Är garaget upppvärmt
 
Rickard.
ACLA ACLA skrev:
Om det är konden från plåt så borde firman lagt någon slags papp under plåten som förhindrat detta, om det nu är så att ändträt suger upp kondensvatten.
Det skulle dom absolut ha gjort. Tycker faktiskt inte det är orimligt att kräva att dom göra om det.

Vet du vilket fabrikat det är på ytpappen?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det skulle dom absolut ha gjort. Tycker faktiskt inte det är orimligt att kräva att dom göra om det.

Vet du vilket fabrikat det är på ytpappen?

Det är ICOPAL. Ja alltså det blir ju fuktskadat på lång sikt, rotet suger i ändträet och sen droppar det även ner i isoleringen.
 
E egge80 skrev:
Är garaget upppvärmt
ja det är uppvärmt men tät ångspärr i tak och vägg.
 
Rickard.
ACLA ACLA skrev:
Det är ICOPAL
Då ska det enligt både icopals montagebeskrivning och tätskiktsgarantier vara minst underlagspapp under fotplåten, det är alltså inte fackmässigt utan. Sen så vet jag inte till 100% att det helt saknas så det kanske kan bli en bedömningsfråga om det finns en under men att den inte slutar tillräckligt långt ned.
 
Hur mycket isolering i tak och går den ända ut över ytterväggens utsida.
 
E egge80 skrev:
Hur mycket isolering i tak och går den ända ut över ytterväggens utsida.
det är väl 20cm isolering. Och luftspalt på typ 20-30cm innan råspont. Jag förstår vad du tänker på men som jag ser det är det inte möjligt att varmt luft läker inifrån garaget och upp där eftersom:

1. tät ångspärr
2. Fortfarande plusgrader ute, ska se hur det ser ut i vinter med minusgrader, då borde det synas rejält.
3. Fotplåten ligger i takutsprånget utanför ytterväggen, typ 20 centimeter utanför.
4. Det är i det närmaste omöjligt för luft från ”garagevinden” att nå fotplåten, se bild.
Den blockeras av 45regel och fjällpanel.
 
  • Insyn i en takkonstruktion som visar isolering, luftspalt och råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålat trägarage med vit fönsterkant och en takutsprångets fotplåt som visar isolering och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någonstans där den luft om än lilla kan läcka ut i form av ventilation, för som jag förstår det har du en enligt dig ”tät” sarg runt om......
 
E egge80 skrev:
Har du någonstans där den luft om än lilla kan läcka ut i form av ventilation, för som jag förstår det har du en enligt dig ”tät” sarg runt om......
Japp jag har borrat cirka 30 hål runtom se bild.
 
  • Svart träskjul med flera borrade hål i fasaden och ett verktyg på trägolvet framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett borrat hål i en svartmålad träyta med synligt spånskivor och en väggmonterad enhet i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kunnat ta gift tidigare på att det kom in vis skarven, se film. Men efter att ha stått och spolat vatten med tagfirman så märktes inget läckage via skarv, iaf inte på de 5 minutrsrna vi höll på.
 
Rickard.
Varför lappade dom inte skarvarna när dom ändå var där? Max 2 minuters jobb/skarv för att helt utesluta ett potentiellt fel.
 
R
Måste lyfta plåten och sätta kondensskydd annars kommer det trä som finns mot plåten ruttna
 
ACLA ACLA skrev:
Hej vi har bytt papp på garaget och sedan dess har vi en mystisk takläckage längst bak vid rotet. Se bild!

Var kan det komma ifrån ?

Det är alltså roten under fotplåten som blir blöt, inte på alla ställen men på 2-3 ställen. Det som är mystisk är att det är vattendroppar längs hela undersidan av fotplåten (4meter). Trodde först det var stänk från hängrännan så denna är tätat på baksidan med tätslutande silvertejp. Det ska alltså inte gå att ”skvätta upp” från hängrännan.
Läst igenom tråden och inser att det är lite svårlöst problem också med tanke på att taket bevattnats utan skillnad. Att det ska sitta i plåtskarvarna tycker jag är lite osannolikt då dropparna är längs hela plåten. Och nu gäller det att söka efter halmstrån! Kanhända lite långsökt, Men har du några fönster i samma väggliv som har dåligt isolervärde, så kan jag tänka mig att där är problemet. Varmluften från dessa tar sig uppåt och kondenserar mot plåten. Rännan har ju också den droppar mot framkanten vilket kan tyda på den orsaken. Vidare så undrar jag varför det ska vara en tät tejp mellan ränna och fotplåt. Med denna kan det också bidra till att luften "fastnar" och kondenserar. Huvudsaken är att fotplåten går ner och förbi rännans bakkant. Men jag tycker som Rickard.ag att försök att få takläggarna att göra om takfoten via reklamation och då naturligtvis med underlagspapp under fotplåten. Och vips kanske problemet försvinner :D
 
Undrar om det kan vara något så "enkelt" som att du fått en kapillär verkan i den där skarven, så att den "hjälper" ändträt suga upp vatten från rännan?
 
  • Gilla
robbannordlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.