Jaha då börjar det bli dags för en ny liten leksak.
Denna gången tänkte jag köpa något jag faktiskt behöver även om jag vill köpa bättre än jag förmodligen behöver. :p
Ska kapa lite men sen även ha för att slipa hörnen där lackfräsen inte kommer åt när jag tar mig an trapp nr 2 i huset.

Har läst forumet här och googlat och kan inte bestämma mig för vilken.

Vill ha en med sladd (tror jag till 99%) och hade för framtill för en timme sen bestämt mig för att GOP250 var den perfekta maskinen för mig.

Anledning till det är L-boxx (har bara en L-boxx innan men den är ju suverän), välutrustad vad gäller tillbehör, finns adapter till dammsugare och Feinblad och hyfsad i pris ca 2200 på prishammeren.dk eller 2700 på toolab.
Nackdelen är ju att det inte finns snabbfäste men räknar inte med att byta för ofta.

Sen kollade jag på GOP300 som ser riktigt trevlig ut då det är L-boxx och snabbfäste.
Nackdelen är att det är sämre med tillbehör i paketen, ingen Feinadapter och osäker på dammsugaradapter och maskinen verkar tung. Runt 2500 på prishammeren och 3050 på toolab.

Fein hade jag nästan uteslutit för jag var helt inställd på bosch.
Sen började jag läsa och kolla och man inser att tex 250FMM Q Top är ett ganska välutrustat paket. Massor av tillbehör inkl dammsugaranslutning och om man hittar Top plus finns slipklon för sandpapper oxå med.
En av anledningarna till att Fein valdes bort förutom väskan (avsaknaden av L-boxx eller systainer) har varit priset. Men 250FMM Q Top (inte Plus) för 2900 kr på lindarn http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1786 känndes helt plötsligt som ett bra pris på denna maskinen.

Så vad vill jag med denna texten?
Vet inte :confused:

Mest få lite åsikter.
Kommentarer och kanske erfarenheter.

Vill inte beställa från england för jag vill inte fippla med kontakt eller få för lång leveranstid.
Tyskland kan gå men har fått för mig att dom kan vara struliga med betalning, dvs inte Visa rakt av men kan ha fel så klart då jag aldrig beställt.
Prishammeren har jag läst både ris och ros om men priserna ser riktigt bra ut generellt.
I Sverige har jag bara beställt av Toolab och det var otroligt bra.
 
Nu har jag inte testat GOPen men jag hade en fein förut men tröttnade på att hålla på att fippla med strömsladden. Så jag bytte till en makita 18v multimaskin ist och ska jag vara ärlig så är fein snäppet bättre än makitan. Framför allt är det enklare att byta blad. Men själva maskinen kändes stabilare. Dock ångrar jag inte bytet, att makitan är batteridriven överväger eventuella nackdelar. Ett plus är att makitan har en feinadapter.
 
  • Gilla
Pudding86
  • Laddar…
tack för ditt svar noone!
Kanske ska kolla prisläget på Makitan. Är vansinnigt nöjd med min Makita sticksåg men valde bort multiverktyget då den inte kom i Macpac. Löjligt kanske men då mina verktyg förvaras minst 360 dagar om året gillar jag förvaringen :)

En fråga. Hur länge kan du köra på en laddning? Dvs minuter kontinuerlig slipning eller minuter sågning?

Iof kanske man kan få ner denna i en L-boxx så man får låda man vill ha:)
 
Har en batteridriven GOPnånting och en gammal Fein med sladd
Batteritiden på GOPen är usel
Annars helt OK men når inte riktigt upp till känslan i Feinen
 
Jag använder oftast mina maskiner för smågrejer här och där så jag har inte riktigt koll på hur länge batterierna räcker till de olika maskinerna. Men jag har aldrig upplevt att batteritiden har varit ett problem. Har dessutom 4st batterier så det finns alltid minst 1 fulladdat i reserv.
 
Det går säkert att få ner den i en Boxx
Själv har jag den i min gamla feinlåda :)
Makitan är inte speciellt dyr om du köper en naken maskin. Tror jag gav 900kr för en importerad en på Tradera.
 
Jag är en av de fem som fick en Bosch GOP300 via Byggahus, har du läst den testtråden? Jag kan ju varmt rekommendera Bosch men även Fein är en bra maskin. Du gör inte bort dig vad än du väljer. Bosch verkar satsa på att bredda utbudet av tillbehör. På LIGNA-mässan i Hannover i våras hade de mycket nytt att visa.
 
@swemax. Tack för info om GOP 10,8 då väljs den bort fast var inte mitt primära alternativ ändå.

@noone. Skönt om batteritiden inte är ett problem. Problemet för mig att jag inte har fler Makita maskiner så en naken maskin gör mig ingen nytta då jag måste köpa allt annat runt omring oxå. Men förstår fördelarna om man kör hela sitt system eller iaf mycket med samma fabrikat och kan byta batterier.

@fn76. Japp har nog läst allt jag hittat. Problemet är att alla är så nöjda med sina maskiner. GOP300 fick bra tester från forumsmedlemmarna i testet du skriver. Men samtidigt är folk med GOP250 nöjda och folk med Fein är nöjda... blir svårt att välja när alla ska vara så nöjda hela tiden :cool:. men kul om Bosch kommer med nytt.

Mailade iaf Makita och frågade varför deras maskiner inte kommer i Macpac som dom ändå har, precis som jag fick min sticksåg. Se om dom svarar...
 
Aha, jag fick av någon anledning för mig att du hade en 18v sticksåg *förvirrad*

Makitan är nog inte ett alternativ om du inte har tänkt köra med fler makita 18v maskiner.
Men har du "behov" av att ha flera batterimaskiner så är en makita med 2 batterier + laddare ett bra val/startpaket så behöver du bara köpa till nakna maskiner i framtiden.
 
Om jag hade handlat en maskin av denna typ, så hade jag valt en med sladd. Den går fortfarande med full effekt om 10 -15 år utan batteribyten , -systemet med flera maskiner till samma batteri kan bli lite giftigt den dag då tillverkaren byter batterisystem.
 
hyggabus skrev:
Om jag hade handlat en maskin av denna typ, så hade jag valt en med sladd. Den går fortfarande med full effekt om 10 -15 år utan batteribyten , -systemet med flera maskiner till samma batteri kan bli lite giftigt den dag då tillverkaren byter batterisystem.
Jo det finns alltid den risken och det kommer förr eller senare att hända. Men det skulle vara totalt hål i huvudet om makita/dewalt mfl skulle helt överge de gamla systemen. Så även om de skulle komma ett nytt så kommer de nog att se till att de är bakåtkompatibla. Tex har ju makita sitt 36v system där man via en adapter kan köra med två 18v batterier eller Dewalts nya 18v maskiner som kan köras med de gamla ni-ca batterierna osv
 
noone70 skrev:
Aha, jag fick av någon anledning för mig att du hade en 18v sticksåg *förvirrad*

Makitan är nog inte ett alternativ om du inte har tänkt köra med fler makita 18v maskiner.
Men har du "behov" av att ha flera batterimaskiner så är en makita med 2 batterier + laddare ett bra val/startpaket så behöver du bara köpa till nakna maskiner i framtiden.
Det var jag som var otydligt. Har den med sladd, 4351 eller om det var tvärtom med siffrorna :)
Kollade priset på makita paketet med batteri och höll på att sätta telefonen i halsen!

Tror det blir en sladdmaskin så kan man komplettera med en batterimaskin senare av det fabrikatet man då har byggt upp en "maskinpark" med så jag redan har batterier och då har man ju tillbehör redan.
 
Ja billiga är de inte... :(
De ville ha runt 4000kr för ett paket med ett batteri?
Köper du prylarna var för sig kan du kommer du undan betydligt biligare.
Du kan få tag i nya batterier och laddare för ca 700kr/st på Tradera.
Du kan ju börja samla redan nu ;)
 
Ska Makita börja samlas får det bli efter årsskiftet då dom har fasat in Macpac lådan;-)
Mailade och fick till svar att det kommer och blir lite nya typbeteckningar på maskinerna.Kanske lagom tills man vill börja samla 18V maskiner.

Men nu e frågan fortfarande fein eller bosch...
 
Snailman
Fick oxå en gop300 att testa och den använde jag senast idag, har inget negativt att säga om den ännu...

brukar ha med den i bilen bland de övriga verktygen i stort sett varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.