Hej,

Har dragit fram nätverkskablar i gamla telerör, och dragit fram kabel till nya ställen i flexrör (grå, ca 16 mm). Jag hade tänkt använda multidosa HW 035, se bild och länk https://www.spelsberg.se/multidosor/multidosor/92003501/


Grön multidosa HW 035 för nätverkskabelinstallation utan synliga kablar. Grön multidosa HW 035 för nätverkskabelinstallation utan synliga kablar.
Nu skall jag stänga väggen och tog en titt på dosan. Ursäkta, men jag är för korkad, jag fattar inte vart flexröret skall fästas in. Dom små hålen är för kabel tror jag. I bakstycket finns en rektangulär lucka. Uppe och nere längs de runda sidorna finns ett svampformat med en konstig rektangel som sticker upp. Dessa urtag flexar lite när man trycker på dem. Hittar ingen instruktion, finns någon som vet hur man gör?
 
Titta på bilderna i länken, bara att tjonga in kabel eller slang, ingen låsning/avlastning.
Dessutom är väl det där en ROT dosa, kanten på dosan är större än hålet i skivan du försöker sätta dit.
Kallas för senildosa till de elektriker som glömt sätta dosor före snickarn.
Protte

PS Jag skulle nog påstå att du har fel sorts dosa.
 
Redigerat:
Hej tack,

Jag ser ingen bild där denna modell är bestyckad med slang, hur jag än bläddrar däremot andra modeller, och på dem är det tydligt, men något sånt hål finns inte på den här.

Hålet finns inte än, inte ens en vägg så det blir nog bra till slut.

Någon som monterat en slang i en HW 035??
 
Man tar bort "locket" på ett (trångt) hål och trycker in slangen så att slangens rill trängs fast i hålet,dessutom fäster man slangen så nära dosan som möjligt.
Ps
Har man väggen öppen använder man "vanliga" apparatdosor dom sitter bättre, är lättare att få fast slangen i och man kan snurra på fästringen så att den hamnar i rätt läge oavsett hur man vinklar på dosan. Senildosan är en nödlösning som fungerar sisådär.
Får man inte in slangen i hålet har man fel dosa.
 
  • Gilla
goreng
  • Laddar…
Mikael_L
HW035 är enligt min mening en riktig skitdosa, jag drar mig i det längsta för att använda den.
Precis som TS skriver så är den dåligt utformad för att få in flexslang/VPrör i. Man får helt enkelt försöka lösa det på något fiffigt sätt då man grejer med skiten, dvs ofta se till att slangen/röret sitter ordentligt fast nära dosan.

Förutom detta så kräver HW035 ett mindre doshål i väggen än de vanliga dosfräsarna ger, så plötsligt måste man ha ytterligare ett verktyg.

Söker man en mer normal dosa, men lågt byggdjup så tycker jag att man först ska kolla på ABB AU 6.2 som bara är 3 mm djupare än HW035.
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm?

Men krävs det en ROT-dosa så är ju detta inget alternativ, och jag vet ingen annan ROT-dosa med så här låga byggdjup, så jag kommer inte alltid undan från HW035 . :(

ABB aus74 har ställbart djup, men min 54 mm, så det är ju rätt ordentligt djupare.
https://www.elbutik.se/product.html/abb-renoveringsdosa-aus74-stallbar

Schneider har en ROT-dosa med 44 mm djup, den är inte lika bra som ABB aus74, men å andra sidan 10 mm grundare
https://www.bauhaus.se/multidosa-rotdosa-70mm-for-installation#go-to-description
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Mikael_L
Ahh, en Rutab UHW50.
En helt OK senildosa, som jag använt en hel del, fram tills jag fann min nuvarande favorit ABB AUS74.
Rutabs uhw 50 är en anings stor, så det blir ett lite trångt hål med en T74 dosfräs. Men inget problem, det fungerar bra, man kan vobbla lite då man tar hålet så blir det inget motstånd då dosan ska in.
Förövrigt gillar jag presspassning, så det har nästan aldrig bekymrat mig. :)

Men om man funderar på en HW035 för att den är så grund så är ju UHW 50 inget alternativ, då den är nästan 2 cm djupare.
 
Hej, tack för råd

Jag valde rotdosa för att slippa mäta och precisionsborra. Det är mitt på väggen utan regel just där, så det skulle bli lite jobb med en vanlig dosa som jag inte har rutin på. Det är nån planka ivägen bakom, typ en kortling till någon köksdetalj. Helmärkligt. Därav tog jag den grunda dosan. Nu när jag håller i den inser jag att det är skräp, men jag gör ett försök.

Turligt nog har jag en hålsåg med rätt mm så det löser sig.

Eftersom det inte är el tänker jag att jag kan göra hur jag vill, men fanns det något smart sätt att använda stansarna på hade det varit bra. Jag kan tom avsluta slangen några centimeter under dosan och bara föra in kablarna så det löser sig.

Det är just avsaknaden av ett trångt hål som är problemet. Tar jag bort rektangeln i bak blir det stort, det måste vara "svampen som skall bort. Hade det inte varit så många stansar överallt hade jag kunnat borra upp ett lagom hål själv. Hur dumt som helst.

En annan mycket grund dosa (som ser betydligt bättre ut, med tydliga stansar som är runda):
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/multidosarotdosasenildosa-2000035279
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Finns det ingen regel i närheten sätter man dosan på en kottling som man fäster i skivan, bara som tips till nästa gång.
Jag har under alla år kanske använt max 30 rotdosor och då har jag under många år arbetat med service/rotjobb. Vet man hur man gör så finns det nästan alltid ett bättre alternativ ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Jag har under alla år kanske använt max 30 rotdosor och då har jag under många år arbetat med service/rotjobb. Vet man hur man gör så finns det nästan alltid ett bättre alternativ
Men oj, nu blir jag nyfiken.
Vad finns det för alternativ när det är en befintlig, färdig, vägg ...?
 
Hej

Jag har ingen rutin på det här, men kan man så finns det nog ett bättre sätt. Jag tog den lättaste vägen för en äkta nybörjare, och som sagt, det är verkligen trångt. Jag tror jag är normalbegåvad, men en HW 035 är tydligen över mitt förstånd. Tror den är tysk, dom kanske har rektangulära rör.
 
  • Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Gröna väggfästen och böjliga rör installerade i gipsskiva och OSB-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, det där är inte en HW 035, det är en HW 050 som har en helt annan utformning (en bättre sådan).

HW 035 har inga runda genomföringar för flexrör
 
Mikael_L
Både HW035 och den där från Biltema misstänker jag är tysk eller annat europeiskt ursprung och i princip är tänkta att muras in i stenväggar, och i huvudsak med kabel rakt in, inte flexrör, ty så gör de mycket mer där nere på kontinenten.
Jag vet också att många strömbrytare "därifrån" brukar ha svårt att passa bra till när vi har hålsågat ett 74mm doshål och sen satt en dosa i, ty apparatens plåtram därifrån, är inte kvadratisk, utan rund och ca 74mm i diameter och "faller" då in i våra sågade doshål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.