Helt rätt, läget är viktigast.

Vi har gjort som så att vi köper kakel själva och levererar det till huset. Det går att få tag i kvalitativt kakel till bra mycket lägre priser än 250:- kvm. Detta räknas sen av från fakturan eller stryks mot någon annan tillkommande kostnad.
 
Vi håller också på med Myresjö och lägger mycket krut på bestämma vilka tillval vi igentligen vill/behöver ha.

Vi har följande tillval:
- Spånskiva bakom gipsskiva inner och ytterväggar för att kunna hänga upp tavlor etc. Säljaren berättade att det kunde bli svårt för att sjockleken på väggar inte längre passar deras dörrstandard.....
- Ljud Isolering i innerväggar
- Eldosar infälld i ytterväggar (standard är påliggande sockeldoser som är inte snygga)
- Stegljudsisolering i mellanbjälklagret
- Vattenburen värme på övervåning (standard är direkt-el)
- Elgolvvärme i badrummet uppe

Har jag glömmd några viktiga tillval för Myresjö?
Ovanstående lista fick jag gissa mig till själv. Det var ingenting som säljaren direkt informerade mig om. Kan ni upplysa mig om fler önskade tillval?

Tack
Taxi
 
Behover du spanskiva bakom gips?

Hur manga tavlor/saker skall du hanga upp egentligen???

De saker man hanger upp pa vaggen vager oftast inte sa mycket. Racker med en "Molly". Behover man satta upp nagot som skall tala lite belastning; Hor om snickaren kan satta in extra reglar istallet. Sitter vaggen redan dar; Leta efter befintliga reglar och fast i dom.

Jag antar att spanskiva kostar mer an det smakar.

Annars kanske nagra infallda "spottar". Kostar ca 1000 kr styck. Dyrt? Vad kostar en utanpahangande lampa????

Mer an sa vet jag inte just nu. Vantar fortfarande pa min offert.
 
Hej, vi har just haft diskutionen med Myresjöhus om isolering i innerväggar alt förstärka upp väggarna. Vår säljare tyckte att det var bättre med "tunggips" någon som känner till det? :-?
 
Jaha. Man får tydligen inte köpa hus av vilket Myresjökontor som helst.

Pratade med säljare från ett annat kontor, första frågan; Var ligger tomten?
Säljarens replik blev att de inte fick sälja till mig. Var tvungen att ringa Stockholm.

De är säkert jättebra men enligt andra kontor i Sverige så är de lite dyrare?!! >:(

Någon som känner igen detta?
 
Hej, vi har just haft diskutionen med Myresjöhus om isolering i innerväggar alt förstärka upp väggarna. Vår säljare tyckte att det var bättre med "tunggips" någon som känner till det?  :-?


Vi ska bygga ett Lagmansgården och kommer både att ta isolering i mellanväggar samt hårdgips
Hårdgips är en gips som man kan sätta upp tavlor o så utan att plugga!
 
Hillhead skrev:
Hur ser huset ut för det priset? Är det som det ser ut i katalogen (mer eller mindre) eller är det deras standardutförande? När vi tittade var det en ganska stor skillnad prismässigt mellan standard och "hus på bilden", inte överraskande, men ändå. Det är väl som med bilar "Bilen på bilden är extrautrustad" liksom...
Vad jag vill minnas så var det huset de byggde och visade i Uppsala (vi var väldigt sugna på ett mästergården) med en hel del inte helt så uppenbara tillval:

- Annan, brantare, takvinkel!!!
- Bredare knutar (estetiskt korrekt för 1700-tals känslan)
- Alla de stora fönstrena på framsidan på bottenvåning skjutdörrar istället
- Golvvärme (det är svårt att sätta element med de fönster som finns i vardagsrummet...)
- Franska smidda balkonger på övervåningen!
- Tillval på trappen till övervåning.
- Annat golv i hela huset


Jag skulle kolla vilken panel som ingår och om spröjs är med...

Kärnvillan som visades i Tumba hade jättefina badrum... Fired Earth med motivgroda på undervåningen bland annat - det ingår knappast i budgeten ::)
 
Da har man fatt arets slag i magen. Fatt offert pa Mastergarden med Karnvillans planlosning.

2.4 millar. Ganska stor skillnad mot va ett annat kontor sa i telefon.

Hillhead skrev:
Hur ser huset ut för det priset? Är det som det ser ut i katalogen (mer eller mindre) eller är det deras standardutförande? När vi tittade var det en ganska stor skillnad prismässigt mellan standard och "hus på bilden", inte överraskande, men ändå. Det är väl som med bilar "Bilen på bilden är extrautrustad" liksom...
Precis sa var det. "Jassa vill ni ha ratt pa bilen oxa, da blir det 20' extra"
Nja, sa illa var det inte

Vi hade tillval for "bara" 100'. Da landade huset pa 2.45 mill ca.  :'(
Dom tillvalen var bara estetiska. Fonstersprojs, Frontespis o.s.v.
Det anda "nytto"-tillval var kladkammare under trappan.
Huset ar ju faktiskt valutrustat i grundstandard. Dessutom, totalentreprenad.
Golvvarme bpl. Vattenradiatorer opl. Kakel o klinker i vatutrumme. Ekparkett

Funderar dock pa att kopa huset "Malarfardigt". Mala o tapetsera sjalv samt lagga golv o spika lister, dorrkarmar och dorrfoder kan man ju gora sjalv.
Avdraget for det blir ca 200'. Da far vi kopa farg o tapet sjalva. En fraga angaende det:

Om det inte ar malat eller golvlagt, kan man slutbesiktiga huset i alla fall?
Man kan val inte lagga om byggkreditivet till vanliga lan om det inte ar slutbesiktigat?

Det var ju lite dyrare an tankt men.......vilket hus :cool:

 
Hej Olmen!

Vet inte riktigt vad jag ska säga om priset. Det verkar vara en högre utgångsstandard än vad vi fick på vårt hus. Golvvärme var t ex tillval för oss. Om du är händig och snabb. Eller har bra kontakter när det gäller målarbiten så gör för all del som du tänkt. Själv kände jag att jag gärna ville ha ett färdigt hus när vi tog över det. Det är så mycket här i livet som måste ordnas med ändå.

Det är fullt möjligt att slutbesiktiga när som helst under byggperioden. Detta skall dock göras upp om i förväg.

Om du ser till totalkostnaden så är 200 000 inte så mycket i extra månadskostnad. Om det däremot havererar totalkostnaden så kan det kanske vara värt det. För mig skulle det inte vara det, men så är jag en slapp dj***l.
 
Taxi skrev:
Vi har följande tillval:
- Eldosar infälld i ytterväggar (standard är påliggande sockeldoser som är inte snygga)
Jag är inte heller speciellt imponerad av sockeldosorna, och undrar därför om du vet på ett ungefär hur mycket dyrare det blev att få eldosor i ytterväggarna?
 
Bart skrev:
Om du ser till totalkostnaden så är 200 000 inte så mycket i extra månadskostnad. Om det däremot havererar totalkostnaden så kan det kanske vara värt det. För mig skulle det inte vara det, men så är jag en slapp dj***l.
Sant, det gör ca 500 kr per månad i ränta. Inte mycket att bråka om, men......
det skall ändå betalas tillbaka och prislappen för huset 2.4 miljoner  :surprised: är ju ganska saftig. 2,2 är bättre.
 
thobjo skrev:
[quote author=Taxi link=1138530365/0#16 date=1138913020]Vi har följande tillval:
- Eldosar infälld i ytterväggar (standard är påliggande sockeldoser som är inte snygga)
Jag är inte heller speciellt imponerad av sockeldosorna, och undrar därför om du vet på ett ungefär hur mycket dyrare det blev att få eldosor i ytterväggarna?
[/quote]

Om jag minns rätt handlar det sig om ca 5000 kr vid 'normal' antal eluttag.
 
S
Taxi skrev:
Har jag glömmd några viktiga tillval för Myresjö?
Ovanstående lista fick jag gissa mig till själv. Det var ingenting som säljaren direkt informerade mig om. Kan ni upplysa mig om fler önskade tillval?
Hej!
Vi har valt till aluminiumfönster (istället för trä) till ett pris av cirka 1000 kr per fönster. Säkrare mot inbrott, fönsterna ruttnar inte och man slipper måla och slipa!  :D

// Hälsningar Sandra
 
Olmen skrev:
Jaha. Man får tydligen inte köpa hus av vilket Myresjökontor som helst.

Pratade med säljare från ett annat kontor, första frågan; Var ligger tomten?
Säljarens replik blev att de inte fick sälja till mig. Var tvungen att ringa Stockholm.

De är säkert jättebra men enligt andra kontor i Sverige så är de lite dyrare?!!   >:(
Sa dar ja!!

Vi far kopa huset utanfor varan region.    ;D

Har dock inte traffat saljaren an. Skall bli spannande. Enligt tidigare telefonsamtal med honom kommer det att bli ca 200.000 billigare och da ingar aven malning och golvlaggning  :surprised:

Aterkommer nar jag fatt offert av det andra kontoret!!!!
 
Bra för dig Olmen!

En sak jag kom att tänka på är att ni alla skall kolla upp vad ni får ge för platsmålade snickerier. D v s att alla socklar och lister målas på plats av målaren. Vi valde inte det och nu när grejerna börjar komma upp så syns spikhålen betydligt mer än vad jag hade tänkt mig.

Vi har för övrigt valt till allmogesocklar och foder. Tyvärr kan inte Myresjöhus leverera några tröskelklotsar till detta. Som tur är har vi en duktig snickare som sett en affärsmöjlighet och tillverkar egna klotsar som vi har köpt till. De är riktigt snygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.