Förpackning av OFF! Hyttyssavu myggavvisande rökspiraler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder sån här och det funkar klockrent.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag tänkte evt en runda norrut under semestern och där ska det finnas mycket ohyra så funkar grejer som Thermacell MR300 och är de prisvärda?

Tyvärr så funkar det inte att kopiera en bild och lägga in så en länk får duga.

[länk]
Jo Thermacell har jag använt i säkert 10 år och fungerar utmärkt!
Sen i din länk har du 677 recensioner där de flesta säger samma sak.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
[bild]
Jag använder sån här och det funkar klockrent.
Luktar inte dessa som fan?
 
P paralun skrev:
Jo Thermacell har jag använt i säkert 10 år och fungerar utmärkt!
Sen i din länk har du 677 recensioner där de flesta säger samma sak.
Mitt problem är att jag vet att vissa företag "sanerar" recensionerna, jag lämnade för en del år sedan en negativ recension för en produkt jag hade köpt och fick mail att de tyvärr inte kunde godkänna min recension....
 
  • Ledsen
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Mitt problem är att jag vet att vissa företag "sanerar" recensionerna, jag lämnade för en del år sedan en negativ recension för en produkt jag hade köpt och fick mail att de tyvärr inte kunde godkänna min recension....
Jo men jag skummade lite och stämmer väl överens med min syn, sen tror jag knappast Classe skulle sanera recensioner eftersom de är så stora.

Sen angående modeller så har jag en Lanterna som då även har en lampa
https://myggjavlar.se/produkter/campingpaketet/?gad_source=1

Myggjävlar.se har hela Thermacellsortimentet...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo Thermacell har jag använt i säkert 10 år och fungerar utmärkt!
Sen i din länk har du 677 recensioner där de flesta säger samma sak.
Jag tycker dom fungerar piss. Jag har kört till och från under 10 år, tänkt att jag nog gjorde nåt fel när jag inte upplevde att dom hjälpte..:)

Du kan få mina jag har.
 
M Mulvaden skrev:
Jag tycker dom fungerar piss. Jag har kört till och från under 10 år, tänkt att jag nog gjorde nåt fel när jag inte upplevde att dom hjälpte..:)

Du kan få mina jag har.
Jo men låt någon annan prova..... myggor och knott drar direkt när jag fått fart på min och alla runt mig är eniga att vad skönt att slippa eländet en varm sommarkväll, sen tror jag det passar bäst på en innesluten yta som en altan.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag skummade lite och stämmer väl överens med min syn, sen tror jag knappast Classe skulle sanera recensioner eftersom de är så stora.

Sen angående modeller så har jag en Lanterna som då även har en lampa
[länk]

Myggjävlar.se har hela Thermacellsortimentet...
De som sanerade mej är också ganska stora i Sverige, NetOnNet...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag har använd värmare med pad (aka thermacell) i mer än 10 år under typ 7-10 dagar i tältsammanhang och detta fungerar så pass bra att jag använder inte någon annan myggmedel av typen man smetar på sig (ofta DEET-baserat) - visst en och annan bett kan man få precis som med påsmetade myggmedel men inte horder av mygg som försöker äta upp en. - och de är jättebra på tömma tält på mygg med kanske ~20 minuter körning innan man lägger sig (och samma pad i värmaren kan räcka i flertal dagar) och efter några dagar så är det generellt ganska få insekter då en del av gasen fastnar i tältväggarna och 'doftar' och det känner insekterna av och i tid väljer annan plats att samla sig på.


Man måste också tänka på hur de fungerar - de fungerar precis som myggspiraler att där det luktar rök (av myggspiralen) så har det skyddande verka och där det inte luktar rök så är man utanför skyddet - med skillnaden att paddarna i thermacell och andra myggmaskiner med värmda paddar luktar i princip inget alls eller bara lite i början för att det är en smula parfymtillsatt precis så att man kan sniffa sig fram om man är inom zonen eller utanför.

med myggspiraler märker man väldigt väl med rökdoften om man är inom eller utanför zonen.

Med andra ord ute på altan och trädgårdsbord kanske myggvärmaren gör sig bättre placerad på fotnivån är bordsnivå så att dess gaser blandas om ordentligt när det silar genom bordets springor och når brösthöjd och högre.

Samt om det är blåst att man tänker på vindriktningen så att man är efter värmaren i den riktningen blåsten kommer ifrån.

knott är hårda jävlar att värja sig emot - det gäller också med thermacell och myggspiraler då de behöver typ 10 ggr högre dos av pyrethriner som både myggspiraler och thermacell avger innan de påverkas och repelleras/dör av det och då blir 'zonen' mycket mindre och där det är som mest koncentrerat av rök/gaser närmast maskinen/rökspiralen.

är det parfymfria pads (ofta med hänsyn till allergiker) och det är svårt att veta om man är utanför eller innanför 'gasmolnet' så går det alltid droppa på någon droppe parfym på den varma padden och doftar det märkbart så är man inom zonen.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag har använd värmare med pad (aka thermacell) i mer än 10 år under typ 7-10 dagar i tältsammanhang och detta fungerar så pass bra att jag använder inte någon annan myggmedel av typen man smetar på sig (ofta DEET-baserat) - visst en och annan bett kan man få precis som med påsmetade myggmedel men inte horder av mygg som försöker äta upp en. - och de är jättebra på tömma tält på mygg med kanske ~20 minuter körning innan man lägger sig (och samma pad i värmaren kan räcka i flertal dagar) och efter några dagar så är det generellt ganska få insekter då en del av gasen fastnar i tältväggarna och 'doftar' och det känner insekterna av och i tid väljer annan plats att samla sig på.
Jo och det här med att smeta på sig nåt medel är det ingen i min omgivning som vill hålla på med inkl jag själv. Sen vem vet om inte det har värre risker än Thermacell?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Är av samma åsikt, även om DEET är välbeprövat och har känd riskmatris - men tycker det är problematisk i lägen där det måste smetas på flera gånger dagligen och inte kan bada/duscha av sig dessa med tvagning inom rimlig tidsintervall som på vandring etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Är av samma åsikt, även om DEET är välbeprövat och har känd riskmatris - men tycker det är problematisk i lägen där det måste smetas på flera gånger dagligen och inte kan bada/duscha av sig dessa med tvagning inom rimlig tidsintervall som på vandring etc.
Jovisst men Thermacell har ju sina förvecklingar med riskmatrisen och vilket ämne och jämfört med DEET's riskmatris så vete tusan? Men hur skoj är det att smeta på sig ett hudskydd inför en middag på altanen, rena löjan imho.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Thermacell funkar bra. Jag har gått i lära hos myggexperter uppe i Piteå, lärde mig hur man gör de oåterfyllningsbara gasbehållarna återfyllningsbara *) , fixar billiga pads typ Arsmats från Thailand som ersättning för de svindyra Thermacell-satserna. Någon hade även importerat koncenterad Permitrin som kan droppas på dessa pads, inte testat just detta själv.

*) Skitenkelt:
1. dra loss den existerande mässingsventilen med typ hovtång el sidavbitare, med en bestämd vridande rörelse. Se till att angreppspunkten är lågt ner mot behållaren, skada inte o-ringen. Fatta tången med lagom tryck så att inte ventilen deformeras.

2. skruva i tex en trallstruv 4,2 x vadsomhelst ner i den backfyllningsspärr som finns under ovanstående ventil, en liten envägsventil som ska bort. Skruven få inte vara så grov att den gnager på plasten men dimensionen jag angav funkar fint.

3. dra bort denna ventil med en bestämd dragande manöver. Du ser om du lyckats genom att denna lilla ventil sitter på skruvänden. Misslyckas du, gör om och dra i skruven litet till.

4. tryck tillbaka mässingsventilen du drog bort i steg 1. Extremt enkelt, bara sätt tillbaka och tryck kraftigt mot en hård yta. Först är det ett knäpp, då är den nästan på plats. Sedan litet mer press och ett knäpp till, då är den helt på plats. Detta blir normalt helt tätt utan lim eller dylikt.

5. ordna en lämplig adapter till butangasrefill typ Biltema. Man kan behöva jacka av en av de tunnare adaptrarna och ev fixa till med sandpapper så att det blir tätt. Vad man vill uppnå är att adaptern kan öppna ventilen, släppa igenom gas, och att det blir tätt under fyllning. Kan behövas litet experimenterande med detta men när man väl har sin fungerande adapter så bara funkar det fortsatt hur länge som helst.

När man fyller så har man givetvis gastuben överst och fyller nedåt. Det kan behövas ett par fyllningar innan Thermacell-gasbehållaren är fylld, kanske att man får skaka om litet i gasbehållaren och värma med handvärme för att få upp trycket eftersom det normalt blir mycket kallt när man tar ut mycket gas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.