J Jeanette Bolstad skrev:
Vi funderar på att byta från direktverkande el till bergvärme. Fick offert på ca 350000 . Vi bor i två våningshus, lite annorlunda planlösning.
Du har alltså dragit ledningarna själv?
Skicka gärna lite fler bilder:)
Undrar även om du behandlar kopparledningarna, så de behåller sin färg och inte ärjar .
/ Jea
Det lät inte så farligt, jag antar att bv är inräknat och med borrning och tex en Nibe så landar sannolikt bara det på närmare 200k. Sen vet jag inte vad det är för radiatorer, men är det tex klassiska lenhovda så hamnar, 15 sådana, säkert på 70-90k.

Jag har dragit kopparledning ar själv, det är svårt att hitta folk som löder rör dessa dagar och framförallt blir det nog väldans dyrt. Jag behandlar dem inte, däremot är det viktigt med rengöring efter lödning. Sedan får den en fin jömn mörkbrun färg efter några år. Alternativt så kan man göra som man gjorde förr och måla inte dem i golvsockelns färg.
 
  • Gilla
Jane Abrahamsson
  • Laddar…
Nu i dagens läge så finns det kanppt någon som mjuklöder ( och snyggt blir det ) utan det ska vara med press och det är inga gratisgrejer, kapilär som det heter kostar bara en 1/3 mot kläm. Vid lödning är det bara koppar som gäller och något dyrare en elförzinkade, men det går ingen på att löd är billigare. Det med press, undrar om det är tickande bomb, i Tyskland har dom pressat i många år, men någon statestik därifrån finns inte.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med press, undrar om det är tickande bomb, i Tyskland har dom pressat i många år, men någon statestik därifrån finns inte.
Här hemma är de första presskopplingarna drygt 20 år gamla. Jag tänker att även om någon börjar läcka så går det så snabbt att byta att det är ett minimalt problem. Och det är ju så galet smidigt att pressa så även om kopplingarna är mycket dyrare så kör man ju det ändå.
 
MathiasS MathiasS skrev:
någon börjar läcka så går det så snabbt att byta
Snabbt att byta, går inte att få isär, bara sågen som gäller och kapa rören
 
J jonaserik skrev:
Snabbt att byta, går inte att få isär, bara sågen som gäller och kapa rören
Ja exakt kapa bort och ersätt.
 
galento
M Mjauet skrev:
J

Ja, bor norr om Gävle. Massvis med bergvärme-hus här i trakterna men de husen går åt som smör.

Tack för de bra svaren. Trots denna tråd, har jag blivit bara ännu mer fundersam. :D
Vi funderade också på detta när vi köpt huset men tyckte investeringen var för
kostsam. Så vi behöll el elementen men bytte till nya med elektroniska termostater och satte in en LLVP . Lite vedeldning också och vi har varit nöjda med det.
 
Jag konverterade förra året,
Nibe-pump med 240m hål.
Lågtemperaturssystem med 22 raddar.

Tror jag betalade runt 320K till slut, 212K för pump & hål och runt 108K för konverteringen, men då gjorde jag hela konverteringen själv. Dock köpte jag varenda verktyg jag behövde istället för att hyra. Ville göra allt i lugn och ro i en takt som passade mig.
(alla som lämnade offert hade sådana udda idéer på rördragningen också för att det är jobbigt att borra sig igenom bjälklaget på korrekt plats 22ggr.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.