Vi tänker byta ut allt i vårt gamla badrum och kikat runt både på nätet och i affärer / utställningar.
Efter sammanställning av alltsammans hamnar det på mellan 200.000: till 250.000:-
Ett underskåp med spegel+skåp kostar 30.000:- och likadant är det med det mesta av prylarna.
Har jag missat något under åren som gått?
Huset är byggt i slutet av 80-talet och kostade då totalt 630.000:- med tomt och VA.
6,5m² är badrummet och det är frågan om helrenovering.
 
T
Mja, du behöver inte köpa dom dyraste fabrikaten såsom Dansani och Aspen, finns mycket andra fina och prisvärde saker ute på nätet. Slå en flukt på www.sigro.se eller www.bygghemma.se
 
Badrum för 250.000:-.....hmm.....väldigt stort?
 
Det finns ju ganska OK skåp med spegel osv för 5 - 6000 också, och ändå billigare (men om man väljer ett för 3000, då kanske det börjar synas att det inte kostar 30 000).

Nu är det iofs typ 3 år sedan vi fixade vårt sista badrum, men då kostade möbler, porslin, badkar osv. inkl. dusch och blandare ca 30 000. Och vi valde inte primärt billigt. Det hade lätt gått att komma ner i halva summan, utan nämvärd skillnad i utseende.
 
Jo, det finns billigare skåp men då kan vi ha kvar de gamla.
Kvalitet och utseende på de gamla är bra och kan kanske fixas till.
Förstår ändå inte att man får välja relativt dåligt till så mycket pengar.

De flesta pengarna är självklart till omgörningen av golv väggar som skall kaklas.
Ca: 150.000:- till 180.000:- för material och hantverkare. (beroende på kakel och grundjobbet.)
60.000:- till 70.000:- för duschhörna, vägghängd toalett, Vedum Flow över och underskåp, blandare till dusch och tvättfat, handdukstorkare och golvvärme.
Vedum Flow.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hög nivå :)
...då är det väl bara att köra....
 
:) Jo, det blir väl så.....
När notan är betald och man fått som man tänkt är allt bra (y)
 
Jag har kollar på lite olika badrumsinredningar och kan inte se skillnad på dyrt och billigt. Känner jag på lådorna och hur bra de "känns" så kan jag inte känna någon koppling mellan pris och upplevd kvalitet.

Till vårt badrum som vi ska göra om till årsskiftet är Svedbergs Bianca och IKEA Godmorgon huvudalternativen, och jag tycker att IKEA verkar ha högre kvalitet. På Svedbergs-skåpet är det dessutom bara luckans färg man kan variera. Känns billigt.

Det "roligaste" jag sett i badrum är luxskivor som man kan bygga ihop egna väggar, bänkar, kommoder, handfat osv med och sedan kakla. Då kan man få ett unikt badrum.

Badrumsskåpen över 30000:- ser ofta bordellaktiga ut tycker jag :D.
 
Har man bara tålamod så kan man fynda. Vi köpte ett jättefint franskt skåp med spegel och marmorskiva som var nedsatt från 15 tkr till ca 4 hos Comfort i Visby. Sedan gjorde Hustrun ett liknande kap på Blocket till ett annat badrum.
 
Bergvärme: 112 000:-
Kök inkl vitvaror: 68 000:-
Badrum inkl allt: 27 000:-
Toalett Nr.2: 7000:-
Sovrum: 8000:-
Gästrum: 5000:-
Vardagsrum: 10000:-
Tvättstuga/dusch: 20000:-
Vindskivor: 4000:-
" Inplåtning av hela skorstenen " : 4500:-
Ny altan ( grunden av betong fanns ): 6000:-
Målning av Huset 2 ggr: 13000:-
All El & All VVS utbytt: 12000:-

Allt är gjort själv iof förutom bergvärmen & inplåtning skorsten! Jobbar med Elektronik & Hydraulik..
Är inte meningen att vara oförskämd med detta inlägg, men jag blir bara så paff ibland över hur jäkla mycket cudos vissa kan lägga och ibland hur man faktiskt ens kan få det att kosta så mycket, självklart spelar det ekonomiska läget in samt hur kunnig man är! Har man lust att bränna iväg en kvarts mille på 1 badrum..så go for it! Detta är lite under vad jag totalt lagt på vårat hus, och då är det bara fin-kakel från FF kakel samt Svedbergs kommoder...vattenburen golvvärme i badrum/tvätt.mm kök från HTH samt vitvaror från Bosch och Miele & Samsung samt Kenwood, Färgen till huset är Demideek Optimum, kärnvirke till vindskivor.mmmmm

Mvh den självgode ;0
 
  • Gilla
oceanis och 8 till
  • Laddar…
Jag blir alltid nyfiken i dessa badrumskostnader trådarna eftersom jag nyss byggt ett badrum.
Men jag började med en gräsmatta o byggde ut med ett badrum i utbygget. Så vad är kostnaden för badrummet o vad är kosten för byggnaden?
7kvm badrum medTätskikt, flytspackel, kakel, inredning, porslin,vvs, färg o el gick på ca 70.000:-
17kvm utbygge + plus övervåning gick loss på 200.000 med tvättstuga, badrum o barnrum.
 
Krilleman
200-250 låter som sagt hiskeligt dyrt för 6,5m2 badrum.........

Ska du klä hela rasket i bladguld?
 
Hehe :D, nej det skall vara vanligt kakel......
Priset jag fått är från 3 olika leverantörer och jag reagerade på priserna förstås.
Ytterligare 2 firmor ville inte lämna offert utan ville köra timkostnad som de inte vill precisera.
Det känns inte bra så därför skrev jag här och ville höra kommentarer.
Det lutar åt att fixa det mesta helt på egen hand.
Ett bra forum här där jag följer flera trådar och får tips o råd.
Återkommer senare i år hur det går och vad det blir för prislapp på allt. (egen tid får bara uppskattas)
 
Jag såg att Sigro säljer Vedum, det du visar på bilden kostar ca 20 000 där (exkl. blandare).
 
Personligen brukar jag uppskatta ett normalbadrum till mellan 80-100 arbetstimmar...

Då räknat från att riva ut det gamla och ändra om reglar m.m till det är funktionellt.

Då har vi en delsumma på i runda slängar 50000:-

Till detta kommer kostnader för VVS- och EL-arbeten beroende på omfattningen, ca: 15000:- (varav mat. 5´)

Uppskattad kostnad för reglar, skivmaterial, flytspackel, tätskikt mm...högt räknat cirka 25000:-

Då har vi en kostnad på ARBETE: 60000:- -ROT = 30000:- och MATERIAL: 30000:- = 60000:-

Tillkommer gör plattor och inredning !

Personligen tycker jag detta brukar stämma ganska bra mellan tummen och pekfingret naturligtvis.

Är det putsade väggar som rasar och det behöver putsas om kan man slänga på en 10´till typ... etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.