N nine_mirrors skrev:
Hej Alla! Vi har plötsligt myror i vårt kök. Jag kontaktade föreningen…
Hej ett generellt svar. Oftast är bostadsrättshavaren enligt föreningensstadgar skyldigt att skyndsamt rapportera när skadedjur upptäcks i bostaden eller gemensamma utrymmen till styrelsen och/eller förvaltaren ifall föreningen har en sådan. Oftast ingår skadedjursbekämpning i föreningens fastighetsförsäkring. Du kommer troligen bli angiven som kontaktperson men de är föreningen eller föreningensfärskringsbolag som tar kostnaden samt skickar ut alternativt ger dig uppdraget att skicka ut skadedjursbekämpare. Prata gärna med eran förenings vicevärd eller förvaltare istället för styrelsen då dem inte verkar ha full koll.
 
N nine_mirrors skrev:
Hej Alla!

Vi har plötsligt myror i vårt kök. Jag kontaktade föreningen som sade att det var mitt ansvar att ta hand om detta.
Enligt miljöbalken 9 kap, paragraf 9 är det fastighetsägarens ansvar att hålla lägenheterna fri från skadedjur.
Vi bor dessutom 1 tr upp i ett flerbostadshus beläget i ett delvis skogigt område så jag kan inte se hur jag ska kunna göra något åt vårt skalskydd (så att säga).
Föreningens representant sade att det inte är förenings ansvar om myrorna kommer utifrån. Jag förstår dessutom inte hur vi ska kunna reda ut om myrboet finns i huset eller utomhus.
Jag ska ringa Anticimex imorgon och fråga dem men jag skulle vilja höra the wisdom of crowds.
hur omfattande är myrinvationen?
om det bara är några enstaka så är det lättaste att sätt ut myrdosor. Kostar någon hundralapp, så slipper du allt krångel.
 
På 80 talet bodde jag i en liten bostadsrätt (HSB) och fick problem med svartmyror som kom in från trapphuset. Ledsnade att tjata på HSB. Efter tips från en kollega köpte jag en tub honung, sprutade ut lite i trapphuset en bit från min lägenhets dörr. Myrorna försvann snabbt från lägenheten, men det var rätt svart på golvet vid honungen. Skurade sen golvet noga inne i lägenheten så myrornas doftspår försvann.


Förmodligen gjordes senare en sanering då myrorna plötsligt försvann i trapphuset.


Vid arbete i mellanöstern hade man ofta problem med myrorn som kom in runt fönster, lite Coca-Cola på fönsterblecket varanna dag löste det problemet. Blev ofta ett svart streck av myror ned till marken där de hade boet, inne försvann de iaf.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.