Sitter och skissar på en murad kåpa av den typ som Tommiz här på forumet har visat. (supertack för bra bilder!!!!!) Men nu börjar jag fundera om det inte vore händigt manöverpanelen för fläkten kunde sitta på kåpans framsida. Har kollat runt på nätet och har hittat en Thermex 380 som tydligen ska ha löstagbar panel. Men jag undrar om någon av er har ett tips på en annan model. Dessutom har frun i huset fått för sig att en dylik panel skulle se stor och klumpig ut. Är det någon av er som har erfarenhet av detta?
 
Har inget tips, men jag skulle utan tvekan sätta den någon annan stans.... :)
 
Väcker denna tråd till liv igen eftersom även jag har lånat lite idéer av tommiz fina kåpa. Har lite funderingar kring det här med vidhäftning av puts mot järn. Såg att du tommiz först strök ut ett lager fix på järnet för vidhäftning. Undrar av er som har haft era kåpor en tid om fixet spricker av värmen? Jag har tänkt putsa min kåpa med KC och det biter ju inte så bra på järn.

Några förslag på detta?
 
Jag provar också att låna tråden lite. Ska bygga en kåpa på samma sätt som Tommiz, men med lita andra mått. Har en undring om dimensioner på de stål/järn som kommer att ingå.Kåpan kommer bli ca 160 cm bred och ska hänga över en el och en vedspis. I kåpan tänker jag montera en inbyggnadsfläkt typ: http://www.fjaraskupan.se/inbyggnadsprodukter.html Denna kommer sitta över elspisen eftersom det måste vara en meter till brännbart material över en vedspis.
Kåpan ska ha vinklade hörn, se bifogan teckning... (ja ursäkta stilen, men paint är lite av Pain för mig)
Stimmen till kåpan gör jag av stål. Men är osäker på dimensionerna. Jag vill ju inte ha för tung kåpa, men samtidigt stadig nog för att slippa sprickor. I nederkant ska det bli en kant, spiselkrans om det kan tänkas heta så. Den kommer bli 8 cm och bestå av ett liggande block som vilar i ett vinkeljärn, typ 50X50 mm. Kan 2mm vara lagom grovt? Detta ska bäras upp av järn som kommer bli ca 140cm långa, och bredd... ja inte vet jag, men 4cm känns vettigt., Bör jag välja ett vinkel eller T-järn för att öka stabiliteten? Jag tänker sedan förankra blocken med hjälp av skruvar.

Alltså, är det någon som kan ge förslag på grovlek och dimension på järn/stål i denna konstruktion?
Fl%C3%A4ktk%C3%A5pan.jpg
 
Jag köpte 80x5mm plattjärn som jag använde runt om till stommen, bla. svetsade ett "vinkeljärn" av till nedre ramen.
De vertikala järnen mellan ramarna är 50x5 om jag minns rätt.

Jag har eldat rätt hårt i spisen och ser inga tendenser till sprickor eller "släpp" än.
Faktum är att trots att spisen nästan glöder så blir det inte så ruskigt varmt i kåpan, något förvånande faktiskt.

Inga skruv, endast fix och betonglim i min kåpa!
 
  • PICT4593.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT4594.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Ett tips, gör en smidig lösning för demontage och inspektion av utrymmet ovan fläkten!
 
Redigerat:
Har du något tips på hur man gör inspektionsluckan?
Posta gärna fler bilder! Jag behöver lite inspiration.

Att jag skissat på skruv är kanske lite onödigt, men jag har inte lyckats få tag i fetare vinkeljärn än 40x40. Jag har idag börjat svetsandet... kul i och med att detta är i det närmaste nytt för mig. Har bara övningssvetsat en sotarstege innan detta projekt =) Glad amatör är kanske det många kommer att tänka på.
 
Var köper ni lättbetongblocken? Har letat på bygghandlarna, men de har bara leca.
 
Fröbergs i Borlänge, hör till Woody kedjan, de har lättbetong
 
Lite bilder på bygget..
 
  • Originalet....jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Valvet tar form.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Här ska dom stå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det passar!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Början till en kåpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blocken på plats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsat o fint!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Är den inte vacker så säg!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inte mycket kvar nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungefär så blev det..jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
Var hamnade originalspisen? Var den ett helt uttjänt gammalt åbäke?
 
Nejdå, den lever många år till..via blocket som allt annat!
 
*med fingrarna korsade bakom ryggen* : Vad roligt! Annars hade jag gärna hjälpt dig avlägsna otyget. alldeles gratis ... ;)
 
Trevligt med bilder!
Sitter inne och värmer mig vid datorn efter två timmars svetsande i den bistra novembereftermiddagen! Eftersom vårt kök är klart och spiskåpan ska in så här i efterhand blir man hänvisad till att vistas i trädgården med svetsen. Som novis innom denna ädla metallhantering så har jag just lärt mig att om man vill svetsa samman 2 plattjärn på längden så kommer ofelbart värmeutvidgningen att ställa till trubbel...
 
Skitsnyggt jobb TorpAnders!

Jag är ännu en som ska göra denna resa :)

Jag skulle vara ytterst tacksam för bilder inne i kåpan. Har den en filterinsats och hur är den monterad? är den slätputsad invändigt eller..
Ja kort sagt är jag nyfiken på hur man löser insidan!

//Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.