Vem hindrar dig?

"för man in en eldning i kakelugnens rörelsecykel när den är på väg att svalna och med uppvärmingen igen så uppstår brott i lerbruket som leder till att vidhäftningen blir svagare och kakel stannar i ett läge från sitt urläge. På kramlade kakelugnar så kan skiften råka ut för detta fenomen av eldning för ofta."

Min åsikt är att han vet vad han skriver om, du tycker annorlunda, det är ett fritt land.
 
B
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Vem hindrar dig?

"för man in en eldning i kakelugnens rörelsecykel när den är på väg att svalna och med uppvärmingen igen så uppstår brott i lerbruket som leder till att vidhäftningen blir svagare och kakel stannar i ett läge från sitt urläge. På kramlade kakelugnar så kan skiften råka ut för detta fenomen av eldning för ofta."

Min åsikt är att han vet vad han skriver om, du tycker annorlunda, det är ett fritt land.

Bäst är att man aldrig eldar i sina kakelugnar.
Då kommer man inte behöva sätta om dem.

Kanerva säljer ugnar, han tar jävligt bra betalt.
Kan man inte elda 2 ggr dygn. Är de inte värda en spänn.
 
D deklerkk skrev:
Jag har 3 stora och välfungerande kakelugnar. Bra drag i bra myrstack osv.

MEN

Kaklet börjar på några ställe visa tecken, om än små än så länge, på att komma behövas sättas om.

Detta är ett problem som jag förstår att alla ugnar drabbas av för eller senare, har jag förstått?

Kakelugnar är om man läser på bra värmekälla, men känsliga och behöver lagas/Mura om osv. De är känsliga för att eldas hårt i m.m.

Någon som har murat eller putsat upp den i stället när kaklet börjat vika sig. Laga till det som behövs i den, sen mura
Jag tänker alltså bort med kaklet. Sen helt enkelt putsa dom med tex några centimeter eldfast eller annat lämpligt bruk i stället för kakel.


Borde inte detta vara klart tåligare.
Om du tar bort kaklen följer teglen i kaklen med. Det blir inga väggar kvar liksom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.