Ni som fick en Gop300.
Finns det Fein adapter till den (har inte varit med i paket jag tittat på men borde passa) och finns det dammsugartillbehör?
Mest sugen på Boschen men Feinen var ett fint paket med mycket grejer...
 
Toolab säljer GOP250 i L-boxx för 1999SEK...

Edit: MED feinadapter...;)

Jag köpte en Fein Top Plus.Nu har jag inte använt den så mycket men det lilla den har använts så känns den väldigt stabil...
 
Snailman
Jag vet inte, men har för mig när jag kollade vad jag fått för apparat att den fanns i två olika paket, det andra paketet hade fler grejor medlevererade, så kanske du skulle kolla upp om detta finns till salu någonstans?
 
Snabbfästet på GOP300 hade jag inte velat vara utan. Förutom vid verktygsbyte är det användvart när man ska vinkla om ett verktyg. Ibland när man sågar på ett svåråtkomligt ställe vill man justera vinkeln lite, tar bara några sekunder. Bosch har 30 grader (12 positioner) Fein har 45 grader (8 positioner).
 
ullberg
Jag har en Fein (nåt sånt plus-q-top-...-paket) och är supernöjd, men en liten sak är störande som jag vill minnas att bosch löst snyggare: på Feinen måste man ta bort slippappret för att kunna byta från sliptillebehöret till annat verktyg (man måste få ut ena halvan av snabbfästet som finns där under) medan boschen inte kräver detta (väl?). Detta i kombo med att (åtminstone original-) pappret sitter något fruktansvärt hårt fast i plattan gör att man nästan river sönder pappret varje gång, lite irriterande, men ingen stor grej...

/U
 
Jag köpte en Fmm q top på prishammeren. Mycket bra pris och snabb service. Jag väntar i dagarna på min tredje order därifrån, slog till på festools skenfodral. Alltså kan jag varmt rekommendera dem.

Jag har inte använt boschen, men i den utsträckning som jag använt feinen har jag bara gott att säga. Jag vill även hålla med fn76 ang snabbfäste. Att kunna ändra vinkeln på bladet är väldigt praktiskt.

Feinlådan är bra, men då jag satsar mot ett enhetligt system (systainrar) kommer jag nog vilja byta den på sikt, känner jag nu iaf. Samtidigt är den väldigt funktionell, så ett byte är bara en funktion av för mycket pengar och ett överdrivet estetiskt sinne. Här har alltså boschen ett övertag om man likt TS istället satsar på lboxx.
 
jonmo skrev:
Jag köpte en Fmm q top på prishammeren. Mycket bra pris och snabb service. Jag väntar i dagarna på min tredje order därifrån, slog till på festools skenfodral. Alltså kan jag varmt rekommendera dem.

Jag har inte använt boschen, men i den utsträckning som jag använt feinen har jag bara gott att säga. Jag vill även hålla med fn76 ang snabbfäste. Att kunna ändra vinkeln på bladet är väldigt praktiskt.

Feinlådan är bra, men då jag satsar mot ett enhetligt system (systainrar) kommer jag nog vilja byta den på sikt, känner jag nu iaf. Samtidigt är den väldigt funktionell, så ett byte är bara en funktion av för mycket pengar och ett överdrivet estetiskt sinne. Här har alltså boschen ett övertag om man likt TS istället satsar på lboxx.
Kul att höra att du är nöjd med prishammeren. Var lite orolig då jag hittade riktigt gamla trådar här där dom fick dålig kritik.

Mycket bra priser där iaf och Fein Top för runt 2600 kr. http://www.prishammeren.dk/shop/fein-multimaster-fmm250q-2270p.html Lindarn tar ju 2900 för det och när jag kollar butik i stan 3600 kr.
GOP300 för ca 2500 kr http://www.prishammeren.dk/shop/bosch-gop-300-1997p.html gör ju maskinerna likvärdiga i pris. Dock betydligt fler tillbehör som följer med Fein maskinen.

Nu vet jag inte om TS (dvs jag) satsar just på lboxx. Har en lboxx (skruvdragare) och 2 systainer (en Makita sticksåg och Metaboxen till lackfräsen) men jag gillar idén med enhetliga lådor. Kommer säkert bli två system för mig med lite lboxx och även Macpac nu när Makita kommer fasa in dom.
Kollade Feinlådan på Bauhaus tidigare och som du säger. Såg otroligt funktionell ut.

Det värsta är att jag tror det är två väldigt bra maskiner och då blir ju valet svårt.
Fein är nog smartare med tanke på tillbehör som följer med men Fein känns som alla hemmapulare har då Bauhaus sålde startkitet billigt. Boschen blir dyrare då det är mindre tillbehör men sen är det inte många hemmapulare man ser med en sån. Ja jag vet löjligt men ibland styr känslorna oxå:confused:
 
Nu när du har spikpistolen Lojo så måste du ha multiverktyget

Även jag handlade min fein av prishammaren och det funkade bra.

Super nöjd med fein, då jag gick från en grön Bosch 180 vilket var skräp, maskinen vibrerade mer än slippappret
 
Tjenare!
Vet inte om du har hunnit köpa någon än men kan säga att jag vägde mellan en GOP 300 & 250. Tvekade in i sista minut men sen slog jag till på en 250 och kan säga att jag är riktigt nöjd faktiskt!

Det jag använde multimaskinen till är att komma åt i trånga och ogästvänliga utrymmen så där faller ju egentligen den större maskinen bort. Sen blir det ju inte så otroligt ofta jag använder denna maskin så något snabbfäste är totalt onödigt för mig. Med lite övning så byter du blad på mindre än 10 sekunder ifall du har nyckeln tillhands.

Själv tycker jag att L-boxxen är en otroligt bra skapelse. Finns plats för allt man kan behöva i den och man behöver inte bli rasande när man klämmer kabeln vid stängning! Men om man ska ha boxxen i yrket så är den ju väldigt plastig och med för många tappningar så är click systemet för att stapla lådorna snart ur funktion.
 
Daniellinus skrev:
Tjenare!
Vet inte om du har hunnit köpa någon än men kan säga att jag vägde mellan en GOP 300 & 250. Tvekade in i sista minut men sen slog jag till på en 250 och kan säga att jag är riktigt nöjd faktiskt!

Det jag använde multimaskinen till är att komma åt i trånga och ogästvänliga utrymmen så där faller ju egentligen den större maskinen bort. Sen blir det ju inte så otroligt ofta jag använder denna maskin så något snabbfäste är totalt onödigt för mig. Med lite övning så byter du blad på mindre än 10 sekunder ifall du har nyckeln tillhands.

Själv tycker jag att L-boxxen är en otroligt bra skapelse. Finns plats för allt man kan behöva i den och man behöver inte bli rasande när man klämmer kabeln vid stängning! Men om man ska ha boxxen i yrket så är den ju väldigt plastig och med för många tappningar så är click systemet för att stapla lådorna snart ur funktion.


Tack för ditt svar!
nej inget beställt än för jag velar fortfarande. Men dina tankar kring gop250 var bra att höra. Den finns som alternativ för mig pga fördelen med lägre pris och oftast bättre utrustade paket. Fundera imorrn så kanske man lägger en bäställning på något. För handlas ska det :)
 
Har både en el respektive batteridriven multicutter. Använder nästan bara den batteridrivna för kapande arbeten, men har då tillgång till ett antal batterier. Det är en Bosch GOP 10,8v. Faktiskt även den jag också nyttjar mest till slipning då det mest rör sig om utrymmen i hörn, övriga delar kör man med "riktiga" slipmaskiner.
Men som sagt så krävs det minst två batterier om det är lite mera arbete.
 
För intresserade och dom som har svarat i tråden kan jag uppdatera lite.

Beställde mig en GOP300 som jag fick i veckan.
Testade i dag då jag la lite golv och kan bara säga en sak...vilken underbar maskin!

Inte kunde jag tro att jag skulle uppskatta möjligheten till snabbyten av sågblad så mycket som jag nu gör. Att kapa dörrfoder för att få in golvet var ju inte riktigt så smidigt som i reklamfilmerna då jag har träpanel runt och inte utan på liggande lister. Blev många byten mellan den runda och den "vanliga" sågbladet. Inga problem att byta med handskar på... Efter bara denna lilla användning uppskattar jag att inte behöva fippla med små insexnycklar.
Kändes mycket smidigare i snabbytet än Fein som jag klämde på mycket när jag var på Bauhaus. Maskinerna på Bauhaus kändes tröga och glappiga och kanske utstår dessa demo ex av Fein mycket men mitt motto när jag och smågrabbarna pillar på maskiner och verktyg är "håller det inte i affären håller det inte hemma" :).

Tyckte GOP300 kändes riktigt tung och otymplig när jag fick den men efter sågat golv med sticksågen och sen småpillat med multiverktyget så hade jag inga problem med vikten.
Känns mer som en stabil maskin.

Hade säkert varit lika nöjd med en Fein men Bosch har onekligen lyckats med denna maskinen!
Sen är ju L-boxx en riktigt bra förvaringslåda och kul nu när jag äntligen har två :).

Kommer helt klart rekommendera alla en GOP300!

Det enda jag undrar över är om GOP300 har gjuten gummerad kontakt eller inte?
Min har en påskruvad och funderar om prishammeren har bytt kontakt eller om den kommer så från fabrik. Var iaf inga bekymmer att registrera maskinen för garantin.
 
Min GOP 300 har gjuten eurokontakt (den där flata varianten).
 
fn76 skrev:
Min GOP 300 har gjuten eurokontakt (den där flata varianten).
Tack.
misstänkte det.... maila och kolla med danskarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.