Det finns ju många multifunktionsskrivare (bläckstråle) att köpa för endast några hundralappar. Är de helt värdelösa?
 
Värdelösa är de väl inte beror på användning men billig skrivare brukar vara = dyra payroner/ drift
 
JAg angriper det hela från ett annat håll. Köp en med ÄUSB-port på framsidan. Det är oslagbart att veta att man alltid kan scanna eller skriva ut från/till ett USB-minne, även om nätverk el dyl vägrar fungera. Bara att tploppa i ett usb med PDF och skriva ut alternativt scanna till. Ingen felsökning att försöka genomföra med hustrun över telefon.

Vidare hade jag aldrig, aldrig, aldrig valt en bläckspruta. De är dyrare i draift och sämre i kvalitet för at tproducera vanliga utskrifter. För bilder är de oslagbara, men för vanliga utskrifter vinner laserna varje dag i veckan. Vill man jämföra kostnader så måste mna jamföra äpplen och äpplen. Påfyllda bläck får jämföras med pirattoner från e-bay osv. Dessuotm måste mna ärkna in lite torkade patroner osv. Laser är bara att plugga i och köra!

Jag har själva haft Samsungen som TS inleder med. Riktigt trevlig och Samsung är bra på drivrutiner till de flesta OS. Brother är dock mitt favoritval när det gäller multifunktionslaser. Lite dyrare, men väldigt, väldigt draftsäkra och med fantastisk stöd. En trevlig app finns också till din telefon som man kan scanna och printa med. Klockrent att även kunna scanna till mail driekt från displayen (tryckkänslig färgskärm som är tydlig som få!).
 
biggles12
Kan du visa exempel på när laser är billigare i drift än bläck? Mina jämförelser ovan var för originaltoner och originalpatroner. Även om vi gör jämförelsen med piratgrejer så vinner ju bläck enkelt ändå med tanke på continuous ink system där man köper bläck på litersflaskor och fyller på löpande.

En annan viktig grej med bläckstråleskrivare som jag tror många missar är pappret. Det vanliga billiga 80 grams kopieringspappret som många använder är inte överhuvudtaget lämpat att använda med en bläckstråleskrivare. Pappersluddet från dem kan i många fall vara skälet till att patronerna/skrivarhuvudet torkar igen och att man får ut kladdiga och suddiga utskrifter. Man bör åtminstone köpa märkespapper anpassat för bläckstråleskrivare och hålla sig borta från universal- och kopieringspapper.
Satsar man på ett semi-gloss 90-100 grams highgrade papper som är gjort för bläckstråleskrivare så får man betydligt högre utskriftskvalitet och det är inte så mycket dyrare om man köper stora förpackningar.
 
biggles12 skrev:
JAg angriper det hela från ett annat håll. Köp en med ÄUSB-port på framsidan. Det är oslagbart att veta att man alltid kan scanna eller skriva ut från/till ett USB-minne, även om nätverk el dyl vägrar fungera. Bara att tploppa i ett usb med PDF och skriva ut alternativt scanna till. Ingen felsökning att försöka genomföra med hustrun över telefon.
Verkar vara ett bra tips!
 
Helioz: Nej, jag går på verkligheten. Bläck torkar, det ska slabbas med piratpatroner osv. Laser, köp en kassett, stopp i, kör tills den tar slut. Låt skrivaren stå ett år, slå på den, skriv ut en sida och det fungerar. Försök samma med en bläckspruta... Jag håller med om att bläck blivit mycket bättre de senaste 3-5 åren, dessförinnan var de helt oanvändbara, men de är varken användarvänliga eller speciellt ekonomiska. Inget speciellt pappar, bara att köpa närmsta papperslunta 70-130 gram funkar kanon på de flesta, och skriv ut. Driftsäkerheten är oslagbar. Papper som fungerar finns på närmsta stormakrnad. Jag jämför inte heller med de billigaste laserskrivarna på marknaden. Köper man en lite större modell så blir det betydligt billigare per sida (än de billiga).

för bilder är det naturligtivs en annan sak, men de beställer jag hellre på nätet!
 
Jag gjorde en snabb jämförelse på skrivare i 3000 kr klassen
Tittar man på vad tex HP bläckpatroner kostar så ligger man på runt 40-50 öre per sida. 5% täckning och enbart svartvit utskrift
Motsvarande siffror för laserskrivare ligger på mellan 15 och 30 öre.
Sen tar lasern som sagt sämre papper också.

Bläck torkar som sagt. Påfyllning av patroner är ett slabb som i mer än ett fall har lett till färgade kläder.
Privat så nöjer jag mig med svartvitt från en gammal laser.
 
HP är en av tillverkarna med dyrast bläck så det blir inte en rättvis jämförelse. T.ex kostar den svarta original bläckpatronen till min Brotherskrivare ca 250 kr på billigaste stället jag hittat i Sverige och ger 2400 sidor vid vanliga 5% täckning och ger då ett pris på ca 10,5 öre per sida.

Värt att notera när man beräknar sidkostnad är att dyrare laserskrivare har fler slitdetaljer än motsvarande bläckstråleskrivare. Trumman, bältenheten, fuserenhet, behållare för överskottstoner t.ex räknas alla som förbrukningsdelar vilka måste bytas efter ett antal sidor. Det är ofta billigare att köpa en ny skrivare när flera av dessa är slitna än att byta ut dem. Den enda löpande kostnaden som finns på en bläckstråleskrivare är själva bläcket.
 
biggles12 skrev:
Jag har själva haft Samsungen som TS inleder med. Riktigt trevlig och Samsung är bra på drivrutiner till de flesta OS. Brother är dock mitt favoritval när det gäller multifunktionslaser. Lite dyrare, men väldigt, väldigt draftsäkra och med fantastisk stöd. En trevlig app finns också till din telefon som man kan scanna och printa med. Klockrent att även kunna scanna till mail driekt från displayen (tryckkänslig färgskärm som är tydlig som få!).
Vad heter appen? Låter mycket intressant.

Det som drar mot bläckstråle är möjligheten till fotoutskrifter (som i bästa fall bli nån gång om året) och automatisk dubbelsidiga utskrifter, men det går ofta veckor, ibland månader mellan utgifterna så hittills har mina utskrift blivit väldigt dyra. Därför skulle det vara bekvämt med en laser som funkar när man behöver den. Det jag vill skriva ut dubbelsidigt är väldigt små mängder så bara det går manuellt så är jag nöjd. Foton går ju att beställa till väldigt överkommliga priser. Nu var jag inte räknat på det, då utskriftskostnaden kommer lite i andra hand, men tror inte det skiljer många ören/bild.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Brothers app till iPhone heter iafl "iPrint&Scan"
 
Helioz skrev:
HP är en av tillverkarna med dyrast bläck så det blir inte en rättvis jämförelse. T.ex kostar den svarta original bläckpatronen till min Brotherskrivare ca 250 kr på billigaste stället jag hittat i Sverige och ger 2400 sidor vid vanliga 5% täckning och ger då ett pris på ca 10,5 öre per sida.

Värt att notera när man beräknar sidkostnad är att dyrare laserskrivare har fler slitdetaljer än motsvarande bläckstråleskrivare. Trumman, bältenheten, fuserenhet, behållare för överskottstoner t.ex räknas alla som förbrukningsdelar vilka måste bytas efter ett antal sidor. Det är ofta billigare att köpa en ny skrivare när flera av dessa är slitna än att byta ut dem. Den enda löpande kostnaden som finns på en bläckstråleskrivare är själva bläcket.
En vettig laser har trumman i tonern och samma sak med överskottshanteringen. Därmed ingår det redan i tonerkostnaden.
Fusern kör du inte slut på om du har en vettig toner i skrivaren.
 
mats_o skrev:
En vettig laser har trumman i tonern och samma sak med överskottshanteringen. Därmed ingår det redan i tonerkostnaden.
Fusern kör du inte slut på om du har en vettig toner i skrivaren.
Ja det har du rätt i, t.ex HP har det mesta inbyggt in tonern på vissa modeller. Tyvärr innebär detta ofta en högre tonerkostnad. Om man printar mycket och byter toner ofta så kan det i vissa fall betyda att en skrivare med separata förbrukningsdetaljer blir billigare ändå. Man får helt enkelt göra en kostnadsanalys beroende på hur mycket man tänker printa.

Fuserenheten är faktiskt en förbrukningsdetalj hos vissa tillverkare, t.ex OKI har det på flera av sina vanliga multifunktionsskrivare.
 
Färglasrar har ju blivit väldigt överkomliga i pris, det blir helt klart en sådan här när det är dags att byta färgsprutan.
 
Själv kör jag monolaser. 2 st faktiskt, men en av dem åker nog ut om ett-fem år eller så när tonern är slut. (Redan använt den i över 3 år)

Hur mycket skriver ni ut egentligen? Tillhör ni generationen som lever efter mottot att "finns det inte på papper så finns det inte"? Om så är fallet kan jag köpa er teori om att bläck är billigt, men att köpa nya patroner, munstycken eller eventuellt en ny skrivare eftersom skiten kladdat ihop var 10 gång man ska skriva ut något blir inte billigt. Been there, never going back!
Jag skannar in all viktig post jag vill spara och slänger skiten sen, för jag avskyr papper. Skulle inte få för mig att skriva ut mycket i onödan direkt...
 
Ska man tro på den här tråden så är det ju bara problem med bläck.
Konstigt att mina HP-skrivare aldrig trasslat. Den ena är elva-tolv år, den andra är sju. Den "yngre" används några gånger i månaden, den äldre någon gång om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.