Vi köpte mulltoa till stugan för några år sedan. Automatisk omrörare. Bara problem, för torr, för blöt. Stänga av, skotta ur. Aldrig mer! Dyrt och dåligt!
Bytte till "Torp-Isak" med separering och nu kan man gå på muggen utan att oroa sig. Billigt och bra!
Vi har latrinkompost för fekalierna och stenöga för urin och gråvatten.
 
Snickar-Urban skrev:
Vi köpte mulltoa till stugan för några år sedan. Automatisk omrörare. Bara problem, för torr, för blöt. Stänga av, skotta ur. Aldrig mer! Dyrt och dåligt!
Bytte till "Torp-Isak" med separering och nu kan man gå på muggen utan att oroa sig. Billigt och bra!
Vi har latrinkompost för fekalierna och stenöga för urin och gråvatten.
Samma här! Fungerar perfekt! Har dock bara provat det ett par dagar då den är alldeles ny :)


/Christian
 
  • Gilla
Sonny.hif
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Samma här! Fungerar perfekt! Har dock bara provat det ett par dagar då den är alldeles ny :)
/Christian
Se bara till att byta påse efter max 30 dagar om du har komposterbara påsar, annars kan de bli risky business när det skall ut :) har du vanliga plastpåsar är det inget problem att ha dem i längre.. :)
 
Snälla du, vad du än gör så skaffa inte en mulltoa.
Har en mulltoa sedan tre år tillbaka. Så fort vi har råd kommer vi att byta den mot en separett.
Massor av krångel, ska skötas som en baby för att fungera. Tillverkaren garanterar att den är luktfri, det stämmer definitivt inte. Den sprider en allt annat än behaglig lukt i grannskapet. Så sent som i dag bad jag grannen om ursäkt för vår stinkbomb.
 
Vi har använt Separett i fritidshuset i ett år nu, utan några som helst problem. Det enda man ska tänka på har redan sagts. Dra ventilationen högt och se till att hitta på en bra lösning på urinhanteringen. Separetten klarar tillfälliga toppar bra och hanteringen är en smekning jämfört med det tidigare gamla utedasset... :)

Lycka till!
 
Ahlbom skrev:
Se bara till att byta påse efter max 30 dagar om du har komposterbara påsar, annars kan de bli risky business när det skall ut :) har du vanliga plastpåsar är det inget problem att ha dem i längre.. :)
Njae... Mina påsar har legat i latrinkomposten i över ett år utan att det har hänt något med dem. Undrar just hur stark mat man måste käka för att det ska vara minsta lilla risk för att säcken ska brista efter 30 dagar. :)
 
Ytterst intressant ämne måste jag säga.

Det gör verkligen att jag måste se över planerna på ny toalett på stugan.
Kanske skippar tanken på mulltoa och försöker söka alternativa lösningar.
 
Ahlbom skrev:
Se bara till att byta påse efter max 30 dagar om du har komposterbara påsar, annars kan de bli risky business när det skall ut :) har du vanliga plastpåsar är det inget problem att ha dem i längre.. :)
Påse? Näää.. någon sån har jag då inte i. Själv fyllde jag på med 10cm torv i botten och efter varje skitbesök så slänger man på en liten skopa ovanpå.

Tror inte att påsen kommer behövas. Jag räknar med att gräva en grop och skotta ut "jorden" i.

Nu har jag använt dasset ett par gånger och herregud vad mysigt det är att sitta där och kika utmed lindarna. Sitsen blir ju fisljummen på mindre än en sekund. Känns precis som om sitsen skulle vara uppvärmd.. d^_^b
 
Chrissofsweden skrev:
Tror inte att påsen kommer behövas. Jag räknar med att gräva en grop och skotta ut "jorden" i.

Att gräva ner fekalier på det sättet är inget att rekomendera. Du leder garanterat ut kolibakterier i grundvattnet. Bygg istället en enkel latrinkompost och töm skiten i. Det är tät i botten och inget lakvatten ska kunna ta sig ur den. När fekalier och papper väl har komposterat har kolibakterierna dött.
 
Babbo skrev:
Vi har en Mulltoa på landet. Den har väl i princip aldrig fungerat trots att vi skött den enligt alla konstens regler. Vi hade en gammal manuell först och köpte sedan en ny automatisk.

Varför är vi inte nöjda:
Den låter ganska mycket från fläkten och det är irriterande i ett fritidhus där man vill ha lugn och ro. Det luktar på utsidan när doften slår ner. Den är alltid för torr ELLER för blöt och då fungerar den inte. Vet inte hur många gånger vi grävt ur den :@ och det är inte kul!

Det låter så bra i marknadsföringen och när man talar med kundsupporten men tyvärr fungerar det inte lika bra i verkligheten. Eller så kan vi inte sköta den............
Har precis samma dåliga erfarenhet av mulltoa som ovanstående! Kundsupporten vill gärna ha det till att det är användaren det är fel på, men det är själva principen som inte funkar.

Möjligtvis kan förmultningen komma igång om det är jämn belastning över året och åretruntuppvärmd stuga. Kanske i ett åretruntboende med två personer som dessutom har för vana att pinka utomhus. Har fördjupat mig i hur Svanentestning för mulltoor går till, och det visat sig att dom har räknat med väldigt liten urinmängd per person samt relativt hög temperatur. (har glömt siffrorna nu). Testet är gjort i laboratoriemiljö och inte hos användare i praktiken. Funkar inte med barnfamilj och intensivt nyttjande under en helg eller vecka då och då, och inte heller med stuga som kallställs under vintern.

Nu har vi separett. Underbart att slippa mulltoan!
 
Hej
Har mulltoa och tycker inte att det luktar så ofta eller är några större problem. Vi är två stycken som är i stugan nästan varje helg mellan april och okt. Mannen i fam går ut i skogen och kissar. Jag brukar tömma en gång om året och det är på våren när vi startar upp stugan. Vi har den avstängd under veckorna och på nätterna. Innan hade vi den igång på nätterna men då blev den gärna lite för torr. Vilket lätt avhjälptes med lite vatten.

Nu funderar vi dock i alla fall på att byta och det är då till en förbränningstoalett. Detta för att det är ju ännu mindre jobb med den. Problemet är att inköpspriset är så högt.
 
En Separett är mycket fräschare och är enklare att sköta än en Mulltoa. Skulle aldrig sätta in en Mulltoa, det innebär bara en massa extra jobb och dålig lukt.
 
marie10663, du är den första jag vet om fått en mulltoa att fungera! Grattis :)
 
Damn... jag som har mulltoa som ska sättas in i huset snart... kan inte ha separett då jag inte vet vart jag ska leda urinet (berg under huset). Jag hoppas och tror att den ska fungera precis som jag vill. Men det är kanske som någon skrev att man måste sköta den som ett barn för att den ska fungera. Får väl återkomma med mitt missnöje eller glädje =)
 
FLOHM: Har du ingen plats under huset att ställa en 20l dunk? Om inte ställ en dunk utanför väggen och sätt ett "gasolskydd" runt den så det inte syns :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.