Hej
Jag har precis installerat en SDM630 i en elcentral, den kan mäta övertoner på både spänning och ström. Nu har jag sett att jag har oftast mellan 30-80% THD på strömmen. På spänningen har jag oftast mellan 3-5% THD. Att spänningsövertonerna är så mycket lägre beror nog på det starka nätet (förimpedans på 400 mOhm till den centralen). Men ibland går THD på spänningen upp till 10-20%.

Är det verkligen så mycket skräp på strömmen i ett modernt hem, eller har jag något som stör extra mycket?
Jag har försökt stänga av grupp för grupp, men inte hittat något specifikt som gör jättestor skillnad. Men det kan ju vara så att t.ex. ett visst märke av fjärrstyrda lampor stör ganska mycket, och några få tillsammans skapar dessa (enligt min nuvarande uppfattning) stora störningar.

På vilket sätt skulle detta kunna vara ett problem då?
Jag har läst att >5% THD på spänningen kan vara skadligt för livslängden på apparater. Likaså att > ca 10% THD på strömmen också skulle kunna påverka livslängden negativt. Därtill skulle ju dessa värden kunna indikera höga mängder EMI, som skulle kunna påverka Wi-Fi, zigbee och bluetooth kommunikationen negativt.

Är det någon som har mätt upp liknande värden, eller brukar dom vara mycket lägre?
 
Du kan börja med att sätta det i relation till strömmens belopp. Dvs det är inte direkt konstigt med dina värden för strömmens del om du har liten total last.

Inte ovanligt med upp mot 30-40% i många fall även vid dellast 20-30% jämfört med max nominellt möjligt uttag. Dina första värden för spänningen är också inget onormalt frågan är vad de högre beror på kanske mätfel.
 
Nu har jag testat lite; med bara lampor och annat småkrafs gående så går det åt några tiondels amp per fas. Då är strömövertonena höga (såsom jag skrev i första inlägget). När jag drar igång min glaskeramikhäll så sjunker värdena ner till omkring 10% THD. Spänningsövertonerna är de samma. Men glaskeramikhällen är ju rent resistiv, så då borde väl övertonernas andel av den totala strömmen naturligt minska?
Menar du att många av småförbrukarna i ett hushåll (led, laddare etc.) ger väldigt mycket övertoner medan större förbrukare inte genererar lika mycket, eller varför menar du att man ska sätta det i relation till den totala lasten?

Edit: De tillfälliga höga värdena på THD för spänning dyker bara upp då och då, men håller i sig i några minuter.
 
Redigerat:
lnilsson lnilsson skrev:
Hej
Jag har precis installerat en SDM630 i en elcentral, den kan mäta övertoner på både spänning och ström. Nu har jag sett att jag har oftast mellan 30-80% THD på strömmen. På spänningen har jag oftast mellan 3-5% THD. Att spänningsövertonerna är så mycket lägre beror nog på det starka nätet (förimpedans på 400 mOhm till den centralen). Men ibland går THD på spänningen upp till 10-20%.

Är det verkligen så mycket skräp på strömmen i ett modernt hem, eller har jag något som stör extra mycket?
Jag har försökt stänga av grupp för grupp, men inte hittat något specifikt som gör jättestor skillnad. Men det kan ju vara så att t.ex. ett visst märke av fjärrstyrda lampor stör ganska mycket, och några få tillsammans skapar dessa (enligt min nuvarande uppfattning) stora störningar.

På vilket sätt skulle detta kunna vara ett problem då?
Jag har läst att >5% THD på spänningen kan vara skadligt för livslängden på apparater. Likaså att > ca 10% THD på strömmen också skulle kunna påverka livslängden negativt. Därtill skulle ju dessa värden kunna indikera höga mängder EMI, som skulle kunna påverka Wi-Fi, zigbee och bluetooth kommunikationen negativt.

Är det någon som har mätt upp liknande värden, eller brukar dom vara mycket lägre?
I vår rapport om utbredning av likström i lokalnäten gjorde vi fältmätningar ute vid växelriktare för solceller. Likströmskomponenterna låg på en nivå 10 ggr mer än vad produktstandarden tillåter. Så nog finns det mkt skräp i elnätet.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
I vår rapport om utbredning av likström i lokalnäten gjorde vi fältmätningar ute vid växelriktare för solceller. Likströmskomponenterna låg på en nivå 10 ggr mer än vad produktstandarden tillåter. Så nog finns det mkt skräp i elnätet.
Suck, ja det är bedrövligt vilka skitprodukter som finns på elnäten idag. Det är därför jag ska försöka förstå hur det ser ut hemma hos mig till en början och sen fundera på vad ska göra åt det...
 
Jag tänker direkt på LED-lampor med skruvsockel E27/E14. Detta är en ren konsumentprodukt avsedd för privatpersoner. Marknaden vill ha billiga ljuskälloroch det ser man på deras prestanda. Dålig effektfaktor ofta 0,5, dålig SDCM samt att de fungerar sådär att ljusreglera. Det lär bli bättre och blir det hela tiden men ingen vill betala 200kr från en ljuskälla av god kvalitet. Jag tror helt enkelt att tillverkarna slänger in sämre grejer i just denna produkt. Men som GK sa, har du övertoner men små strömmar. Prova att dra igång lite större laster och mät igen. Återkom gärna med resultat, sånt här är intressant tycker jag.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Nu har jag testat lite; med bara lampor och annat småkrafs gående så går det åt några tiondels amp per fas. Då är strömövertonena höga (såsom jag skrev i första inlägget). När jag drar igång min glaskeramikhäll så sjunker värdena ner till omkring 10% THD. Spänningsövertonerna är de samma. Men glaskeramikhällen är ju rent resistiv, så då borde väl övertonernas andel av den totala strömmen naturligt minska?
Menar du att många av småförbrukarna i ett hushåll (led, laddare etc.) ger väldigt mycket övertoner medan större förbrukare inte genererar lika mycket, eller varför menar du att man ska sätta det i relation till den totala lasten?

Edit: De tillfälliga höga värdena på THD för spänning dyker bara upp då och då, men håller i sig i några minuter.
Man får lite se det som att i relation till hur stort systemet är och vid vilken last/utnyttjande av det man mäter får man bedöma "skadligheten". Precis som du såg med hällen inkopplad. Produktkraven kommer in och dämpar verkan på grejer som om de byggts som dina laddare skulle gett stora bidrag dvs sånt med lite större effekt. Dåligt är såklart diverse LED-belysning mm men även då kommer ju den lilla även sammanlagda effekten in. Nu kan det givetvis ändå vara problematiskt tex sett till EMC och något man bör sträva efter att det hålls på vettig nivå. Och som på vanligt sätt bör komma, lösa sig på sikt.

Det du ser på spänningen kommer om det inte är mätfel via nivåer över din anläggning. Troligare även över nivån där din nätstation ligger inkopplad. Finns tyngre industrier i närheten är det en möjlig källa.
 
Det verkar som om transfornatorststationer är lindade o kopplade så att att övertoner skall reduceras för att förhindra spridning. Så isåfall är det ett lokalt problem.
 
H håbbe1961 skrev:
Det verkar som om transfornatorststationer är lindade o kopplade så att att övertoner skall reduceras för att förhindra spridning. Så isåfall är det ett lokalt problem.
Hur menar du här? Om TS har den andelen för spänningen intermittent och inte mätfel är det sannolikt inte under den trafo han är kopplad till. Han kanske kan komma in med fördelningen sett som spektrum och inte THD så är det lättare att säga något om ev troliga källor.
 
En tanke är väl att övertoner ligger på matningen till hela området och inte är en lokalt fenomen i ett hus. Sen kan anläggningar späda på detta, så min tanke är att det måste vara svårt att mäta och dra slutsatser varifrån det genereras.
 
H håbbe1961 skrev:
En tanke är väl att övertoner ligger på matningen till hela området och inte är en lokalt fenomen i ett hus. Sen kan anläggningar späda på detta, så min tanke är att det måste vara svårt att mäta och dra slutsatser varifrån det genereras.
I TS fall där han mäter andelen i strömmen är det i stort ett lokalt fenomen alstrat där men för spänningen har den delen vid nivåerna som nämndes ingen praktisk inverkan normalt sett. Det kommer alltså från utsidan och med de höga talen knappast heller i samma nätstation om det inte är mycket udda blandning av förbrukare.
 
GK100 GK100 skrev:
Hur menar du här? Om TS har den andelen för spänningen intermittent och inte mätfel är det sannolikt inte under den trafo han är kopplad till. Han kanske kan komma in med fördelningen sett som spektrum och inte THD så är det lättare att säga något om ev troliga källor.
Den mätaren kan bara visa THD, det går inte att få ut hela spektrat ur den...

Blev lite nyfiken, så jag gjorde en bild över hur det ser ut här hemma
Graf som visar THD-värden över tid för ett hus, en billaddare och solceller med olika färger för varje enhet.

SDM1.2 är huset, SDM1.5 är billaddaren och SDM1.6 är solcellerna.

Bilen har inte laddats sen 14:30-tiden och solcellerna la av vid 18-tiden, men det ser ut som att det i stort är samma på alla tre hela tiden. Tyvärr sparas inte THDv upptäckte jag nu, så den kan jag inte visa...
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Toppen, fattar grejen nu med spektra mätning
 
Det där var inget spektrum, det var en tidsplot över THD hemma hos mig.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Ok en tiden var med o styrkan så det var intressant o se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.