T Trallalaaa skrev:
Ja, det blev färdigmurat i november och jag fick också lagt på dräneringsplast så att jag kunde börja täcka över innan kölden satte in. Nu i vår har jag haft ett antal andra projekt med högre prioritet (garage och altan) så det enda jag har gjort sedan dess är att täcka över med lite mer grus och jord som jag hade grävt bort, plus att jag placerade några stenbumlingar jag grävt fram på sidan av källaren som kunde hålla emot jord/grus och dessutom fungera som en (mycket brant) trappa.

När jag väl får tid igen ska jag ta bort formen, lägga på puts, göra dörr och lägga på mer jord på toppen. Tänkte köra med markduk innan jag lägger på mer jord så att jorden inte bara rinner igenom gruset. Men det ska ju vara lite fuktigt i en jordkällare också, så jag är rädd att jag kanske gör den för torr, det får framtiden utvisa.
[bild] [bild] [bild] [bild]

Vad kom du fram till när det gäller att lägga markduk på raket?
Har du fått den temperatur du ville ha? Hur justerar du den, samt hus justerar du fuktigheten?

Körde du med dubbla dörra, alltså sluss?
 
T terzy skrev:
Hur håller du uppe/nere fuktigheten?
Vad blir det för temperatur. Och sänker man temperaturen genom att bara lägga på mer jord uppe på i så fall om det
skulle vara ett problem. Har du tvådörrar? alltså en sluss in för isolera vid dörren?
Som jag beskrivit i tråden så fungerar detta inte som en jordkällare, dels är den för liten och inte heller byggd på det sätt som krävs. Fungerar mer ett förråd som jag tyckte var lite annorlunda och ser trevligt ut på tomten :)
 
T terzy skrev:
Vilka är alla skift?
Jag tänker att alla längsgående skarvar där murbruk finns placerat kallas skift. Kanske fel termer att använda.
 
Buford Buford skrev:
Som jag beskrivit i tråden så fungerar detta inte som en jordkällare, dels är den för liten och inte heller byggd på det sätt som krävs. Fungerar mer ett förråd som jag tyckte var lite annorlunda och ser trevligt ut på tomten :)
Tack för snabbt svar hur mycket kostade det med material?
 
Buford Buford skrev:
Jag tänker att alla längsgående skarvar där murbruk finns placerat kallas skift. Kanske fel termer att använda.
Det är säkert rätt, ville bara dubbel kolla om det även gällde väggare eller bara i murbruket i valvet
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
T terzy skrev:
Tack för snabbt svar hur mycket kostade det med material?
Minns inte riktigt, ca 5.000 har jag för mig.
 
Buford Buford skrev:
Nu är väl det mesta klart. Dörren skall målas, men får se när det blir av. Gräset har tagit sig bra och bygget verkar hålla tätt, med tanke på mängden regn som kommit de senaste veckorna
Fick inspiration från denna tråden och gav mig i kast med samma princip av jordkällare. Gjuten platta med cellplast, urtag i mitten för markkyla, leca väggar och välvt tak byggt på tillfällig uppstämpning. Isodrän på sidorna, cellplast på taket, dammduk ovanpå valvet, geoduk och sen återfyllt med jord. Kommer göra som du gjort och klä in framsidan med natursten.

Ska nu putsa på insidan och har funderingar på att få till taket. Kommer det hålla med nätat tak och putsbruk eller blir det svårt att putsa och få det att bli kvar? Har du putsat din välva insida och hur blev det då?
 
  • En jordkällare med välvt tak och stöttad framsida under byggnation, omgiven av jordhögar och stenar, med ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.