Har en slänt på tomten som vi tycker det skulle vara roligt att använda för en liten jordkällare, mest för att få till en dörr i slänten , som utsmyckning, samt att det skulle vara roligt om dörren leder någonstans, alltså till den lilla jordkällaren. Funktionen är alltså inte det viktigaste och storleken är begränsad på grund av div hinder som skulle göra projektet orimligt krångligt.

Har tänkt mura upp väggar av murblock typ Leca. Sedan behöver ju taket byggas också och har funderat på allt mellan trä , plast, plåt och betong. Men så kom vi på att man kanske kan mura taket också, som ett valv. Rent estetiskt borde det bli fördelaktigt också tänker vi.
Tänker att man bygger en form som man lägger stenarna (lecablock) på, lägger in armering i skarvarna och sedan fyller dem med murbruk. Skulle det fungera att göra så?

Bifogar en enkel skiss för att förklara tanken och måtten som blir aktuella. Djupet på den totala konstruktionen är begränsad till 150cm.
 
  • Handritad skiss av en jordkällare med måttangivelser och valvtak i profil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle använda betongsten i stället. Möjligen med undantag för frontväggen för att få lite isolering i den.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle använda betongsten i stället. Möjligen med undantag för frontväggen för att få lite isolering i den.
Är det just för isoleringen, eller för att det är nödvändigt med tanke på hållfastheten?
 
Betonghålsten är väl biligare och tåligare. Men isolerar sämre. Vad jag vet använder man bara leca när man vill ha isoleringen.
 
Tryckhållfastheten för betonghålsten är ca 5 MPa (megapascal) och för lecasten av normalt utförande ca 3 MPa. 3 MPa räcker med säkerhet för uppgiften. Fördelen med lecasten är att den finns i ett betydligt större storlekssortiment. Jag tänker mig att det kan vara en fördel att använda smala stenar när man bygger själva valvet. Skillnaden i isoleringsförmåga är stor. Jämfört med mineralull med samma tjocklek har leca ca 25 % och betonghålsten ca 5 % av isoleringsförmågan. Men det är knappast en avgörande fråga här.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
En stor fördel med Leca i detta fall är ju att de är ganska lätta att forma till kilar så går det inte åt lika mycket bruk. Och troligen stabilare då det är så gamla valv är byggda.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Nu har jag kommit igång och är väl medveten om att jag inte gör allt ”by the book”. Har stabil mark (en lastbil kan sätta ner stödben utan något större märke) och gjöt därför inte en betongklack innan jag började mura. Blandar bruket för hand tills jag får en trevlig konsistens att jobba med. Har murat 5 skift högt och låtit bruket härda ca 1 dygn mellan varje skift. Har dessutom jobbat med att hålla bruket fuktigt. Känns som att bruket i de första skiften blivit fast och stabilt. Nu ska jag börja med valvet och funderar lite på om jag fuskat för mycket så att taket kommer kollapsa... :rolleyes:
När jag läser om hur man blandar bruk så ska man köra med maskin minst 10 minuter. Jag blandar lite som jag tycker med vatten o torrprodukt. Blandar en halv säck åt gången med en skyffel i en hink. Vad kan hända när jag blandar fel (sannolikheten att jag inte blandat som man ska är större än att det blivit helt rätt). Kommer bruket försvinna, svälla eller vad händer? Blocken sitter som i berget när jag hoppar och ruckar på det... någon som vet?
 
  • Grundläggande murverk av betongblock i fem skift på stabil mark utan betongklack, med verktyg och blandningshink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sekten och 2 till
  • Laddar…
Risken är väl att man använder för mycket vatten när man blandar för hand. Till ett sådant här projekt skulle jag definitivt använda en tombola, men det är lätt att säga när man har en..
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Jag blandar ju ”bara” en säck åt gången. Tar nästan en timme att lägga på ett skift och då är min egentid slut :p. Jag tänker mest på vad som kan hända om man inte blandar helt rätt. Väggarna lär väl knappast rasa nedåt och inte utåt. Inåt har jag ju en blivande dörrkarm som håller emot och i bakväggen 1.3 meter från dörren har jag lagt blocken omlott. Har armerat varje skift.
 
Håller gör det säkert. Det är mest en bekvämlighetsfråga. Det måste vara jobbigt att blanda för hand när det är 30 grader varmt.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Håller gör det säkert. Det är mest en bekvämlighetsfråga. Det måste vara jobbigt att blanda för hand när det är 30 grader varmt.
Jag blandar en säck per dag och delar upp den i två eller tre omgångar. Blandar varje omgång någon minut med skyffel, inte särskilt krävande. Även om det såklart hade vart goare att bara hämta färdigt bruk.
 

kanske kunde vara nått?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
megaman87 megaman87 skrev:
[media]
kanske kunde vara nått?
Det såg avancerat ut...:geek:
 
Nu är formen klar och behöver införskaffa mer armering innan jag ger mig på att mura taket. Har för övrigt införskaffat mig en betongvisp så att jag kan blanda helt enligt anvisningarna när jag murar taket i alla fall :D.
Behövs det kilar i gliporna eller kommer det räcka med murbruk och armering ?? Kanske det är bättre att forma hela blocken på toppen som kilar?
 
  • Träform för gjutning av valv med armerade betongblock och trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KKJ och 4 till
  • Laddar…
A
Jag har byggt en sån precis så, men betydligt större, 2,5m tvärs över.

Vi fyllde bara gliporna med bruk. Det blev så småningom en jordkällarbastu. Vi byggde den 2007 och den står än. Vi rollade den med asfalt och sedan la vi platonmatta över, för fuktskydd.
 
  • Gilla
ellensmamma och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.