Hur pass svårt är det att mura upp en uppmärkt kakelugn av enkelt format?

Jag anser mig var händig utöver genomsnittet och är van med att arbeta med händerna inom de flesta områden, ja i stort sett alla..

(Inte på något sätt menat som skryt eller så, det är bara så det är)

Min erfarenhet av murning sträcker sig hittills till att ha uppfört en fristående skorsten på 8m för stor vedpanna, samt ett 40-tal meter 1m hög stödmur och entretrapp.
Samtliga står kvar hela än i dag :)
 
Jag tycker också att jag är händig, men efter att ha sett på när en kakelugn plockas upp, så är det absolut inget jag skulle ge mig på.

Har själv en "amatörbyggd" som spruckit på rätt många ställen :p
 
På att gå en kurs i webbdesign iaf..
Skämt o sido, jag ska till sommaren mura upp en rörsips med hjälp av en gammal murare. Längtar mycket på att få fylla tomrummet i hörnet av rummet och jag hoppas inte det blir allt för svårt :D
 
även jag som murare ogillar att mura kakelugnar och rekomenderar starkt att låta bli.
 
Emanuel Åkerfeldt skrev:
även jag som murare ogillar att mura kakelugnar och rekomenderar starkt att låta bli.
Så pass..kan du utveckla din omotivation?
 
problemet är inte att mura upp teglet. ploblemet är att få kaklet att inte tanda eller att få jättestora fogar. kräver mycke erfarenhet och mycke tålamod.
 
Nåja - helt så illa är det inte - men jag kan rekommendera att gå en kurs först:

http://www.bvn.nu/kurser/index.htm

Den är bra och lärorik - det svåra är som många säger, inte murningen,
utan att inte få fula fogar (och att få den tät). Vår lärare var inte nöjd om inte
fogen var i princip osynlig - och det är svårt ::) , särskilt på en ugn man tar ned (nåja, att ta ned den i helt skick var inte helt lätt heller, jag hade sönder första kaklet vi tog ner, sen var isen bruten så att säga ;D )

Och apropo murning - kom ihåg att inte använda cementbaserat bruk....

Mvh
/Angelven

 
Ähh gör det torpanders! Blir kanske inte bra första gången, men kanske andra?!

Kanske låter dumt, men om jag är osäker hur man gör något så brukar jag oftast bara börja göra det, det blir nästan alltid fel, men sällan så allvarligt så att man inte fattar vad som är fel och hur man rättar till det.

Jag kanske förlorar nån krona på att göra så, men jag sparar en hel del tid i alla fall, och som jag ser det så kommer jag i slutet av mitt liv kunna allt jag gjort eftersom jag i alla fall gjorde det.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Manberg skrev:
Ähh gör det torpanders! Blir kanske inte bra första gången, men kanske andra?!

Kanske låter dumt, men om jag är osäker hur man gör något så brukar jag oftast bara börja göra det, det blir nästan alltid fel, men sällan så allvarligt så att man inte fattar vad som är fel och hur man rättar till det.

Jag kanske förlorar nån krona på att göra så, men jag sparar en hel del tid i alla fall, och som jag ser det så kommer jag i slutet av mitt liv kunna allt jag gjort eftersom jag i alla fall gjorde det.
Jag är redan på g med sotaren för att se om det finns några hinder!
Om inte, så kör jag helt klart detta projekt på egen hand.

Förutom kakelugnen ska jag mura upp en spiskåpa med tillhörande vedspis och vedförråd runt samma murstock.
Nu när hela nedervåningen är demolerad så varför inte göra om allt så det blir som man vill?
Vi har fallit för Pålsgatans urläckra lösning och kommer att sno en del från den.
se mer på byggbeskrivningen på   http://www.palsgatan1.se

Hinder o svårigheter är till för att överstigas och bemästra.
Att glida fram i tillvaron på en räkmacka utan valkar i händerna kommer aldrig att falla mig på läppen.. tvärtom!
 
  • spiskpa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer att välja en rund kakelugn..
 
  • spiskpa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du sätter en kakelugn. Den där murspisen (en Keddy? :( ) på bilden ser inte rolig ut. Annars har dom gjort en snygg lösning håller jag med om.  :)
 
Härligt att du går din egna väg! Önskar dig lycka till!!
 
Då var man på gång då..
Sotar'n har tryckt skorsten med MVG som resultat!
Jag fick även klartecken på att ansluta den till samma pipa som rörugnen i köket :)
En kakelugn hämtades i helgen, en rättoppare med vackert krön från 1900-1910.

Fundamentet är utsatt och ska gjutas i veckan, sedan får vi se om jag tagit mig vatten över huvudet eller inte, men det känns riktigt roligt att få börja med detta på riktigt nu!
 
Spännande! Väntar olidligt på bilder :)

Se nu till att du får rätt blandning med lera, vatten och sand för bruket.
Tror det är pga. felblandning av bruk som våran ugn inte är tät efter omsättning.

Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.