RoTe
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Jag säger att alla människor INTE har samma förutsättningar och det finns ibland inget man kan göra åt det.
Anser du att man ska sträva efter att ge människor samma möjligheter oavsett kön, sexuell läggning, religion, kroppsbyggnad, etnicitet osv.?
Sen att en del är t.ex. så korta eller fysiskt handikappade så att de inte kan jobba med att släcka bränder är en annan sak.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att man ska sträva efter att ge människor samma möjligheter oavsett kön, sexuell läggning, religion, kroppsbyggnad, etnicitet osv.?
Sen att en del är t.ex. så korta eller fysiskt handikappade så att de inte kan jobba med att släcka bränder är en annan sak.
Tror du på allvar att jag skulle svara nej på den frågan? Det jag säger är, sluta grina för att ni inte fått allt här i livet och gör något åt det istället.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Tror du på allvar att jag skulle svara nej på den frågan? Det jag säger är, sluta grina för att ni inte fått allt här i livet och gör något åt det istället.
Du får väl anse vad du vill, jag är för åsikts- och yttrandefrihet.

Jag grinar inte och jag har gjort något åt mitt liv. Men jag tycker ju att det är fel när det diskrimineras och tycker att fler behöver bli mer medvetna om att det sker,. I den här tråden verkar ju en del inte inse det.
 
  • Gilla
krukan och 15 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Jo, det gäller alla invandrare.
Hoppsan. Jag är ju lagtekniskt en andra generationens invandrare. Norge...
Och för all del, jag kan nog klassas som en beta om man vill det. Jag kan visa känslor och jag har flera i bekantskapskretsen som är en del av hbtqi+ (moderna förkortningen) för att ytterligare spä på fördomarna. Husfrun är den som har bäst jobb. Den som har koll på ekonomin. Men jag har mer bestämmanderätt över inköp på grund av att jag lättare klarar av att gå igenom dussintals olika tester och jämförelser. Och när vi ändå är inne på saker som är konstiga och omanliga, jag är vänster dessutom... The horror!

Till ts, när du blir kär igen så vet du redan att du inte kan bestämma över vad det är för person som du faller för. Visst, du kan ju leta efter en typ men hjärtat brukar inte vara logiskt. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Noramasen och 19 till
  • Laddar…
Jag är aningen mer noggrann med resultatet än min sambo så är jag nöjd så är hon nöjd.

Vi kommer väl ganska bra överens om hur saker ska se ut, färg och tapetval osv.
Vi har väl också någorlunda lika smak.
Båda vet vad varandras gränser går, hur mycket vi orkar.
Smågnabb rör sällan renovering och byggen här hemma.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag har märkt att det finns en massa kvinnor som lever i en fantasibubbla.
I den bubblan skall allting komma av sig själv det vill säga mannen skall ordna det. Utan att hon själv behöver göra någonting mer än sin hälft av matlagning och barnpassning. Med resultatet att mannen skall göra sin hälft av matlagning och barnpassning och hugga i skogen och kapa och klyva veden och renovera huset och bygga uthus och hålla två bilar rullande och elda i pannan och skotta snö....... och dessutom dra in sin hälft av penninginkomsterna.
Sedan klagar hon på att mannen inte delar jämt på arbetsbördan när han kommer in från vedskogen klockan 10 på kvällen och är för trött för att torka damm medan hon har surfat på facebook hela kvällen. Hon menar att vedhuggningen är hans hobby medan facebook är hennes hobby och de är likvärdiga. Som om facebook skulle värma upp huset.
Litet som en omvänd version av Kronblom och hans stackars Malin....... eller en omvänd version av sången om "Kjerringa min ho kan ikke spille trekkspell".

Jag tror att det där problemet uppstår för att grupptrycket och likriktningen är starkare bland kvinnor än bland män. Storstadslivet i lägenhet blir normen och eftersom så många flyttar hemifrån till lägenhet som väldigt unga är det lätt för dem att dras in i den likriktade fantasivärlden där feminismen felanvänds som svepskäl för att smita från ansvar för verkliga saker medan de skapar sig en jävla massa påhittade krav på hur de måste vara och hur de måste se ut och hur fasaden skall upprätthållas.

Lösningen torde vara mindre grupptryck och mindre likriktning och mer frihet under ansvar. Mindre tryck på att en kvinna borde vara så och så och så enligt en massa påhittade normer och ideal.
Sådana fria förnuftiga icke-standardiserade kvinnor finns det redan gott om och jag tror att väldigt många problem skulle lösas om de blev fler.

Jag ser inte feminismen som något problem. I grunden handlar feminism om kvinnors och mäns lika rättigheter och lika värde och det är ju en alldeles vettig sak. Bäst brukar tänkandet gå och vettigast brukar besluten bli då män och kvinnor beslutar tillsammans och för att kunna göra det krävs jämställdhet och lika värde.
 
  • Gilla
nochl och 22 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl anse vad du vill, jag är för åsikts- och yttrandefrihet.

Jag grinar inte och jag har gjort något åt mitt liv. Men jag tycker ju att det är fel när det diskrimineras och tycker att fler behöver bli mer medvetna om att det sker,. I den här tråden verkar ju en del inte inse det.
Diskriminering är inte ok och det har vi lagar mot, så återigen, vad är problemet?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Diskriminering är inte ok och det har vi lagar mot, så återigen, vad är problemet?
Att diskriminering förekommer förstås.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Var med om nått liknande för några år sen, fick skit för allt oavsett vad jag gjorde, trodde ett tag att det var mig det var fel på, och att man i normala fall aldrig berättar hur bra nått är, utan bara går på det negativa.
Gav upp och vi lever i dag som särboskompisar.
Men fick en förklaring, hennes läkare skickade henne på psykiatrisk utredning, och hon fick diagnosen ADD.
Efter att ha varit på anhörigkurs hos psykiatrin klarnade det en hel del, de med diagnos funkar inte som oss NT (neurotypiska) helt enkelt.
Hade jag haft den kunskapen då kunde vi nog räddat det hela, men jag kom från en 25 årig relation utan problem alls, så tänka på ett annat sätt då var svårt.
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Att diskriminering förekommer förstås.
Det är nog omöjligt att utrota diskriminering totalt då vi trots allt är människor... Men acceptera det inte, gör man det är man lika mycket ett problem själv, inte minst för sig själv.
 
  • Gilla
A.Skåne och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är nog omöjligt att utrota diskriminering totalt då vi trots allt är människor... Men acceptera det inte, gör man det är man lika mycket ett problem själv, inte minst för sig själv.
Min spaning är att män som företeelse kommer att vara helt onödig om någon generation eller tre, så den diskrimineringen lär försvinna av bara farten...
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min spaning är att män som företeelse kommer att vara helt onödig om någon generation eller tre, så den diskrimineringen lär försvinna av bara farten...
Men vem ska då bära hundhuvudet om resultatet inte blir perfekt?
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men vem ska då bära hundhuvudet om resultatet inte blir perfekt?
De får väl leva i Facebooks "metaverse" så blir allt perfekt... :rofl:
 
Det tycks mig som om det finns många män härinne som valt fel livspartner... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.