Hemmakatten
Hm, är ni på väg att börja tjafsa med varandra? Vill påminna om att det är TS fråga vi ska besvara./ moderator
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
harry73
@youask Bor du inom detaljplanerat område eller i sammanhållen bebyggelse? Annars får du bygga komplementbyggnader utan bygglov och utan bygganmälan. Jag skulle i värsta fall bara bygga över kabeln.
Blir det problem med kabeln, får elbolaget väl lägga en ny kabel utanför din tomt.
Även om du inte bor på landet kan du sätta en friggebod på kabeln. Skulle det bli tal om ledningsrätt i framtiden, är nog lantmätaren mer mottaglig för att kabeln måste dras om än när kabelsträckningen är obebyggd.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Om du betalar de 11k, blir du av med kabeln från din tomt helt och hållet, eller flyttas den bara till annan plats på tomten?
Det är bara ca 8m av kabeln som ligger mitt under där garaget ska stå , men för 11k så flyttar de delarna som är ivägen för garaget så det inte ligger i vägen.

Totalt är nog ~40m kabel
 
GK100 GK100 skrev:
Du bör nog skruva ner dig några snäpp det gör gott på många sätt här i livet. Som tex tommib skrev har du fått rejäl goodwill i erbjudandet kring flytt/skarv ett rent fynd. Du har säkert nytta av denna lokalnätskabel men är inte villig varken att sätta dig in i det eller kolla ev omak före köp.

Ett tips är att du inte börjar krångla i detta fallet det kan bli riktigt surt om du möter någon med motsvarande mentalitet på andra sidan.
Lite hårt skrivet tycker jag. Jag står där också och väljer om det ens är ide och bry sig om de 11k.
Jag har inget problem att kabeln ligger där. Jag har ett problem med att jag ska flytta ska betala för något som ligger på min tomt utan några papper på och nu ligger i vägen.

Nej jag har ingen nytta av kabeln. Den går inte till vårat hus.
Jag skulle tro att det tidigare varit en luftledning som 2009 grävdes ner och därav tidigare ägare tyckte det var bättre och ha den i backen (med full förståelse)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@youask Bor du inom detaljplanerat område eller i sammanhållen bebyggelse? Annars får du bygga komplementbyggnader utan bygglov och utan bygganmälan. Jag skulle i värsta fall bara bygga över kabeln.
Blir det problem med kabeln, får elbolaget väl lägga en ny kabel utanför din tomt.
Även om du inte bor på landet kan du sätta en friggebod på kabeln. Skulle det bli tal om ledningsrätt i framtiden, är nog lantmätaren mer mottaglig för att kabeln måste dras om än när kabelsträckningen är obebyggd.
utanför detaljplanerat och sammanhållen.
Mjea max 50kvm(alt max 50% av bostaden). Och 130kvm föll inte under det så det.
Kabeln ligger ~60cm ner och behöver ner mer än det för plattan.
 
GK100 GK100 skrev:
Det känns inget alls på någotdera hållet kan jag försäkra dig. Det var mest en allmän hint till TS att det var ytterst bra pris på de jobben. Även parat med insikten som säkert även elmont hade i tankarna tidigare att det trots allt är ett mänskligt interface även från nätbolagets sida, med allt vad det kan föra med sig av jävelskap om man lite i onödan kanske drar ett litet ärende några varv för långt.

Jag får för sakens skull då även tillfoga att TS av allt att döma är en rättskaffens människa på alla sätt och som sådan då missat att eftersöka diverse rudimentära fakta kring sin fastighet. Har själv mark av olika slag som jag tror mig förstått att du också har och med diverse ledningar över och i. Ersättningsnivåerna är inget att yvas över och inget jag öht behöver få ut om det vore minsta tvist eller kontrovers kring det. Däremot vill jag gärna ha tillgång till både el och numer även fiber dvs i ett tekniskt välordnat nät med stabila aktörer och förstår att det måste utföras vettigt både med och mot min lokala eller personliga önskan.

Nu ska jag försöka kolla kategori på forumdelen också när jag ögnar genom trådlistan så mina inslag här om inte ppm-nivå så kanske siktar på promille så ingen störs av det. Givetvis en oerhörd förmätenhet att pöbeln trampar i detta finrum. :)

Nu är det inte så att jag på något sätt är ute efter att de ska betala för att få ha kabeln ligga där den ligger.
Jag är väl medveten att priset jag fick är mycket bra och högst troligt en del goodwill i det (från början undrade jag varför...men nu har jag mina aningar). Hade jag fått ett förslag på 50k och flytta den så hade jag alla gånger tagit upp detta om avsaknaden av servitut, för 11k är det högst osäkert.

Jag tror (utan att veta) att jag har rätten på min sida. Men att sätta mig och bråka med folk eller bolag i onödan är absolut inte min sak.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Nej, det finns nog lite goodwill inbakat i priset. Men det finns kanske en öppning att erbjuda ett påskrivet avtal för den nya kabelplaceringen mot ännu lite lägre kostnad? Eller det förutsätter de kanske redan att de kommer att få som del av uppgörelsen.
 
Y youask skrev:
Nu är det inte så att jag på något sätt är ute efter att de ska betala för att få ha kabeln ligga där den ligger.
Jag är väl medveten att priset jag fick är mycket bra och högst troligt en del goodwill i det (från början undrade jag varför...men nu har jag mina aningar). Hade jag fått ett förslag på 50k och flytta den så hade jag alla gånger tagit upp detta om avsaknaden av servitut, för 11k är det högst osäkert.

Jag tror (utan att veta) att jag har rätten på min sida. Men att sätta mig och bråka med folk eller bolag i onödan är absolut inte min sak.
Är det något som skett i samband med säkringsprojekt efter stormarna tror du? Det verkar så med tanke på när det verkar ha skett omläggning där. Är det ett lokalt elnätsbolag eller de mer namnkunniga?

Du har ju fått många säkert korrekta synsätt för avtal etc det brukar som sagt följas i form av normala förfaranden enligt principer för ledningsrätt när det kommer till stormsäkring/tillgänglighetshöjande projekt. Och sällan det missas något där av de större aktörerna. Ger inte mycket mer än att man får en död korridor om några (3-4) m där kabeln ligger och gällande till dess den ev i okänd framtid tas ur bruk. Har själv från sidan i mitt ordinarie jobb dock ej direktanknutet sett både bra och dåliga exempel på hur detta fungerar och då just i samband med de projekten i syd. Därav min inställning att det trots allt finns mänskliga interface även här med allt vad det kan föra med sig. Trots alla förnumstiga klappar på min tjocka skalle man lätt får i denna forumdel framhåller jag riskerna att ensidigt köra för mycket "hardball" som skrevs (om jag ny tolkat det uttrycket rätt).

Nu framgår det ju tydligt av vad du skriver att det inte är något sånt du är ute efter på något sätt det verkar vettigt. Men för att du inte ska behöva komma igen i andra ärenden i denna typ forumavdelning efter ev försäljning e.dyl ska du givetvis reda ut så det finns dokumentation, jag använder det ordet för vad det i särfall kommer an på vet jag inte men för att undvika framtida problem från dessa "hardballs".

Rådet med kronofogde kanske är fruktbart @harry73 har ev erfarenhet av det verkar jobba i närliggande fält vad jag förstår med frågor kring markutnyttjande etc. Åtminstone borde det ge någon form av tydlig reaktion på gott och ont.

Och om du uppfattade tidigare inlägg som hårt skrivet behöver du inte se det så. Trots allt är det i tex små bubblor som forumet och särskilt denna avdelning mycket trådar där hävstång till bankomat, egocentriskt hävdande av i perspektiv perifera regelverk mm vanliga. Det verkar åt båda håll och jag ser det ofta som en misshandel av ett i grunden nödvändigt system dvs rättssystemet.
 
Jag byggde nytt hus och garage för 1.5 år sen.
Vid ledningskollen visade det ingen kabel på min tomt och inget servitut.
Grävmaskinen grävde av högspänningsledningen som inte fanns.
EON kom dit och lagade.
Jag byggde garage över.
Ett halvår senare kom EON och skarvade på ny kabel utanför min tomt och grävde ner den i diket utanför. De ville inte ha sin kabel under mitt garage.
Kostnad noll kr.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Detta är ett gott exempel varför man alltid ska skaffa rejäla officialservitut för sina anläggningar på annans mark. Skriftliga civilavtal är illa nog, med eller utan inskrivning. Muntliga är ren katastrof. Det borde en nätägare inse.

Det långsiktigt bästa för alla inblandade är att enas om ett riktigt servitut, där fastighets- och nätägare kan komma överens om var kabeln ska ligga utan framtida störning. Detta bekräftas med en skriftlig överenskommelse om läge och intrångsersättning omedelbart. Flytten till nya läget bekostar nätägaren, liksom - givetvis - förrättningskostnaden. Med skriftlig avtal om detta kan TS riskfritt börja bygga omedelbart efter nätägarens kabelflytt.

Alltså: börja med att nobba givet anbud. Ställ ovanstående som motbud, och förklara att läget annars blir en knölig process på så lösa grunder som ett muntligt avtal. Jag skulle inte tro att ett seriöst nätbolag gärna byter 11 Kkr mot att slippa
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Y youask skrev:
Jag tycker i detta fall hade varit "fair" att de tlyttade/förlängde den utan kostnad mot att vi skrev ett ordentligt servitut.

Jag har kollat med Lantmäteriet och det finns heller inget officelservitut på vare sig våran eller de andra tomterna som den ligger på.
Jag tycker att du visst kan få det flyttat och "rätt" inskrivet utan kostnad. Men som sagt stöter du på en tjurig nätägare så ta kostnaden om den nu blir 11k. Du har ju några argument som talar för att det inte gått rätt till från deras sida och då kan de backa. Men inga hot om tvister eller så, mjuk men bestämd.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vet att svärföräldrarna har en t
Fördelningsstation på sin fritidstomt som stod där innan de tog över den, vid övertagandet blev de tillfrågade av elbolaget om de fick ha kvar fördelningsstation på 25år för 5 tusen kronor. Tydligen gäller inte det servitutet vid ägarbyte.
 
Mycket trams om att man ska betala för att det är bra pris, inget jag tycker man ska göra per automatik, känns met som en strutsbeteende.

Men man får också tänka på att det är kommunen som äger Linde energi.
https://www.allabolag.se/5564685278/linde-energi-aktiebolag
https://www.allabolag.se/5568145345/linde-stadshus-ab

Man vet ju aldrig vem som känner vem i kommunen, ”bråkar” man i ena ändan kanske det blir svårt att få bygglov (om det behövs).

Det kanske också är bra att få flytt kostnaden skriftlig innan du petar för mycket i det.

Att dom gjort som dom gjort kan ju bara bero på att dom ville tjäna tid och pengar.

Om det är det minsta tillåtet att lägga ner en kraftkabel 2009 utan servitut borde ju gå att ta reda på, har du kollat med lantmäteriet om detta.
 
Kanske se om det går att utnyttja deras grävmaskiner så det går +-0? Typ att dom gräver ut och tar bort massorna där garaget ska ligga då de ändå gräver bort kabeln där? Så kan elbolaget ta det på ett annat konto i budgeten och slipper skänka bort elkabelflyttar.
 
  • Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
En intressant fråga är om det är något som (juridiskt) hindrar dig från att bygga ditt garage över kabeln, förutsatt att du kan göra detta utan kabeln skadas.
Jag kan inte se vilket lagrum som skulle hindra dig, men är väldigt intresserad om någon annan har någon idé!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.