BirgitS BirgitS skrev:
Det är fastlagt att kvinnor och människor med invandrarbakgrund diskrimineras vid tillsättandet av jobb, det är inget eventuellt med det. Alltså att män med svensk bakgrund får jobb fast de inte är bäst utan just män, dvs. en form av kvotering eftersom du verkar gilla det ordet så mycket.

Vem har sagt att kvotering ska införas?
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fastlagt att kvinnor och människor med invandrarbakgrund diskrimineras vid tillsättandet av jobb, det är inget eventuellt med det. Alltså att män med svensk bakgrund får jobb fast de inte är bäst utan just män, dvs. en form av kvotering eftersom du verkar gilla det ordet så mycket.

Vem har sagt att kvotering ska införas?
Nej, det är inte alls fastlagt. Trams.
En arbetsgivare anställer den person som arbetsgivaren tror passar bäst in på tjänsten.
De gånger det diskrimineras är ofta när stat,kommun eller skola ska anställa.
Då är det oftast vita män som diskrimineras då ansvariga har läst något vänsterflum och känner att de måste hjälpa andra grupper då dessa grupper tydligen inte klarar av att
fixa en anställning själva.
De som blir diskriminerade helt öppet på arbetsmarknaden idag är vita män.
 
  • Haha
  • Gilla
chali och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A AkutLumbago skrev:
Nej, det är inte alls fastlagt. Trams.
Trams på dig själv. Det har redan diskuterats i tråden.
A AkutLumbago skrev:
En arbetsgivare anställer den person som arbetsgivaren tror passar bäst in på tjänsten.
Det var väl ingen nyhet precis, men det betyder ju inte att arbetsgivaren inte är fördomsfull och diskriminerar.
A AkutLumbago skrev:
De gånger det diskrimineras är ofta när stat,kommun eller skola ska anställa.
Då är det oftast vita män som diskrimineras då ansvariga har läst något vänsterflum och känner att de måste hjälpa andra grupper då dessa grupper tydligen inte klarar av att
fixa en anställning själva.
Har du något underlag som visar att det just är ofta, oftast och att orsaken är just vad du tror?
Eller håller du bara på och gissar?
Jag tycker det verkar som att män är så eftertraktade på för- och grundskolor att de anställs just för att de är män.
A AkutLumbago skrev:
De som blir diskriminerade helt öppet på arbetsmarknaden idag är vita män.
Det är väl inte en öppen diskriminering som är intressant eftersom den går lätt att anmäla.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Trams på dig själv. Det har redan diskuterats i tråden.

Det var väl ingen nyhet precis, men det betyder ju inte att arbetsgivaren inte är fördomsfull och diskriminerar.

Har du något underlag som visar att det just är ofta, oftast och att orsaken är just vad du tror?
Eller håller du bara på och gissar?
Jag tycker det verkar som att män är så eftertraktade på för- och grundskolor att de anställs just för att de är män.

Det är väl inte en öppen diskriminering som är intressant eftersom den går lätt att anmäla.
Hur ofta ser man inte jobbannonser där det står att man ser gärna sökande med annan etniskt bakgrund, eller kvinnlig sökande?
Hur ofta har du sett att de gärna ser manlig sökande med svensk bakgrund?
Kom in i matchen.
Ta tex när professorer ska anställas på lärosätena.
Tom regeringen har gett direktiv att hälften ska vara kvinnor. Skit samma om det inte finns några aktuella för tjänsten. Då tillsätts den inte utan utannonseras igen.
De som diskrimineras öppet är vita män.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Eftersom kvinnor generellt har högre kompetens efter högskola/universitet borde det vara en högre anställning av kvinnor än män, ändå så vet vi ju alla att män generellt anställer män och det beror inte enbart på vilka man bastar ihop med. Det är ett genomgående inom bl a IT att män anställs utifrån kön och inte kompetens.

Jag pratade med en vän inom det militära tidigare och vi var rörande överens om att man skulle se till kompetens vid anställningar, vi var däremot oense när det kom till ovidkommande kompetenser för en tjänst. Om man är bra på A, B och C, tjänsten som är utlyst kräver A, B och C och då är det enligt mig ovidkommande om en sökande har A, B och C + öronvax- och navelluddfigurer. Man tittar på A, B och C, är då de sökande jämförbara väljer man den person som är underrepresenterad på arbetsplatsen oavsett kön.

Det kan då innebära en manlig sökande på en kvinnodominerad arbetsplats, eller en kvinna på en mansdominerad, alternativt en med invandrarbakgrund.
Om du menar att man är mer kompetent inom IT för att man läst mer på universitet så tror jag inte du vet hur branchen funkar. Inte alls faktiskt. Det är väldigt stor sannorlikhet att den som satt uppe hela natten, käkade pizza och kodade är betydligt mer kompetent.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A AkutLumbago skrev:
Hur ofta ser man inte jobbannonser där det står att man ser gärna sökande med annan etniskt bakgrund, eller kvinnlig sökande?
Hur ofta har du sett att de gärna ser manlig sökande med svensk bakgrund?
Kom in i matchen.
Ta tex när professorer ska anställas på lärosätena.
Tom regeringen har gett direktiv att hälften ska vara kvinnor. Skit samma om det inte finns några aktuella för tjänsten. Då tillsätts den inte utan utannonseras igen.
De som diskrimineras öppet är vita män.
Det är betydligt mer relevant att titta på hur det faktiskt är i verkligheten och inte vad som står i en platsannons. Det som du tar upp är något som har bestämts att det ska stå där och har inget samband med vad som verkligen sker under anställningsprocessen.

Så var är siffrorna på könsfördelningen när det gäller professorer?
Jo, den ser ut så här enligt SCB:
Statistiktabell som visar antal professorer och könsfördelningen vid universitet och högskolor 2020 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/...on/professorer-vid-universitet-och-hogskolor/

Väldigt långt från att hälften är kvinnor. Det finns inga sådana krav från regeringen heller. Du verkar ju inte veta vad du pratar om.

Då får väl de vita männen anmäla till diskrimineringsombudsmannen, det måste ju vara lätt när det är öppen diskriminering enligt dig. Betydligt enklare än att anmäla den dolda diskriminering som människor som tillhör andra grupper utsätts för.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är betydligt mer relevant att titta på hur det faktiskt är i verkligheten och inte vad som står i en platsannons. Det som du tar upp är något som har bestämts att det ska stå där och har inget samband med vad som verkligen sker under anställningsprocessen.

Så var är siffrorna på könsfördelningen när det gäller professorer?
Jo, den ser ut så här enligt SCB:
[bild]
[länk]

Väldigt långt från att hälften är kvinnor. Det finns inga sådana krav från regeringen heller. Du verkar ju inte veta vad du pratar om.

Då får väl de vita männen anmäla till diskrimineringsombudsmannen, det måste ju vara lätt när det är öppen diskriminering enligt dig. Betydligt enklare än att anmäla den dolda diskriminering som människor som tillhör andra grupper utsätts för.
Varför skriver du saker som ej är sanna?
Är det för att du är okunnig eller för att du försöker styrka dina sk argument med lögner?
"Detta är långt ifrån regeringens mål att lika många kvinnor som män ska rekryteras som professorer senast år 2030 – vilket är ett inte så litet ingrepp i universitets autonomi."
https://academicrightswatch.se/?p=3909
 
E
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om du menar att man är mer kompetent inom IT för att man läst mer på universitet så tror jag inte du vet hur branchen funkar. Inte alls faktiskt. Det är väldigt stor sannorlikhet att den som satt uppe hela natten, käkade pizza och kodade är betydligt mer kompetent.
Jag undrar om du själv vet hur det fungerar inom IT? De som läser på universitet och högskola gör det inte för att det är så kul med studielån utan för att det faktiskt ger jobb. Visst, många har säkert suttit och druckit sin Jolt och käkat pizza bakom nerdragna persienner, men de som inte sitter kvar som några finniga och feta incels ser till att få sina färdigheter dokumenterade.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jag undrar om du själv vet hur det fungerar inom IT? De som läser på universitet och högskola gör det inte för att det är så kul med studielån utan för att det faktiskt ger jobb. Visst, många har säkert suttit och druckit sin Jolt och käkat pizza bakom nerdragna persienner, men de som inte sitter kvar som några finniga och feta incels ser till att få sina färdigheter dokumenterade.
Anser du att finniga och feta personer är sämre på att få sina färdigheter dokumenterade? Väldigt tråkig attityd, fördomar, du verkar ha mot dina medmänniskor. Men då vet vi vad du har för människosyn Elektra.
 
  • Gilla
Dhle
  • Laddar…
E
A AkutLumbago skrev:
Anser du att finniga och feta personer är sämre på att få sina färdigheter dokumenterade? Väldigt tråkig attityd, fördomar, du verkar ha mot dina medmänniskor. Men då vet vi vad du har för människosyn Elektra.
Nej, men när det gäller incels så har jag inte mycket tilltro till mänskligheten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om du menar att man är mer kompetent inom IT för att man läst mer på universitet så tror jag inte du vet hur branchen funkar. Inte alls faktiskt. Det är väldigt stor sannorlikhet att den som satt uppe hela natten, käkade pizza och kodade är betydligt mer kompetent.
Här får jag tyvärr hålla med vänsterfeministerna. De självutbildade saknar något. Det är klart om du bygger en egen produkt som Minecraft så kan du lyckas som egenlärd.

Men de utan högskoleutbildning som jag träffat på (Och det är inte många ska tilläggas) ute på uppdragen är inte lika vassa som högskoleutbildade)

Edit: det sagt, de som bara pluggat och inte haft eget github-projekt är lika kassa
 
Redigerat:
  • Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fortfarande ett dåligt svar på Elektras fråga.
Nej det finns ingen forskning som tyder på det
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Nej, men när det gäller incels så har jag inte mycket tilltro till mänskligheten.
Så överviktiga och finniga personer har du inte fördomar om?
Du bara skrev så?
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jag undrar om du själv vet hur det fungerar inom IT? De som läser på universitet och högskola gör det inte för att det är så kul med studielån utan för att det faktiskt ger jobb. Visst, många har säkert suttit och druckit sin Jolt och käkat pizza bakom nerdragna persienner, men de som inte sitter kvar som några finniga och feta incels ser till att få sina färdigheter dokumenterade.
Det var inte igår man började om man säger så och har rekryterat allt från himmel till jord. Kvinnor och övriga nationaliteter än Svenskar också.

Kompetens kommer med erfarenhet. Även en kodande incel med finnar lär ha kompetens men jag skulle inte sätta människor i fack som du. Snarare spetskompetens inom ett specifikt område. Jag har jobbat med många brillianta socialt inkompetenta människor.

Även om jag gick på högskolan finns det inte mycket jag tog med mig in i arbetslivet som kan kallas kompetens. Du måste lära dig skilja på kunskap, färdighet och kompetens. Skolan ger dig ett papper på att du har en del kunskaper.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här får jag tyvärr hålla med vänsterfeministerna. De självutbildade saknar något. Det är klart om du bygger en egen produkt som Minecraft så kan du lyckas som egenlärd.

Men de utan högskoleutbildning som jag träffat på (Och det är inte många ska tilläggas) ute på uppdragen är inte lika vassa som högskoleutbildade)

Edit: det sagt, de som bara pluggat och inte haft eget github-projekt är lika kassa
Jag har inget emot utbildning. Det ger bara inte kompetens.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag har inget emot utbildning. Det ger bara inte kompetens.
Fast det gör det. Men det kräver talang också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.