Smideskostnaden är endast en gissning men ca 10 000 för den delen, fläkten för varmluften kostar inte så mycket.
Spisbygget ca 75 000 :- svår att prisa men 100 tim och lite extra material är vad jag tänkt på här.

Varm luft kommer det att bli men hur mycket,,?

Har du talat med Tätarna?
 
När du säger "talat med tätarna", hur menar du då? Vad skall jag prata med dem om så att säga? Kanalerna är inspekterade, helt tätade och provtryckta om det var det du tänkte på? Så där är allt klart.

Frågan är ju då precis som du säger, hur mycket varmluft det kommer? Jag förstår att du aldrig kan lämna någon garanti, men om du får gissa? Om vi talar om denna skala i procent där en insats gav 80% och en vanlig öppen spis gav 7%. Vad tror du vi hamnar då? Finns det ens möjlighet att komma upp i närheten av 50% eller är det helt borta ur bilden? Återigen, gör en gissning då det är bättre än ingenting. Blir oavsett bättre än min gissning :)

Sen tänkte jag också höra vad ni tror om bilden jag länkade till ovan. Om ni trycker fram länken kommer ni till en större bild och det ser verkligen ut som dem skippat "kanten" och det ser också ut som det är samma material hela vägen in. Och glasrutan verkar också inte vara nerdragen hela vägen.

Vad tror ni? Kan jag bygga över "kanten", dvs mura upp över den på något sätt så "golvet" blir densamma i hela eldstaden och när man sänker ner glaset så går det mot "golvet" istället för "kanten" som innan. Vet inte hur bra jag förklarar, men någon kanske förstod :)

All hjälp uppskattas väldigt mycket!
 
Problemet med en öppen spis är att man inte kan strypa utflödet speciellt mycket utan att det ryker in. När rökgaserna blandas med stora mängder luft får man en stor förlust av att denna luft måste ersättas med kallare utomhusluft. Dessutom blir inte rökgaserna speciellt varma, så det går inte att utvinna några större mängder värme ur dem. Jag gissar att 7% verkningsgrad är ett extremfall som tillverkare av kaminer och insatser gärna publicerar. Skall det vara en öppen spis lär du dock aldrig komma upp i 50% verkningsgrad. 15 - 20% är nog inte orimligt.

Den öppna spisen må ha varit effektiv på sin tid när den för kanske 900 år sedan började ersätta den öppna elden under hålet i taket. Dock måste den numera klassas som omodern och ineffektiv sedan mer än 300 år. Det är något man har för närheten till elden. Vill man ha ut värme är de ett dåligt val.

Erik
 
Hej igen,

En kant finns där nog, även om jag har svårt att se. Troligen är insatsens material matchat med resten, det framför eller tvärtom egentligen..


En effekthöjning får du, men hur stor, helt utan underlag gissar jag som svar på din fråga att relativt till de andra lösningarna torde föreslagen lösning hamna nånstans mellan 20-35%.

Tätarna bygger väl även spisar har jag för mig? det var iallafall så jag tänkte.

Angående den prissättningen jag gav dig så är det endast en anvisning, det förutsätter en del förtroende mellan dig och entreprenören. Ett roligt projekt att bita i tycker jag, synd att det är på fel ställe. Fel ställe för mig.
Funderar på detta med kanten du ogillar, kan hålla med dig till viss del och vet ärligt talat inte om det finns nån lösning "på hyllan" för detta, Dock går det att skära i även en insats och låta en hisslucka täta mot ett stenmaterial. Men återigen, patentlösningar... men viss vore det kula att kapa i en insats i denna prisklassen och modifiera den på detta vis... så länge nån är villig att betala.
Vad skull en en spis som du vill ha den vara värd för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.