marre123666 skrev:
Bergvärme: 112 000:-
Kök inkl vitvaror: 68 000:-
Badrum inkl allt: 27 000:-
Toalett Nr.2: 7000:-
Sovrum: 8000:-
Gästrum: 5000:-
Vardagsrum: 10000:-
Tvättstuga/dusch: 20000:-
Vindskivor: 4000:-
" Inplåtning av hela skorstenen " : 4500:-
Ny altan ( grunden av betong fanns ): 6000:-
Målning av Huset 2 ggr: 13000:-
All El & All VVS utbytt: 12000:-

Allt är gjort själv iof förutom bergvärmen & inplåtning skorsten! Jobbar med Elektronik & Hydraulik..
Är inte meningen att vara oförskämd med detta inlägg, men jag blir bara så paff ibland över hur jäkla mycket cudos vissa kan lägga och ibland hur man faktiskt ens kan få det att kosta så mycket, självklart spelar det ekonomiska läget in samt hur kunnig man är! Har man lust att bränna iväg en kvarts mille på 1 badrum..så go for it! Detta är lite under vad jag totalt lagt på vårat hus, och då är det bara fin-kakel från FF kakel samt Svedbergs kommoder...vattenburen golvvärme i badrum/tvätt.mm kök från HTH samt vitvaror från Bosch och Miele & Samsung samt Kenwood, Färgen till huset är Demideek Optimum, kärnvirke till vindskivor.mmmmm

Mvh den självgode ;0
Att saker kan kosta hur mycket eller hur lite som helst är ju uppenbart för var och en som renoverat hus och det är ju bara att gratulera den som är nöjd eller gillar material och produkter i de lägre prisklasserna. Med god egen kunskap kan man göra väldigt mycket själv för att helheltsresultatet ska hålla hög klass likväl som att den med centralmonterade tummar kan sabotera även de dyraste prylarna.

Men, för mig är det ändå skillnad på ett väl installerat kök med en härlig massiv bänkskiva i något ädelt träslag och ett ikeakök med en laminatskiva. Det är skillnad på ett badrum med vita plattor för 40kr kvm och granit för 10 20 30 gånger mer pengar.

Man kan köpa en ytterdörr för 3000 eller för över 30000. Båda fyller sin funktion men vilka dörrar åldras lika vackert som Bovalls teakdörrar med sinuspanel?

Om det är värt de extra pengarna kan bara var och ens plånbok svara på.
 
F
Byggde nytt 2008/2009. Kakel, klinker, fix, fog, flytspackel, tätskikt och silkon inhandlades på kakelplattan i Karlstad. Notan därifrån landade på 28000-30000kr inkl frakt ( ej inräknat bilresa till Karlstad för att välja kakel, klinker). Då var det skaplig nivå på kakel,klinker till stora badrummer (6,5kvm), lite billigare kakel,klinker till lilla badrummet (2,5kvm), 60x30 klinker i hall ca 10-12kvm, 10x10 klinker tvättstuga (9kvm), kakel kök (samma 40x20 som lilla badrummet) (18kvm). Bra pris och bra service tycker jag. Minns inte exakt vad det kostade att få upp allt men tror det var mellan 40-45000kr (löpande) för flyt av bardummen och tvättstugan, tätskikt badrum komplett och tvättstuga golv, kakel, klinker, fogning och silikon i badrummen, tvättstuga golv,hall golv och kök. Och han hade inget problem med att jag köpt allt mtrl själv.

All samordning med elektriker, VVSare och plattsättare skötte jag själv och jag strulade inget med konstiga mönsterpassningar eller komplicerade färgkombinationer som driver plattsättare till vansinne.

Nivån på inredningen är naturligtvis individuell.

Jag köpte mycket på badlagret outlet kombinerat med nåt Blocket fynd och en dubbelvask på IKEA (inte världens roligaste men prisvärd)

Tror att det finns en del slantar att spara på materialinköp om man ser sig omkring lite, samordningskostnader om man kan leva med dom eventuella konskvenserna flera kontrakt kan medföra. Bra entrepreprenörer.


Det är naturligtvis dyrare att totalrenovera ett badrum än att bygga nytt. Renoveringen kräver rivning, våtrumsskivor, elektriker VVS som man redan har på plats vid nybygget så kr/kvm är svårt att jämföra.
 
MathiasS skrev:
Man kan köpa en ytterdörr för 3000 eller för över 30000. Båda fyller sin funktion men vilka dörrar åldras lika vackert som Bovalls teakdörrar med sinuspanel?

Om det är värt de extra pengarna kan bara var och ens plånbok svara på.
Nu behöver det ju inte vara så att folk avstår från dörrar för trettio tusen, massiva bänkskivor i ädelträ och granitkakel för 2000 kr/m² bara för att de är fattiga. Det kan ju också vara så att de helt enkelt inte bryr sig.

Om man ser till TS ambition att ta in offerter med fast pris på badrumsrenoveringen så är det ju principiellt rätt. (Jag brukar ju alltid förorda fasta priser.) Men för att det ska fungera krävs en aktiv konkurrens, och det är det nog dåligt med för tillfället. De flesta våtrumsfirmor är fulltecknade för överskådlig framtid. De har ingen som helst anledning att försöka räkna hem ett jobb, utan de kan lugnt hugga för sig.

Badrumsinredningar tycker jag är väldigt överprissatta. Jag var för lite sen och kollade på inredningar, och det var absolut inget exklusivt ställe, det var mer typ stormarknad. Där fanns ett väggskåp jag tyckte verkade OK. Femtonhundra tyckte jag dock var lite i mesta laget för ett alldeles vanligt vitt, fyrkantigt skåp utan några som helst finesser. Jag menar, man får ju ett nästan likadant skåp, fast mycket större och benämnt "garderob" för en tusenlapp. Som tur var tog jag på glasögonen och upptäckte att jag missat den sista nollan på prislappen. Det var femton TUSEN de skulle ha!
 
Många gånger får man vad man betalar för men många gånger har prissättningen av en produkt ingen rim o reson men så länge folk är korkade och går på det så finns ju marknaden. Man måste vara prismedveten och förstå att pris och kvalitet inte alltid är samma sak. Forum av det här slaget är ju förträffligt när det gäller inköp av tex badrumsinredning...kolla andras erfarenheter först och handla sen.
 
andersmc skrev:
Nu behöver det ju inte vara så att folk avstår från dörrar för trettio tusen, massiva bänkskivor i ädelträ och granitkakel för 2000 kr/m² bara för att de är fattiga. Det kan ju också vara så att de helt enkelt inte bryr sig.
Ja precis. "Plånbok" kanske gav en oönskad signal om att det bara är tillgång på pengar som styr, så menade jag inte. Jag kan tänka mig många saker jag har råd med men som jag gärna avstår för att jag inte tycker det är värt pengarna. Och för all del, saker jag inte har råd med som är värt vartenda öre, om man hade dom....:)
 
Till vårt badrum så funderar jag på att bygga ett spegelskåp själv. Det kan rimligtvis inte vara så svårt. Några löpmeter snickerivirke i fin kvalitet, en MDF-skiva som baksida, vanlig färg, några spottar av rätt IP-klass, glasgångjärn och dubbelsidigt spegelglas ihopsatt borde kunna bli rätt snyggt och inte alltför svårt att bygga heller. Och inte alls i närheten av vad ett spegelskåp kostar.
 
250' för ett badrum, ja då har man inte snåla iaf. :)

Mitt på 8m2 kostade totalt 25' ink en duschkabin för 6'.
Men jag skulle förmodligen inte se skillnad på ett spegelskåp för 1000kr och ett för 30000kr heller och det är väl bra för mig men jag förstår att det finns andra som gillar dom dyrare då det ju har en del med vilket intresse man har att göra.

T.ex när jag skulle köpa badrumslampa så tog jag en som jag tyckte såg ok ut tills jag tittade på prislappen och kunde konstatera att den kostade lika mycket som en Edelbrock 1403. :eek:
Så jag bytte till en som såg typ likadan ut men kostade 400kr........
 
skalman1 skrev:
250' för ett badrum, ja då har man inte snåla iaf. :)

Mitt på 8m2 kostade totalt 25' ink en duschkabin för 6'.
Men jag skulle förmodligen inte se skillnad på ett spegelskåp för 1000kr och ett för 30000kr heller och det är väl bra för mig men jag förstår att det finns andra som gillar dom dyrare då det ju har en del med vilket intresse man har att göra.

T.ex när jag skulle köpa badrumslampa så tog jag en som jag tyckte såg ok ut tills jag tittade på prislappen och kunde konstatera att den kostade lika mycket som en Edelbrock 1403. :eek:
Så jag bytte till en som såg typ likadan ut men kostade 400kr........
Det är just det jag tyckte också att 250.000:- är inte rimligt att lägga i ett badrum.
Det är trots allt en rätt avancerad historia att totalrenovera ett badrum.
Allt gammalt skall ut, väggar rivas eftersom reglarna inte sitter tillräckligt tätt för att kakla.
Regla om i väggarna och dra el och vatten, komplettera reglar i golvet med kortlingar som vi kommer åt underifrån i torpargrunden, elslingor i golvet samt flytspackla, nya väggar och tätskikt på golv o väggar, kakla väggar o golv m.m..... Ny inredning som skall monteras.
Det drar iväg och lösningen för att hålla nere kostnaden är att försöka klara av det mesta på egen hand.
Planeringen är nog viktig så det inte går snett någonstans.
Min rubrik "Mycket pengar = Dyrt?" är en reflektion över att det hänt en hel del sedan 1987 då huset var nytt. Många tycker säkert det är naivt av mig att inte förstå kostnadsläget för att anlita hantverkare (trots ROT-avdrag)
 
F
Wide Glide skrev:
Det är just det jag tyckte också att 250.000:- är inte rimligt att lägga i ett badrum.
Det är trots allt en rätt avancerad historia att totalrenovera ett badrum.
Allt gammalt skall ut, väggar rivas eftersom reglarna inte sitter tillräckligt tätt för att kakla.
Regla om i väggarna och dra el och vatten, komplettera reglar i golvet med kortlingar som vi kommer åt underifrån i torpargrunden, elslingor i golvet samt flytspackla, nya väggar och tätskikt på golv o väggar, kakla väggar o golv m.m..... Ny inredning som skall monteras.
Det drar iväg och lösningen för att hålla nere kostnaden är att försöka klara av det mesta på egen hand.
Planeringen är nog viktig så det inte går snett någonstans.
Min rubrik "Mycket pengar = Dyrt?" är en reflektion över att det hänt en hel del sedan 1987 då huset var nytt. Många tycker säkert det är naivt av mig att inte förstå kostnadsläget för att anlita hantverkare (trots ROT-avdrag)
Jag tror ändå att nån försöker röva dig. paul-Staffanstorps siffror på 90000-30000 ROT låter rimlig. Om du trots det landar på 100kkr så skulle kakel, klinker, inredning kosta 150kkr och det låter inte rimligt.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Ser inte riktigt poängen med att tycka saker om vad inredningen kostar. Det är väl bara att räkna efter? Här kostade alla prylar (och då räknar jag skruvar, reglar till bjälklag, vprör, inredning kakel belysning tak färg, vvs-material etc etc) 115k tror jag. Det hade varit ENKELT att få det att kosta 150 - så utan att veta exakt vilka prylar det handlar om verkar det magstarkt att säga att det är orimligt?

Varför inte bara räkna efter vad allt kostar - går säkert att hitta priser på nätet på det mesta.
 
Porslin och möblemang kan man med fördel köpa i Tyskland, då kan man få top-of the line för Svedbergspriser.
 
Det kanske är fel forum att be om kommentarer till renovering av badrum.
De flesta här verkar ha ordentligt koll på vad saker och ting skall kosta vid renoveringen.
Själv har jag aldrig tidigare haft kontakt med hantverkare/byggfirmor.
Huset var nyckelfärdigt och under åren har jag bara småpillat på huset. (målat och ändrat lite)
Badrummet är det första projektet vi känner måste åtgärdas.
Självklart har vi kontrollerat så gott det går på nätet för att få priser.
Utan att se grejerna är det svårt att jämföra.
Prisbilden är grundad på 3 olika firmor som gett offerter + 2 firmor som visat ett nästan oförskämt engagemang.
Känslan av att de provar att skicka upp priset p.g.a. vår okunnighet är påtaglig.
Vi stoppar planerna att renovera för tillfället och försöker lära oss mer innan vi startar.
Tack för hjälpen alla (y)
 
....det jag menar är att du ska räkna efter sjlälv på inredning, kakel etc. Det är snabbt gjort. Sedan har du ju en bra indikation från Paul mfl kring vad arbetet ska kosta.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
....det jag menar är att du ska räkna efter sjlälv på inredning, kakel etc. Det är snabbt gjort. Sedan har du ju en bra indikation från Paul mfl kring vad arbetet ska kosta.
+1.
Paul's uppgifter om arbetstid och därmed arbetskostnad verkar relativt rimliga. Visst kan det vara både uppåt och nedåt en bit, men du hittar ju ungefär rätt i tiotusenkronorsintervallet.
Sen får du helt enkelt fråga dig (räkna menar jag) om kakel och inredning i offerten motsvarar mellanskillnaden mellan offert och priset för arbete + basmaterial.
Annars är du lurad, alternativt alldeles för mycket hantverkarens marknad för tillfället.


När jag läser denna tråd så vet jag inte om jag ens vågar nämna vad vårt badrum gick på ... :surprised:
 
Wide Glide skrev:
Efter sammanställning av alltsammans hamnar det på mellan 200.000: till 250.000:-
Har kanske missat det i tråden, men hur mycket är arbetskostnad och hur mycket är material i offerterna? Och är priset före eller efter rotavdrag? I så fall max 2-personers-avdrag? (Jag har också börjat plocka in offerter på ombyggnad av ett par badrum.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.