Krilleman
Jag antar att du menar en 21:a eller en 22:a med dubbla vätskepaneler.

Första kontrollen man bör göra på alla kalla radiatorer är att lufta ordentligt och kontrollera att "piggen" fjädrar fritt under termostaten.

Är även denna radiator med samma lock som på bilden ovan så sitter med största sanorlikhet en MMA insats i termostathuset.

Lossa termostaten på den stora kromade muttern och kontrollera piggen där under!

Fjädrar piggen åter ut som den ska när du trycker in den?

Termostat med märkningen MMA på en radiator, röd pil visar på insatsen som ska kontrolleras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av olika typer av radiatorer med olika panel- och konvektionsplåtskonfigurationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är nog inte samma som de andra radiatorerna men principen du beskrev använde jag och fick då loss termostaten. Piggen in i elementet fjädrar fint. Kändes dock som att den kanske inte åkt hela vägen ut så jag testar att köra utan termostat inatt så får vi se om det blir varmare imorgon.

Återkommer med svar, tack!
 
  • Vit radiator med avtagen termostat som visar piggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en radiatoranslutning med borttagen termostat och synliga ventiler samt rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det ser ut som en Epecon Integra. Och dom har precis gjort om denna radiatorn till 40cc.

Bara för något år sen så hade denna radiatorn 50cc på anslutningen och tilloppet på "fel" sida kontra svensk standard.

Och jag tycker att ögonmåttet säger mig 50mm cc på dina anslutningar.
Om det är 50mm cc ska tilloppet kopplas till HÖGER enligt din bild. Kikar du upp mellan konvektionsplåtarna så syns tilloppsröret som går upp till termostaten på den högra anslutningen .

När Epecon gjorde om denna radiator från europastandard 50cc & "felkopplad" till dagens "Integra40" så ändrade dom på tillopp och retur till svensk standard, precis som Termopanel V4 är. (Se min tidigare bild)

Så boven i detta drama kan faktiskt vara att den som kopplade in denna radiator missat detta och flödet går baklänges! 30-40% effektförlust i och med att det varma vattnet går in i botten först. Det avsvalnade vattnet flödar ut ur termostaten baklänges.

Bekräfta först att dina anslutningar har måttet 50mm centrum till centrum!

??? :thinking:
 
Tack igen för snabbt svar!

Förlåt mig men jag förstår inte vad jag ska mäta när du säger centrum till centrum på anslutningarna. Är det från centrum på rör 1 till centrum på rör 2?
 
  • Gilla
Patzie
  • Laddar…
Krilleman
Precis, hur långt är det mellan dessa två kromade rören? Det är oftast lättare att mäta kant till kant (på samma sida såklart) konstra centrum till centrum. Måttet blir det samma.

Kromade rör under en radiator med ett rött mätverktyg som visar avståndet för att uppskatta måttet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar på 50mm!

Alternativet till 50mm är 40mm.
 
Redigerat:
Tack igen!

Det är precis som du misstänker 50mm mellan dem.

Det högra röret är varmare än det vänstra så jag antar att till röret är på höger sida.

Vad innebär detta och vad gör jag nu?

Tack!
 
S SolenSkiner skrev:
Tack igen!

Det är precis som du misstänker 50mm mellan dem.

Det högra röret är varmare än det vänstra så jag antar att till röret är på höger sida.

Vad innebär detta och vad gör jag nu?

Tack!
Det borde ju vara rätt om du läser @krilleman_215 förklaring. Hur blev det utan termostatvred på inatt?
 
Krilleman
Ja, är det högra röret varmast på radiatorn med 50mm cc så är den korrekt kopplad.

Om stiftet fjädrar ut fint som det ska så följ det som ekaa88 skriver, ta bort termostaten helt ett dygn och se om det gör skillnad!
 
En större radiator avger mer värme och måste inte nödvändigtvis vara lika varm som ett mindre.

Är det tillräckligt varmt i rummet så är det inget fel.

Om inte så har du för lågt flöde över radiatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.