbrytande lager grus med byggplast på sedan ställer du upp eps mot grunden och fyller Leca bakom ..fäster upp och stöttar med galvade plåtreglar eller oorganiskt material sedan bygger du bjälklaget och isolerar det med EPS och cellulosa lösull.. lägger dina spårade skivor för golvvärme

För fuktkontroll i grunden har du reglerbara ventiler samt en avfuktare och möjlighet att värma lite om behov finns
Se till att grunden är ett par grader varmare än ute och att ventiler stängs när luftfuktigheten är hög och att RF hålls under 70%
Ett smart sätt är solvärmd svart låda med en cirkulationsfläkt som blåser när solen lyser på lådan
 
B byggarätt skrev:
Ja du fattar själv att på marken i grunden lägger du ut kapilärbrytande lager grus med byggplast på sedan ställer du upp eps mot grunden och fyller Leca bakom ..fäster upp och stöttar med galvade plåtreglar eller oorganiskt material sedan bygger du bjälklaget och isolerar det med EPS och cellulosa lösull.. lägger dina spårade skivor för golvvärme

För fuktkontroll i grunden har du reglerbara ventiler samt en avfuktare och möjlighet att värma lite om behov finns
Se till att grunden är ett par grader varmare än ute och att ventiler stängs när luftfuktigheten är hög och att RF hålls under 70%
Ett smart sätt är solvärmd svart låda med en cirkulationsfläkt som blåser när solen lyser på lådan
Jepp, det fattar jag! Är med på hela konceptet. Dock trodde jag att du tidigare menade att fylla hela trossbotten med EPS men nu skriver du EPS och lösull? Menar du då EPS på undersidan av trossbottenbrädorna och lösull i trossbotten? Det går inte att köra enbart med EPS i trossbotten? Kommer inte vara krypbart utrymme mellan bjälklag och marken under grunden så att sätta EPS på undersidan av trossbottenbrädorna kommer bli lite komplicerat. Att gräva ut såpass mycket att det blir kryputrymme under grunden känns lite lurigt för grundstenarna. Risk att de kalvar inåt.
 
Hej Anders!
Jag är i samma fas som du var när du skrev tråden...
Jag undrar vad du gjorde, hur gick det och dina rekommendationer till någon som snart skall påbörja samma arbete?
Allt gott!
 
L LärlingBygg skrev:
Hej Anders!
Jag är i samma fas som du var när du skrev tråden...
Jag undrar vad du gjorde, hur gick det och dina rekommendationer till någon som snart skall påbörja samma arbete?
Allt gott!
Grävde ur ungefär en halvmeter extra under hela huset. Mycket sten att klyva och bära ut dessutom!! Sen plintade vi upp ett konventionellt bjälklag med bärlinor och trossbotten. 220 mm träfiberisolering från Hunton i trossbotten för att skapa ett bjälklag som kan andas och transportera eventuell fukt. Väl tilltaget utrymme mellan mark och bjälklag. Åldersbeständig byggplast på mark för att hindra markfukt. Ingen EPS eller annan cellplast som det pratades här i tråden. Så likt en traditionell torpargrund som möjligt men med moderna och bättre material.
 
De timmerhus som klarar sig står på hörnstenar och med kallmur emellan.
Själv lade jag kapillärbrytande under stugans golvbjälklag med trossbotten & bärlager under kallmur & hörnstenar.
Natursten transporterar inte fukt som betong gör, viktigt att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.