ullberg
Både twintec och kinetico säljs i Sverige men ÅF:en till twintec brandar av någon anledning om filtret med sitt företagsnamn, du hittar det lätt om du söker, om du inte hittar så säg till så fixar jag en länk när jag sitter framför en dator...
 
ullberg
Har du kommit vidare i dina funderingar @Suhagg? Jag skrev just i min egen tråd om hur nöjd jag är, och jag inser att det enda jag inte är nöjd med är att jag inte tog tag i det här tidigare (tja och att det ändå kostade en slant, men få saker är tyvärr gratis, lätt värt det tycker jag iaf), hoppas du hittar en lösning som passar ditt behov!

/U
 
jag skulle rekommendera ett volymstyrt filter. alltså du räknar ut kapaciteten hur mycket vatten du kan förbruka innan massan är mättad. då får du effektivisering på saltförbrukningen. den tar alltså bara salt när de verkligen behövs.
dubbeltuber känns bara onödigt då man oftast har rätt ont om plats också.
 
ullberg
xhenkex skrev:
jag skulle rekommendera ett volymstyrt filter. alltså du räknar ut kapaciteten hur mycket vatten du kan förbruka innan massan är mättad. då får du effektivisering på saltförbrukningen. den tar alltså bara salt när de verkligen behövs.
dubbeltuber känns bara onödigt då man oftast har rätt ont om plats också.
Jag håller helt med om volymstyrningen (tycker dock mig se att de flesta skriver flödesstyrt, men jag tycker du har rätt i att det ska vara volym), men inte om att dubbeltuber ska väljas bort för att de är stora (kanske av annan anledning, men inte det).

Mitt filter
(som har dubbeltuber) är till dimensionerna ett av de minsta jag fick mig föreslaget, bara för att det är två tuber behöver det inte vara stort, tvärt om, eftersom den andra tuben går in när man regenererar spelar det ingen roll om man gör det lite oftare (-> mindre tuber)
 
ullberg skrev:
Jag håller helt med om volymstyrningen (tycker dock mig se att de flesta skriver flödesstyrt, men jag tycker du har rätt i att det ska vara volym), men inte om att dubbeltuber ska väljas bort för att de är stora (kanske av annan anledning, men inte det).

Mitt filter (som har dubbeltuber) är till dimensionerna ett av de minsta jag fick mig föreslaget, bara för att det är två tuber behöver det inte vara stort, tvärt om, eftersom den andra tuben går in när man regenererar spelar det ingen roll om man gör det lite oftare (-> mindre tuber)

du måste ju ändå ha en viss storlek på dom för att du ska kunna klara av flödet. Maxflödet är ju rätt viktigt vilket gör att du inte kan gå på hur litet som helst. Driftskostnadsmässigt tror jag dock inte de skiljer så överdrivet mycket men visst måste den oavsett filter ta en viss mängd med salt för att massan ska bli renspolad. Men ja vi är nog inne på vilken typ system. Sen finns det ju olika fabrikat men många har ju samma funktioner.
 
Har inte kommit vidare. 11 i hårdhet har jag så det är inget extremt. Inte så förtjust i fler prylar som ska underhållas drivas och bytas ut med jämna mellanrum. Funderar just nu på Aqua 2000 för att skona vitvarorna om det funkar?
 
ullberg
Jag förstår din inställning, det är sannolikt delvis för att minnet är så kort (fakturan kom ju för flera månader sen) som jag är så nöjd, vi våndades mycket innan investeringsbeslutet togs, det är väldigt mycket pengar i vår familj (en av våra bilar är värd max hälften av utrustningen vi renar vattnet med...)

Aqua 2000 har jag alltid varit skeptisk till (men har inte kunskap att själv avfärda dess verkan) trots att den såldes i en butik jag en gång jobbade i, och i den andra tråden kom det ju nyss en länk till en intressant utläggning (mer om det där).

Lycka till med vattnet, även om lösningen blir nollalternativet!

/U
 
Mikael_L
Jag köpte idag en liter kalcinex
kalcinex.png För att i viss mån råda bot på våra kalkproblem i efterhand.
Ett kg diskmaskinssalt i månaden går det också i diskmaskinen.
Så förutom kalkfläckar på badkar, tvättställ, diskbänk, väggen bakom duschen så lider vi ju inget speciellt av kalket.
Jag hoppas detta dundermedel ska vara så effektivt som det påstås, att ta bort kalkfläckarna. :)

Jag följer denna tråd med stort intresse, ty plötsligt kanske jag ruttnar på kalkhelvetet och vill köpa en avhärdare. :cool:
 
ullberg
@Mikael_L: Det bästa medlet vi hittat är Hessa kalk.... (Kanske kalkbort, men i alla fall den produkt från Hessa som är specifikt för kalk), har du provat den? Vi var storförbrukare fram till för ett par månader sedan. Funkade bra men det gäller att hålla efter det hela tiden annars får man skrubba tills krogarna blöder. Rapportera gärna hur bra det där medlet är (gärna i relation till exv Hessa om du provat den), alltid bra att veta vad som är Da shit, även om vi lyckligtvis inte har problem hemma längre (vi har om inte annat många vänner med egen brunn och liknande problem).

/U
 
Mikael_L skrev:
Jag köpte idag en liter kalcinex
[bild] För att i viss mån råda bot på våra kalkproblem i efterhand.
Ett kg diskmaskinssalt i månaden går det också i diskmaskinen.
Så förutom kalkfläckar på badkar, tvättställ, diskbänk, väggen bakom duschen så lider vi ju inget speciellt av kalket.
Jag hoppas detta dundermedel ska vara så effektivt som det påstås, att ta bort kalkfläckarna. :)

Jag följer denna tråd med stort intresse, ty plötsligt kanske jag ruttnar på kalkhelvetet och vill köpa en avhärdare. :cool:
Låt mig glänta på himlens portar åt dig!
Öppna diskmaskinen och titta på insidan av luckan. Sen tittar du på din diskbänk där vattnet har fått lufttorka.

Tänk dig sedan att det kan se ut så i hela köket och badrummet.

lycka till med skrubbandet! Och när du fått bort gårdagens är det bara att börja med dagens, för att imorgon ta hand om morgondagens. 😄

Ps! Medlet fungerar bättre med varmt vatten.

Jag hade 6 i hårdhet och har aldrig ångrat mig. 😄

Ledsen jag kunde inte låta bli att retas lite. 😁
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Mikael_L
Jaja ... :)

Som jag skrev: "ty plötsligt kanske jag ruttnar på kalkhelvetet" ... ;)
 
Hemmakatten
Problemet är inte bara kalkfläckar. Hos oss kalkade vår varmvattenslinga i ack.tanken igen vilket medförde byte av tank och rörmokeriarbeten till en nätt kostnad om 26'. Alla maskiner och kranarna tar stryk av för mycket kalk i vattnet .
 
Obs: installation av avhärdare behöver inte betyda enkelbiljett till himmelriket.

Det kan som i mitt fall leda till kopparfällning i varmvattnet. Kalket är bra nu men grönt hår är inget vidare.
Vår varmvattenberedare gillade inte det "nya" vattnet och öser ur sig koppar.
Problemet är att vvbn är integrerad i värmepumpen. Så lösningen är att köpa ny vp = 100k eller ta in en fristående beredare.

Fixa en vattenanalys och få fatt på någon kunnig att tolka det åt dig. Ja gjorde tyvärr inte det.
 
Mikael_L skrev:
Jag köpte idag en liter kalcinex
. :cool:
När du ska avkalka kaklade väggar så får du först blötta fogarna med vatten innan du sprayar på avkalkningsmedel. Det gör man för att skydda fogarna som annars löses upp i medlet Fogmassan tål inte syror.
gaia
 
mikael_l, finns Kalcinex att köpa till vettigt pris i någon fysisk butik?

ps. det var en tung dag när jag fick reda på att Citek hade konkat för något år sedan, bättre medel finns inte, och billigt var det! ds.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.