J Johan456 skrev:
Jag tänker direkt på LED-lampor med skruvsockel E27/E14. Detta är en ren konsumentprodukt avsedd för privatpersoner. Marknaden vill ha billiga ljuskälloroch det ser man på deras prestanda. Dålig effektfaktor ofta 0,5, dålig SDCM samt att de fungerar sådär att ljusreglera. Det lär bli bättre och blir det hela tiden men ingen vill betala 200kr från en ljuskälla av god kvalitet. Jag tror helt enkelt att tillverkarna slänger in sämre grejer i just denna produkt. Men som GK sa, har du övertoner men små strömmar. Prova att dra igång lite större laster och mät igen. Återkom gärna med resultat, sånt här är intressant tycker jag.
Just med lampor har jag kollat lite innan jag köpte och köpt en del kvalitet, så dom ligger mellan 0,7 till 0,9 i effektfaktor. Men visst stör dom endel ändå.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Just med lampor har jag kollat lite innan jag köpte och köpt en del kvalitet, så dom ligger mellan 0,7 till 0,9 i effektfaktor. Men visst stör dom endel ändå.
Ja jag har noterat att det finns bättre men just effektfaktorn är inte det enda man ska kolla på, kanske minst intressant. Men det vittnar om att man försöker tillverka så billiga lampor som möjligt.
 
En sak jag kanske glömde att nämna är att jag bor närmast transformatorkiosken av alla som försörjs av den. Skulle det kunna förklara att THD V ibland går upp till 15-20%? Det går upp på alla faserna samtidigt och faserna har väldigt liknande nivåer trots olika belastning i mitt hus.

Edit: finns inga tyngre industrier i närheten, bara hus på landsbygd.
 
M Millox skrev:
Den mätaren kan bara visa THD, det går inte att få ut hela spektrat ur den...

Blev lite nyfiken, så jag gjorde en bild över hur det ser ut här hemma
[bild]

SDM1.2 är huset, SDM1.5 är billaddaren och SDM1.6 är solcellerna.

Bilen har inte laddats sen 14:30-tiden och solcellerna la av vid 18-tiden, men det ser ut som att det i stort är samma på alla tre hela tiden. Tyvärr sparas inte THDv upptäckte jag nu, så den kan jag inte visa...
Vilka mätare/system har du? Vore ju praktiskt om man kunde logga det över längre tid.

Eller har du något tips på billigare/mer kompetenta mätare än sdm630?
 
Nej, jag kör med kombinationen SDM630 -> billig RS-485-USB -> linuxdator med mbmd -> influxdb och grafana för lagring och plottning. Det är nog den mest kostnadseffektiva lösningen jag kommit på.

Allting utom influx kan köras på en Raspberry Pi, för influx skriver sönder flash-minnen för snabbt.


Jag har varit lite sugen på att köra med momentanvärdesmätning, men tror inte jag fixar mätkretsarna själv för det är för längesen jag ritade kretskort...
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
M Millox skrev:
Nej, jag kör med kombinationen SDM630 -> billig RS-485-USB -> linuxdator med mbmd -> influxdb och grafana för lagring och plottning. Det är nog den mest kostnadseffektiva lösningen jag kommit på.

Allting utom influx kan köras på en Raspberry Pi, för influx skriver sönder flash-minnen för snabbt.


Jag har varit lite sugen på att köra med momentanvärdesmätning, men tror inte jag fixar mätkretsarna själv för det är för längesen jag ritade kretskort...
Hmm, men influx borde väl gå att köra på en nas? Raspberry pi finns det ju din-hållare till så den kan man ju sätta i elcentralen.
 
Skulle det inte vara intressant att mäta energin/effekten i övertonerna?
D.v.s. att man skalar om THD% med effekten/energin?

Analogin med en spektrumanalysator skulle väl vara att integrera effekten av allt från grundtonen och uppåt till åtm någon MHz.

Eller finns det något principellt problem med detta förfarande?
 
Absolut. Du kan köra allt på nas:en, eller köra mbmd på Raspberryn och resten på nasen Det var exakt så jag gjorde. Just den där RS-485-usb kan vara lite bökig, för usb är inte det bästa kontaktgränssnittet för permanenta anslutningar. Men jag körde på en dinmonterad RJ-45 till plint och en rs-485 usb (billig på ebay till rj-45 (100 spänn på kjelle).

THD för spänning och ström i ett elsystem är väl definierade enheter och bör nog inte omdefinieras. De är förhållandet mellan grundton och de 40 första övertonerna. Att använda effekten eller energin är väl mer ett signal-brus-förhållande? Vet inte om det kan tänkas vara intressant...
 
Jag ser nu på wikipedia att effektfaktorn fångar det jag är ute efter:

Matematisk formel för beräkning av den verkliga effektfaktorn med övertoner.

Jag tänkte mest ur ett elkvalitetsperspektiv, att det var värre med kW av övertoner pga en defekt 3-faslikriktare i en VFD än 20mW övertoner som man kan se då man mäter på en 2.3W filament-led.

Det hade varit intressant att se motsvarande timplot över hur mycket "skräpeffekt" det finns över dygnets timmar i en normal villainstallation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.