carra skrev:
Till komplettering av vad hemmakatten skrivit....Din egen försäkring gäller när träd, även grannens träd, faller och förorsakar skador hos dig. Det måste dock ha varit storm 24m sek men bolagen brukar acc. 21msek,även I byarna.

Försäkringen din gäller dock inte all egendom som skadas av det fallande trädet. Se dina försäkringsvillkor vad avser begränsningar. Har du en tilläggsförsäkring för byggnad,kan heta husplus,Stor villaförs.eller liknade är den mer omfattande.
du hann före där carra(y)
tror min kallades för allriskförsäkring och den skulle enligt förs tjänstemannen gälla om grannens träd ev trillar på mitt hus eller uthus bilar eller båtar mm,
 
Hemmakatten
itbyggarn skrev:
om man klickar på bilden så går det o se tydligt på både bark o krona att det är en tidsfråga innan trädet ligger på backen, tog en allriskförsäkring som enligt förs bolaget skulle gälla mot fallande träd, mitt förs ersätter mig och kan sedan i sin tur kräva trädägaren på skada som dom murkna träden ev orsakar när dom trillar. va skönt att ni blev av me eken,
Haha, jag var lite otydlig. Det var björken som var murken, inte eken, och det var tur att vi inte tog ner björken själva för den hade garanterat fallit över vår nybyggda sjöstuga. Eken har vi lagt stora pengar på att bevara, den är uppåt 300 år, 25-30m hög och står nära huset. Dock har eken en klyka som är stabiliserad med band mellan de två huvudgrenarna. Arboristerna kommer ut vart 4- 5 år för att kolla att allt är bra med eken. Vi har flera ekar men denna är den största, solen strilas vackert genom lövverket. Ska tillägga att vi har en stor naturtomt på13000 kvm så vi har plats för några ekar och andra träd.

Men för att återgå till försäkringsfrågan. Jag trodde att det var så att grannen skulle bli ersättningsskyldig om han inte åtgärdar tar ned träd som är bevisat dåliga (arboristutlåtande) och som han vet om. Räknas inte det som vårdslöshet och något slags medvetet "uppsåt" att inte åtgärda?

Något ansvar är jag säker på att han har. Vi hade en gång en gammal ärvd tomt, totalt förfallen, även huset. Innan vi hann riva huset blåste nåt gammalt träd och en del tegelpannor ner på grannens inglasade veranda så några fönsterrutor gick sönder. Självklart betalade vi nya glasrutor, men det skulle vi alltså inte behövt göra?
 
T
Prata med kommunens miljökontor om din oro för de murkna träden och lika så det som lutar och be att de kommer ut och tittar.
Jag vill minnas att de kan ålägga om fällning om de anser att de innebär en risk, kommunen kan även fälla träden på grannens bekostnad om han vägrar göra det själv.
De friska träden kan du däremot inte göra så mycket åt, löven är bara att stå ut med och man "äger inte sin utsikt" eller solinsläpp.
Du kan ju alltid köra bensindriven lövblås tidiga morgnar när grannen är i stugan... :)
 
Kanske inget svar på din fråga, men några tankar utifrån bilden om du kan övertyga grannen.
Område behöver gallras och jag skulle ta bort björkarna och gallra ut så att ekarna får fria kronor.
Eken trivs inte när den får konkurrens om kronutrymmet och kan man behålla dem blir det fina vårdträd.
Det verkar ju vara naturtomt och få några fina ekar är ju bara positivt, har själv fyra ekar på tomten och många kring fritidshuset. Vid fritidshuset har asp och björk rensats bort till förmån för ekar som nu börjar bygga vida kronor.
Gör en plan/beskrivning av hur området i tomtgränsen skulle bli vackert och tilltalande om man gör några sådana åtgärder. Tror du det går att vända retoriken till grannen med att vi kan göra området bättre/vackrare istället för att "jag vill ta ned pga av att träden kan ramla i huvudet på oss".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.